۱۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۱۰۶۵۱۵
معاون پژوهش موسسه مطالعات تاریخ معاصر:

روحانیت مانع اصلی بر سر راه جریان فراماسونری است

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش موسسه مطالعات تاریخ معاصر با اشاره به تخریب روحانیان از سوی برخی جریان‌ها گفت: روحانیت و علمای شیعه مانع اصلی بر سر راه جریان فراماسونری است.
موسي حقاني


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر موسی حقانی، معاون پژوهش موسسه مطالعات تاریخ معاصر، نوزدهم خردادماه در همایش جریان‌شناسی سیاسی ایران معاصر که در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی برگزار شد، تشکیلات نهان‌روش و نخبه‌گرا را تعریف فراماسونری دانست و گفت: این جریان به عنوان یک تشکل جاسوسی و فرهنگی در فکر تسلط بر جهان است.

وی در تبیین تاریخچه فراماسونری گفت: برخی گفته‌اند که این جریان سال 1717 در انگلستان تاسیس شد، ولی عده ای حضرت آدم (ع) یا حداقل حضرت سلیمان(ع) را فراماسونری معرفی کرده‌اند، البته عده‌ای از دانشمندان میانه‌رو این جریان را به قرون وسطی و به یک صنف معماری نسبت داده‌اند.

معاون پژوهش موسسه مطالعات تاریخ معاصر با اشاره به این که با نگاه به مبانی و اصول فکری این جریان می‌توان دریافت که فراماسونری نسبتی با یک صنف محدود و مشخص ندارند، اظهار داشت: این جریان از چند تشکل با تفکرات شیطان‌پرستی مانند کاپالیسم و روزن کروزیسم به وجود آمده است.

وی با بیان این که بر اساس اعترافات برخی از افراد دستگیر شده، جای پای شیطان پرستی در جریان انحرافی امروز دیده شده است، ابراز داشت: هر کجا که اینگونه افراد قدم برمی‌دارند باید با شک و دقت بیشتری جرکت کرد.

نویسنده کتاب تاریخ تحول سیاسی ایران با اشاره به این که اومانیسم که برگرفته ار آیین شرک‌آلود مصر باستان است در فراماسونری به وضوح وجود دارد، بیان داشت: این جریان منکر خداوند یا حداقل ضد دین است.

وی سکولاریسم را از اصول دیگر فراماسونری برشمرد و افزود: در این جریان فرد خصوصا در حوزه معرفتی نسبی‌گرا و پلورالیسم می‌شود و دین را موجب اختلاف در بشر می‌پندارد.

حقانی با اشاره به آمیخته شدن زندگی بنی‌اسراییل با سحر و جادو ابراز داشت: شیطان‌پرستی در این قوم نفوذ کرد و برخی از اصول فراماسونری با خواسته های آنان هماهنگی دارد.

وی در بیان تاریخ نفوذ جریان فراماسونری در ایران گفت: این جریان برای نخستین بار توسط میرزا ابوالحسن نیلچی یهودی به ظاهر مسلمان شده که از سوی انگلیس تربیت شده بودوارد ایران شد.

معاون پژوهش موسسه مطالعات تاریخ معاصر با اشاره به این که فراماسونرها بدون تابلو و به شکل مخفی وارد می‌شوند و افکار فراماسونری را ترویج می دهند و با بحران‌سازی به مقاصد خود می رسند، اظهار داشت: میلچی اکثر نزدیکان فتعلی شاه را جزو جریان فراماسونر قرار می‌دهد.

وی اسلام ستیزی، ایران گرایی یا باستان گرایی، فرقه سازی، غرب گرایی در فرهنگ و امتیاز دادن در عرصه سیاسی را از خیانت های فراماسونری در ایران برشمرد و گفت: امروز به اسم مکتب ایرانی نمادهای گوناگون باستانی را ترویج می‌دهند.

پژوهشگر علوم اجتماعی و سیاسی با اشاره به مبارزات علما در طول تاریخ با استکبار اظهار داشت: مقاومت مرجعیت و علمای شیعه مانع اصلی بر سر راه فراماسونری است و این جریان از وقتی به نفوذ فتوای مراجع آگاه شده به هتک حرمت روحانیان روی آورده است.

وی با بیان این که این جریان در فرقه‌های شیخیه و بابیه نیز با ضربه زدن به روحانیت شروع به فعالیت می‌کنند، خاطر نشان کرد: جریان منحرف امروز به اسم رهبری در برابر مراجع تقلید ایستادگی می‌کند و فردی از نزدیکان این جریان قایل است که اسلام حقیقی، اسلام بیان شده از سوی علما نیست و باید دین حقیقی را مستقیم از خود امام زمان(ع) گرفت.

حقانی در پایان با نشان دادن عکس های گوناگون به معرفی اعضای فراماسونر در ایران پرداخت.

گفتنی است؛ همایش جریان شناسی سیاسی ایران معاصر با موضوع فراماسونری، پنج شنبه، نوزدهم خرداد در سالن همایش‌های موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد./921/پ202/ع

ارسال نظرات