۲۷ تير ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۱۰۹۰۲۵
آیت الله سبحانی:

مشکل اسرائیلیات در حدیث بخاطر بدعت‌های صدر اسلام است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی اظهار داشت: امروز یکی از گرفتاری‌ها در حدیث مسأله اسرائیلیات است، روایاتی است که از تورات و انجیل نقل شده و وارد کتاب‌های صحیح مسلم، تاریخ تبری و صحیح بخاری نیز شده است.
آيت الله سبحاني


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید در هفتمین جلسه از سلسله مباحث کلام اسلامی که صبح امروز در سالن اجتماعات مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، گفت: شاطبی، از علمای اهل سنت نقل می کند که بدعت نسبی یعنی فردی با خود عهد ببندد که در هر هفته، روز خاصی را روزه گیرد و این از یک نظر بدعت نیست چون روزه است، ولی از نظر دیگر بدعت است چون روز خاصی را اختصاص داده است؛ برای همین میزانی که برای بدعت گفته شده است باید در اینجا مشخص شود و آن این است که به خدا نسبت داده شده باشد و در میان مردم اشاعه داده و در قرآن و سنت نیز دلیلی بر جواز آن وجود نداشته باشد. بدعت نسبی اشتباه است و تعیّن به خدا نسبت داده نمی‌شود.

وی سپس به تشریح بدعت در تفسیر آن پرداخت و عنوان کرد: امروز وهابیت سه قرن اول از هجرت را مقیاس حق و باطل قرار داده‌اند، یعنی هر کاری که بعد از این سه قرن باشد را بدعت می‌دانند، لذا می‌گویند ما ندیده‌ایم مسلمانان در میلاد پیغمبر(ص) جمع شوند و برای تولد رسول خدا(ص) ابراز شادمانی کنند.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم اضافه کرد: شیعه در اینجا بر آن‌ها اشکال می‌کند که وهابیان در تفسیر این امر دچار بدعت شده‌اند، زیرا مدرک آنها حدیثی است که خود آن ها به آن استناد می کنند و می گویند پیغمبر اکرم(ص) می‌فرماید «خَیْرُ النَّاسِ قَرْنِی‌, ثُمَّ الَّذِینَ یَلُونَهُمْ‌، ثُمَّ الَّذِینَ یَلُونَهُمْ‌، ثُمَّ الَّذِینَ یَلُونَهُمْ , ثُمَّ یَأْتِی قَوْمٌ تَسْبِقُ أَیْمَانُهُمْ شَهَادَتَهُمْ وَشَهَادَتُهُمْ أَیْمَانَهُمْ» بنابراین نتیجه می گیرند که این سه قرن بهترین زمان‌ها است و هر کاری در این سه قرن صورت گرفته است را خواهیم پذیرفت ولی هر آن چه بعد از آن باشد بدعت و بی ارزش است. قرن در لغت بیان می‌کند که نسلی می آید و نسل دیگر جانشین آن می شود و طول عمر هر نسل یک قرن است و نه قرن به معنای زمان و آن هم به معنای صد سال، که غلط است (قرن در لغت عرب به معنای نسل است و نه زمان).

وی در ادامه یادآور شد: وهابیت از نظر لغت دچار اشتباه شده‌اند، به عبارتی اشتباه در معنای لغوی و اصطلاحی؛ در درجه بعد اصل این حدیث از نظر اعتبار از ابتدا غلط است؛ زیرا داستان کربلا، جنگ ها و اتفاقات مهم در قرن اول و دوم بوده است و این دو قرن در جنگ و جدال گذشت و نمی توان گفت «خیر القرون» است (حدیث در درجه اول از نظر دلالت مشکل دارد و در درجه دوم از نظر محتوا دچار مشکل است مگر خیر القرون باشد به جهت این که مسلمانان مشغول فتوحات بوده‌اند).

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که بدعت تابع زمان نیست، یادآور شد: در 1344 قمری (برابر با 1304) شمسی یکی از قاضی القضات‌های صعودی استفتائی نوشت و از علمای مدینه برای تخریب قبور ائمه اجازه گرفت و آن هم به دلیل این که ساختن بارگاه در آن سه قرن اول نبوده است، در صورتی که اگر به تاریخ نگاه می کرد متوجه آن می شد که تمام آرامگاه‌های بزرگان دارای بارگاهی بوده است و اگر این گونه نبوده است، باید عمربن خطاب آن را تخریب می‌کرد و نه این که هزینه ای برای نگهداری آن پرداخت کند.

وی افزود: انسان اگر بخواهد بدون دلیل سخن بگوید، می تواند این امر را منکر شود ولی انسانی که حقیقت جو است هیچگاه بدون دلیل سخن نمی گوید.

این مرجع تقلید گفت: سخنان پیغمبر(ص) بعد از قرآن رکن است و ضرورت داشت که بعد از پیغمبر اکرم(ص) سنت آن حضرت نوشته شود تا بعد رحلت ایشان به این مقدار انسان ها کذاب پیدا نشود؛ ولی دستگاه خلافت نوشتن حدیث را بدعت شمرد در حالی که قرآن نقل می کند «اگر به کسی چیزی قرض داده اید آن را ثبت کنید» و حتی کسانی که حدیث ها را نوشته اند، نوشته های آن ها را جمع کردند و آتش زدند.

وی در ادامه بیان کرد: بر اثر ننوشتن حدیث پیغمبر مجال برای دیگران (داستان سرایان یهودی و مسیحی) ایجاد شد و آن ها در مسجد نبوی منبر و ستونی پیدا کردند؛ لذا معلوم می شود که آن سه قرن خیر القرون نبوده است، اگر خیر القرون بوده، پس چرا این مقدار حدیث دروغ نوشته شده و چهره اسلام بسیار غریب واقع شده است.

حضرت آیت الله سبحانی در مثالی بیان کرد: قانون کلی آن است که اگر انسان به سرچشمه نزدیک شود، آن آبی که جاری است بیشتر می شود و هر چه دورتر شود از مقدار آب کاسته می شود ولی در حدیث خلاف آن است و هر چه به زمان پیغمبر اکرم نزدیک می شویم در می یابیم که تعداد روایت بسیار اندک است و باگذر زمان تعداد حدیث زیاد می‌شود (همانند احمد بن حنبل که یک میلیون حدیث حفظ بود)، لذا معلوم می شود یک انحرافی ایجاد شده است.

وی اظهار داشت: امروز یکی از گرفتاری ها در حدیث مسأله اسرائیلیات است، روایاتی است که از تورات و انجیل نقل شده و نیز وارد صحیح مسلم، تاریخ تبری و صحیح بخاری شده است (حتی درالمنصور سیوطی)؛ تمام این ضررها از جانب بدعت است زیرا جلوی نوشتن حدیث را گرفتند.

گفتنی است، ششمین جلسه از سلسله مباحث کلام اندیشه اسلامی، با موضوع کثرت‌گرایی(پلورالیسم) ساعت یازده صبح سه شنبه 26 تیرماه در سالن اجتماعات مدرسه علمیه عالی نواب برگزار می شود./968/پ202/ع

ارسال نظرات