۲۵ تير ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۱۰۸۹۱۹
پژوهشگر حوزوی:

تصویب مصلحت از شئون ولی فقیه است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه از نظر امام، اسلام قانون سیاسی ـ اجتماعی قابل اجرا دارد گفت: اصولگرایی برخاسته از دین و ایمان ماست نه مانیفست‌هایی که افراد دور هم بنشینند و تصویب کنند.
همايش


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سلیمانی، از اساتید و پ‍ژوهشگران تاریخ اسلام عصر روز گذشته در همایش «مکتب امام و اصولگرایی راستین» که در سالن صبای مشهد برگزار شد، گفت: هر فردی آراء و مبانی جدیدی ارائه دهد که در گذشته نبوده است صاحب مکتب شناخته می شود؛ زمانی که از مکتب امام راحل(ره) سخن می گوییم، ‌مراد ما، مکتب فقهی، فلسفی یا عرفانی امام نیست بلکه برجستگی امام بیشتر در بینش ها و سیره اجتماعی ـ سیاسی ایشان و آرائی است که در این زمینه ارائه داده اند.

مکتب امام همان مکتب اسلام است
وی با تأکید براینکه مکتب امام همان مکتب اسلام است افزود: از سوی دیگر امام به عنوان یک فقیه مجتهد، این مکتب خود را اجرایی و پیاده سازی کرد. بنابراین هم از لحاظ اندیشه و هم به لحاظ قدرت اجرایی، سیاسی، اجتماعی صاحب مکتب محسوب می شود.

حجت الاسلام سلیمانی ادامه داد: همانطور که در احکام فقهی اختلاف نظر وجود دارد در نظرات سیاسی نیز اختلاف نظر طبیعی است. ملت ما مکتب سیاسی امام را پذیرفت و ایستاد و در راه آن خون داد و نظامی که بر مبنای این مکتب بود برپا و آن را تثبیت کرد و اکنون که در فصل شکوفایی قرار دارد، اختلافاتی ایجاد شده است.

اسلام قانون سیاسی ـ اجتماعی قابل اجرا دارد
وی با اشاره به اینکه مکتب امام جزو فرهنگ ما شده است و ملت در حقانیت آن اجماع دارد در تشریح ویژگی های برجسته مکتب امام تصریح کرد: اسلام قانون سیاسی ـ اجتماعی قابل اجرا دارد امام این منطق را که اسلام قانون دارد اما قابل اجرا نیست قبول ندارد. متاسفانه اکنون در حوزه قم، طبع برخی علما به این سمت رفته که بهتر است ما نظامی به نام اسلام نداشته باشیم حکومت باشد اما با نامی غیر از اسلام.

این استاد حوزه افزود: میراث امام این است که اساس نظام جمهوری اسلامی بر مبنای قانون اساسی برگرفته از مکتب اهل بیت (ع) است. امام اعتقاد به اسلام و قانون را تواما نگاه می کند و از ملت خود می‌خواهد قانون را پیوسته و درون اسلام ببینند نه امری خارج از آن، چرا که حکومت اسلامی از دل اسلام جوانه زده و شاگردان امام همچون آیت الله مصباح یزدی، بهشتی، مطهری و ... همه با این باور وارد نظام شدند.

تصویب مصلحت از شئون ولی فقیه است
این محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه از دیدگاه امام اگر معتقدات اسلامی نباشد به تدریج نظام به مشروطه غربی تبدیل می شود ابراز داشت: در بینش امام، ولایت فقیه در رأس نظام اسلامی قرار دارد و نظام جمهوری اسلامی ایران، استمرار حکومت رسول الله(ص) است . امام این نظام را جزو دین ما کرد. مشورت گرفتن در تشخیص مصلحت هم در سیره رسول خدا و ائمه اطهار(ع) بود و هم در سیره امام راحل(ره) اما تصویب مصلحت تنها با ولی فقیه است.

از دیدگاه امام نهضت اسلامی جهان شمول است
حجت الاسلام سلیمانی گفت: از دیگر ویژگی های مکتب امام این است که او نمی گوید این نظام سراپا اسلامی است بلکه در آن تخلفاتی هم می شود همانطور که در حکومت رسول خدا(ص) نیز چنین مواردی بود. امام نهضت اسلامی را جهان شمول می داند و از سایر کشورها به الگوگیری دعوت می کند یعنی همان کاری که رسول خدا(ص) انجام داد. در حالی که غیراصولگراها می‌گویند کاری به خارج نداشته باشید و در داخل ایران مکتب ایرانی آزاد داشته باشید، این با مکتب امام سازگاری ندارد.

توسعه همه جانبه ومتوازن؛ شاخصه اصولگرایی در مکتب امام
این استاد حوزه، عدالت، عقلانیت و معنوبت را شاخصه های اصولگرایی در مکتب امام دانست و گفت: برای اینکه دقیق این شاخصه‌ها را بشناسیم باید دید جریان مقابل چه لغزش ها و انحرافاتی داشته است؛ هر شاخصی که در مقابل این انحرافات باشد شاخص اصولگرایی است.
 
