۱۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۱۰۵۹۵۳
امروز در مشهد مقدس؛

سومین مراسم تجلیل از برترین‌های حوزه علمیه خراسان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ سومین مراسم تجلیل از برترین‌های حوزه علمیه خراسان با حضور علما، بزرگان و استادان دومین حوزه علمیه جهان تشییع برگزار شد.
حوزه علميه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سومین مراسم تجلیل از برترین‌های حوزه علمیه خراسان با حضور علما، بزرگان و استادان حوزه علمیه استان های خراسان صبح امروز در تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد.

در این مراسم، آیت الله عباس واعظ طبسی، مدیر عالی حوزه علمیه خراسان و نماینده ولی فقیه در استان خراسان، حجت الاسلام اکبر فرجام، مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان و حجج اسلام وفایی، ربانی بیرجندی، سجادی‌زاده، سابقی، رضایی و صاحب الأمری از برگزیدگان حوزه علمیه خراسان به ایراد سخنرانی پرداختند.

در ابتدا حجت الاسلام فرجام گفت: یک هزار و 178 اثر به دبیرخانه مراسم تجلیل از برترین‌های حوزه رسیده است و در این میان 974 اثر آن توسط برادران و بقیه توسط خواهران ارسال شده است، افزود: در سطح‌های یک، دو، سه و چهار برادران، به ترتیب 515، 96، 147 و 216 اثر و در بخش خواهران در سطح‌های یک و دو، و نیز سه و چهار به ترتیب 184 و 20 اثر دریافت شده است.

در ادامه هر یک از برگزیدگان به تبیین دیدگاه ها، انتقادات و پیشنهادات خود پرداختند که مهم ترین آن ها، ایجاد کتابخانه تخصصی، تشکیل گروه علمی برای هر یک از مدارس علمیه، تعمین بیش از پیش معیشت استادان حوزه علمیه، کوتاه کردن دوره تدریس درس های خارج فقه و اصول، پشتیبانی و حمایت از تأسیس مؤسسه های پژوهشی طلاب، تأسیس مراکز تخصصی سطح سه و قرار گرفتن ادبیات فارسی در میان درس های حوزه است.

سپس آیت الله واعظ طبسی، گفت: بدون شک امروز ما شاهد تحولی بنیادی در فضای علمی، صنعتی، سیاسی و فرهنگی دنیا هستیم؛ حوزه علمیه نیز احساس همین تحول و تغییر دارد، اما همه چیز نسبی است. اگر بخواهیم قضاوتی منصفانه و نظری عادلانه در این خصوص ابراز کنیم، باید بپذیریم که حوزه امروز با گذشته بسیار متفاوت است،دایره علوم معارف اسلامی و دینی رشد کرده و گسترش یافته است.

وی ادامه داد: در گذشته تکیه برمبانی اصلی و سنتی و در چهارچوب دقیق معیارها، شناخت ها و ملاک های علمی حوزوی در حوزه مطرح نبود؛ و این مقدار نیروی جوان که قدرست بحث و بررسی در زمینه های متعدد داشته باشند در گذشته نبود.

گفتنی است، در پایان این مراسم از 61 طلبه برگزیده استان های خراسان توسط مدیر عالی حوزه علمیه خراسان و شورای مدیریت و برنامه ریزی این حوزه علمیه تجلیل و تقدیر به عمل آمد./968/پ202/س
ارسال نظرات