۰۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۱۰۹۳۱۶
آیت الله مکارم شیرازی:

کتاب جزو برنامه زندگی مردم قرار گیرد/ آمار موجود از کتابخوانی در شأن ملت انقلابی ما نیست

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که کتاب باید جزو برنامه زندگی ما باشد، گفت: برای ما بسیار ناگوار است که رهبر معظم انقلاب می فرمایند سطح کتابخوانی در کشور بسیار پایین تر از حد انتظار است.
آيت الله مکارم شيرازي آيت الله مکارم شيرازي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید، صبح امروز در دیدار با کارکنان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی تأکید کرد: کتاب باید جزو برنامه زندگی ما باشد. به خصوص جوانان تلاش کنند با مطالعه کتب مفید سطح علمی خود را بالا ببرند.

وی با اشاره به اینکه آغاز و پایان زندگی پیامبر اسلام(ص) با کتاب بوده است، اظهار داشت: امروز اگر کسی از کتاب و کتابخوانی سخن بگوید کار مهمی نیست چرا که امروز عصر کتاب است؛ اما در آن دوران ظلمانی که پیامبر اکرم(ص) برانگیخته شد، خداوند با این عظمت در سوره علق از کتاب و قلم سخن می گوید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه کتاب، بزرگ ترین معجزه پیامبر اسلام(ص) است، افزود: اینکه پیامبر اکرم(ص) در چنین فضایی سخن از نور علم و کتاب و قلم به میان می آورند یک امر خارق العاده است.

این مرجع تقلید بیان داشت: پیامبر(ص) در واپسین لحظات حیات خود نیز از قلم و کاغذ و نگارش سخن می گویند و این حدیث در هفت مورد در صحیح بخاری که از مهم ترین منابع اهل سنت محسوب می شود، ذکر شده است.

وی گفت: پس از رحلت رسول اکرم(ص) نیز چیزی نگذشت که با پیشرفت اسلام، فرهنگ کتاب و کتابخوانی هم گسترش یافت، در بغداد کتابخانه های مهمی با ده ها هزار جلد کتاب تأسیس شد.

وی در ادامه به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: امام خطاب به یاران خود فرمودند آنچه می گویم بنویسید و منتشر کنید چرا که زمانی خواهد آمد که هیچ منبعی جز کتاب های ما وجود نخواهد داشت، گویا ایشان عصر غیبت را پیش بینی کرده بودند که مرجع همه دانشمندان کتاب است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: این در حالی بود که اروپا در قرون وسطی یعنی عصر حاکمیت جهل و نادانی، به سر می برد، دستگاه کلیسا در زمانی که اسلام علما را تکریم می کرد، با دانشمندان و علما مبارزه می کرد.

وی افزود: در این میان عده ای از دانشمندان غربی که قدری منصف بودند در آثار خود به این دوران اشاره کرده اند، از جمله نویسنده کتاب میراث اسلام در این باره می گوید در قرون وسطی این چراغ علم مسلمانان بود که اروپا را روشن می کرد.

این استاد سطح عالی حوزه ادامه داد: برخی کتب دانشمندان اسلام تا 300 سال در دانشگاه های اروپا به عنوان کتاب درسی تدریس می شد. ما وارث چنین میراثی هستیم و باید آن را قدر بدانیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطر نشان کرد: برای ما بسیار ناگوار است که رهبر معظم انقلاب می فرمایند سطح کتابخوانی در کشور بسیار پایین تر از حد انتظار است. گرچه آمار کتابخوانی نسبت به دوران طاغوت بالا رفته اما کافی نیست.

وی با بیان اینکه همه دست اندرکاران تألیف، نشر، توزیع و عرضه کتاب در پاداش معنوی ترویج کتابخوانی شریک هستند یادآور شد: این افراد مصداق کسانی هستند که دعوت به کار خیر می کنند و دعوت به کار خیر مانند این است که انسان خود کار خیر را انجام داده باشد.

این مرجع تقلید تأکید کرد: کتابخوانی باید از چند قشر خاص به عموم جامعه گسترده شده و تا حدی پیشرفت کند در شأن ملت انقلابی ما باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان از بخش های مختلف کتابخانه مرکزی آستان قدس بازدید کرد.

در ابتدای این مراسم، زاهدی، رییس سازمان کتابخانه ها، اسناد و موزه های آستان قدس رضوی با اشاره به اهدای بیش از 14 هزار جلد کتاب خطی از سوی رهبر معظم انقلاب به این کتابخانه گفت: هم اکنون بیش از 84 هزار نسخه کتب خطی و سه میلیون و دویست هزار جلد کتب چاپی در این مرکز نگهداری می شود.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته پنج میلیارد تومان جهت خرید کتاب و غنی سازی کتابخانه اختصاص یافته است افزود: از سال گذشته تاکنون، افتتاح کتابخانه تخصصی قرآن و حدیث، کتابخانه شبانه روزی اهل بیت(ع) در مسجد گوهرشاد و کتابخانه جامع الکترونیکی با یک میلیون نسخه کتاب را شاهد بوده ایم.

زاهدی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از هزار نسخه کتاب خطی به صورت دیجیتال درآمده است ابراز امیدواری کرد: به زودی سایر منابع نفیس کتابخانه نیز به صورت دیجیتال در دسترس علاقمندان قرار گیرد.

گفتنی است در حاشیه این مراسم نمایشگاهی از 380 عنوان کتاب و تألیفات حضرت آیت الله مکارم شیرازی در محل تالار قدس کتابخانه مرکزی دایر شده است./930/پ202/ج

ارسال نظرات