وی اظهار داشت: یکی از شاخصه ها در مکتب امام، توسعه همه جانبه اعم از فرهنگی، اخلاقی و اقتصادی است. وقتی رهبر معظم انقلاب مدام می فرمایند دشمن ایمان ما را نشانه گرفته است، نمایندگان مجلس و وزرا باید نسبت به این دغدغه داشته باشند و پس از روی کارآمدن تنها به عمران و اقتصاد نپردازند. دغدغه عدالت داشته باشند.

عدم توازن در توسعه؛ عامل تحول ارزش ها
حجت الاسلام سلیمانی با بیان اینکه آنچه موجب ایجاد فسادهای فعلی و تحولات ارزشی شده است همین عدم توازن در توسعه است خاطرنشان کرد: اصولگرایی یعنی همان که امام می فرمود پابرهنگان محترمند و از جان و مال خود برای اسلام هزینه می کنند. مشی سرمایه داری با مشی امام سازگاری ندارد. ملت ما امام را نه با استدلال عقلی که با فطرتش پذیرفت هر که اینگونه مورد قبول مردم باشد اصولگراست.

اصولگرایی برخاسته از دین و ایمان ماست
وی افزود: اصولگرایی برخاسته از دین و ایمان ماست نه مانیفست‌هایی که افراد دور هم بنشینند و تصویب کنند؛ از توسعه سیاسی خاتمی، برهنگی فرهنگی و بی عفتی استخراج شد. آزادی مدنظرشان آزادی دشمن من بود. این کجا با سیره رسول خدا سازگاری دارد؟ در نگاهی خوش بینانه باید گفت آقای هاشمی هم می داند رهبر معظم انقلاب چه شخصیت والایی است ولی دنیا او را متزلزل کرده است.

از سقوط خواص نترسیم/ اصولگرایی را باید در متن جامعه دنبال کرد
این صاحبنظر عرصه تاریخ اسلام گفت: نباید از سقوط و بی اعتباری خواص بترسیم عصر حضرت علی(ع) هم عصر سقوط خواص بود. خواصی که تاب عدل علی(ع) را نداشتند. توده مردم در پایبندی به اصول آزادند اما خواص محدودترند لذا اگر می خواهید اصولگرایی را ببینید باید در متن جامعه ببینید از همین روست که رهبری هم خود را به مردم نزدیک می کند.

کوروشی که دولت از آن تجلیل کرد، پادشاه بت پرست هخامنشی بود نه ذوالقرنین
وی با اشاره به جریان کوروش گرایی و ایرانیت که اخیرا در کشور مطرح شده و به تفسیر علامه طباطبایی استناد داده می شود تصریح کرد: تصویری که در تاریخ از کوروش ارائه شده، انسانی غیرموحد است که هر جا را فتح می کرد به آیین مردم همان سرزمین می گروید اما تصویر تورات از او به گونه ای است که با پیامبران رابطه حسنه داشته و مورد تأیید آن ها بوده است، علامه طباطبایی در تفسیر خود گفته است ذوالقرنین بیشتر با کوروش ( به تصویر تورات) همخوانی دارد نه با امثال اسکندر که هم مشرک بود و هم ظالم یعنی علامه تصویر موحدانه کوروش را قبول دارد و گرنه کوروش به ذوالقرنین ربطی نخواهد داشت. اما کوروشی که این دولت از آن تجلیل کرد و چفیه بر کتبیه اش انداخت، پادشاه هخامنشی است که با حمایت مرداک بت چندصدکیلویی، بابل را فتح کرده است. اگر خود رییس جمهور هم این عبارت را برکتبیه ندیده، اطرافیان و پشت صحنه این کار قطعا دیده و آگاهند. اگر هم رییس جمهور دانسته و آگاهانه این عمل را انجام داده، نوعی گذار از ارزش ها محسوب می شود.

روش ما در برخورد با اشتباهات دوستان، تجزیه و تحلیل است نه توجیه
وی ادامه داد: برخی هرجا خلاف امر ولی فقیه حرکت می کنند با این توجیه که ولایت فقیه مانند ولایت پدر است و میان پدر و پسر این خطاها مرسوم، خود را تبرئه می کنند حال آنکه ولایت پدر بسیار محدود است. اصلاح طلبان همین را می خواهند که ما خطاهایمان را توجیه کنیم. در صورتی که ما در این موراد تجزیه و تحلیل می کنیم نقاط قوت را جای خود و نقاط ضعف را در جای خود می بینیم. حتی اگر کاندیدای آینده ریاست جمهوری هم فردی با همین شرایط احمدی نژاد باشد باز هم روش ما همین است. /930/201/ع

ارسال نظرات