۰۸ تير ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۱۰۷۷۳۹
در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛

استادان دانشگاه UM مالزی با نقش حوزه‌های علمیه در ایران آشنا شدند

خبرگزاری رسا ـ نشست اعضای هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با استادان دانشگاه UM مالزی برگزار شد.
نشست استادان دانشگاه UM مالزي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست محققان و اعضای هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با استادان دانشگاه UM مالزی، پیش‌از ظهر امروز 8 تیرماه در تالار معرفت دفتر قم این پژوهشگاه برگزار شد.

در این مراسم، اعضای هیات علمی گروه‌های سیاست، تاریخ و فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ اندیشه با گروهی از اساتید دانشگاه یو ام مالزی که میهمان جامعه‌المصطفی العالمیه هستند، به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

براساس این گزارش، در این نشست، حجج اسلام محسن مهاجرنیا، فرج‌الله هدایت‌نیا، یوسفی غروی، غلامحسن محرمی و محمود حکمت‌نیا پیرامون فلسفه تشکیل حوزه‌های علمیه، نقش آن در کشور ایران و اندیشه ولایت فقیه سخن گفتند.

در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا، عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: این پژوهشگاه از مراکز تحقیقاتی مستقلی است که مرکزیت آن در تهران است و یک شعبه هم در قم دارد.

وی با بیان این‌که هفده گروه تخصصی در حوزه‌های مختلف پژوهشی علمی دینی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی فعالیت دارند، افزود:‌ گرایش نظریه بحث‌های علمی پژوهشگاه دارای دو جنبه بُعد اسلامی تحقیقات و دیگری پاسخ‌گویی به نیازهای ضروری جامعه اسلامی، نظام اسلامی و جهان اسلام است.

عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین درباره حوزه علمیه قم و نقش آن در ایران پرداخت و گفت: حوزه علمیه قم یک نظام جامع آموزشی پژوهشی و به تعبیری یک نظام معرفتی است که سابقه بیش از هزار سال دارد.

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفی غروی از محققان حوزه علمیه قم با زبان عربی سخن گفت و پس از وی، حجت‌الاسلام غلامحسن محرمی، عضو هیأت علمی گروه تاریخ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به ایراد سخن پرداخت.

وی با بیان این‌که تاریخ ابتدای حوزه علمیه را می‌توان گفت با تاریخ اسلام و بعثت پیامبر اکرم‌(ص) شروع شده است،‌ گفت: زمانی که پیامبر مبعوث شدند، تعلیم، تعلم و آموختن نیز شروع شد.

حجت‌الاسلام محرمی اظهار داشت: در عصر پیامبر اکرم‌(ص) و ائمه اطهار‌(ع)، حوزه علمیه شیعه چندان متمایز از حوزه علمیه اهل سنت نبود و مرزی میان این دو مشخص نشده بود.

در بخش دیگری از این مراسم، حجت‌الاسلام فرج‌الله هدایت‌نیا، عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این‌که اکثر مردم ایران مسلمان بوده‌اند، گفت: مذهب تشیع از گذشته‌های دور در ایران یک مذهب رسمی بوده است.

وی افزود: از نخستین سال‌های آغاز دوران قانون‌گذاری در ایران عملاً احکام شرعی از سوی فقها و مجتهدان مستقیما استخراج و برای اجرا در اختیار حکومت قرار می‌گرفت و همین فتوا ملاک دادرسی در محاکم قضایی بوده است.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: پس از آغاز دوره قانون‌گذاری در ایران و تبدیل فتاوای شرعی فقیهان به قوانین موضوعه، از همان ابتدا ضرورت شرعی بر مصوبات پارلمان با هدف ممانعت از وضع، ابلاغ و اجرای قوانین خلاف شرع احساس شد.

گفتنی است، در بخش پایانی این مراسم، برخی از استادان دانشگاه UM مالزی پیرامون تبلیغات گسترده غرب علیه جهان تشیع، از اندیشه ولایت فقیه و جایگاه آن در رأس نظام اسلامی پرسیدند. /920/پ202/ع

ارسال نظرات