۱۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۱۰۶۵۱۳
امروز در قم؛

فراماسونری در ایران معاصر بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ همایش جریان شناسی سیاسی ایران معاصر با موضوع فراماسونری امروز در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.
عكس تزييني


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش جریان شناسی سیاسی ایران معاصر با موضوع فراماسونری، نوزدهم خردادماه با حضور روحانیان، طلاب، پژوهشگران و دانش پژوهان در تالار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.

در ابتدای این همایش؛ حجت الاسلام مهدی ابوطالبی، دبیر همایش با اشاره به این که گروه تاریخ اندیشه معاصر با همکاری انجمن فارغ‌التحصیلان این همایش را برگزار کرده است، ابراز داشت: امیدواریم اینگونه همایش ها موجب بصیرت افزایی شود.

در ادامه؛ دکتر شمس الدین رحمانی، نویسنده کتاب جنایات جهانی در تبیین اصول فکری فراماسونری گفت: پنهان کاری، دنیاطلبی، توجیه گری، مخالفت با روحانیت، متظاهر بودن، افراد پیشرفته، آزادی‌خواهی به معنای ناصحیح، میل به دیکتاتور شدن و جنس دموکراتیک داشتن را از خصلت‌های فراماسونرها دانست.

وی حفظ اسرار جریان، رعایت سلسله مراتب، فکر فلسفی داشتن، رفتار اخلاقی داشتن و لزوم ترقی را از اصول این جریان عنوان کرد و اظهار داشت: این اصول در ظاهر خوب به نظر می رسد لکن با دقت بیشتری می توان فهمید که اندیشه‌های دکارت به بعد را ترویج می دهد و در واقع درصدد حذف دین است.

رحمانی با اشاره به این که آزادی، برادری و برابری شعار اصلی این جریان است، بیان داشت: این جریان نداشتن مذهب را به معنای آزادی می دانند، برادری را هم فقط در بین خودشان تعریف می‌کنند و نسبت به دیگران گرگ هستند و برابری را به معنای تکلیف برابر نسبت به جریان فراماسون می‌دانند.

وی خاطرنشان کرد: این جریان در جاسوسی و مافیایی عمل کردن بی نظیر است.

دکتر موسی حقانی، معاون پژوهش موسسه مطالعات تاریخ معاصر به عنوان دیگر سخنران همایش در تبیین تاریخچه فراماسونری گفت: برخی گفته‌اند که این جریان سال 1717 در انگلستان تاسیس شد ولی عده‌ای حضرت آدم (ع) یا حداقل حضرت سلیمان(ع) را فراماسونر معرفی می کنند، البته عده‌ای از دانشمندان میانه رو جریان فراماسونر را به قرون وسطی و به یک صنف معماری نسبت می دهند.

وی تشکیلات نهان‌روش و نخبه‌گرا را تعریف فراماسونری عنوان و خاطرنشان کرد: این جریان از چند تشکل با تفکرات شیطان‌پرستی مانند کاپالیسم و روزن کروزیسم به وجود آمده است.

حقانی در بیان تاریخ نفوذ جریان فراماسونری در ایران گفت: این جریان توسط میرزا ابوالحسن نیلچی یهودی به ظاهر مسلمان شده که توسط انگلیس تربیت شده بود برای اولین بار وارد ایران شد.

وی اسلام ستیزی، ایران گرایی یا باستان گرایی، فرقه سازی، غرب گرایی در فرهنگ و امتیاز دادن در عرصه سیاسی را از خیانت های فراماسونری در ایران برشمرد و گفت: روحانیت و علمای شیعه مانع اصلی این جریان در طول تاریخ بوده‌اند.

در بخش دیگر این همایش میزگردی با موضوع وضیعت فعلی فراماسونری در ایران و جهان با حضور این دو استاد برگزار شد. در این میزگرد حقانی با اشاره به این که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فراماسونری در جنبه های فرهنگی فعالیت بیشتری را آغاز کرد، اظهار داشت: این فعالیت ضدفرهنگی در دوران اصلاحات بسیار مشهود بود.

وی با اشاره به این که کید و فریب دشمن ضعیف است، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) با انقلاب خود علاوه بر رژیم پهلوی با جریان فراماسونری هم مبارزه کرد.

در ادامه رحمانی با بیان این که هم اکنون این جریان در جهان فعال است، بیان داشت: این جریان در ایران به صور گوناگون مانند توجه بیش از حد به باستان فعالیت می‌کنند./921/پ202/ع

ارسال نظرات