۱۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۱۰۵۹۱۴
رییس انجمن قرآن پژوهی حوزه:

آیت الله مکارم ورود اختلاف قرائات به تفسیر را قبول ندارد

خبرگزاری رسا ـ رییس انجمن قرآن پژوهی حوزه درباره نظر آیت الله مکارم در مورد نقش اختلاف قرائات در تفسیر قرآن گفت: این مرجع تقلید معتقد است قرائت باید بنابر نص صریح و قرائت متداول که از معصومین(ع) به ما رسیده است باشد.
حجت الاسلام مودب


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید رضا مودب، رییس انجمن قرآن پژوهی حوزه عصر دیروز در نشست تخصصی «نص و قرائت واحد قرآن» که به همت انجمن قرآن پژوهی در مدرسه علمیه امام حسین (ع) برگزار شد به موضوع نص و قرائت واحد در تفسیر نمونه پرداخت و گفت: برخی مفسران در ضمن آیات یک بخشی را به عنوان اختلاف قرائت مطرح کرده اند.

وی افزود: در مواردی اختلاف قرائت سبب تفاوت در تفسیر شده است تا جایی که کتاب معجم القرائات در هشت جلد تمام اختلاف قرائات را آورده است. این اختلاف قرائات نباید در تفسیر نقشی داشته باشد.

حجت الاسلام مودب با اشاره به اینکه مرحوم طبرسی در المعنا و شیخ طوسی در تبیان و علامه در المیزان به اختلاف قرائات پرداخته‌اند گفت: برای بررسی تفسیر نمونه و وارد شدن این کتاب در بحث اختلاف قرائات پنج گروه تشکیل دادیم .

وی در ارائه نتیجه گروه تحقیقاتی خود در بررسی اختلاف قرائات در تفسیر المیزان گفت: آیت الله مکارم نظرشان این است که قرائت باید بنا بر قرائت واحد و متواتر که از معصوم علیهم السلام به دست ما رسیده است باشد و بر همین اساس تفسیر نمونه را نوشته اند از این رو تنها در برخی جاها برای تایید صحت تفسیر خود موارد اختلافی آنها را ذکر کرده است.

این محقق و استاد حوزه با ذکر این نکته که از حدود هشتاد هزار کلمه قرآن تقریبا بیست هزار کلمه دچار اختلاف قرائت شده است که از بین آنها در تفسیر پنج هزار کلمه اختلاف بوجود می‌آید.

حجت الاسلام مودب بر اساس حدیث امام صادق (ع) اختلاف قرائت را منتسب به راویان و قاریان دانست و تصریح کرد: این اختلاف قرائات ارتباطی با نزول قرآن ندارد و کسانی که قرائات سبعه را به رسول خدا نسبت می‌دهند، معتقد به وحدانیت قرائت در نزول قرآن هستند.

وی در پایان به بررسی مواردی از اختلاف قرائات در جلد‌های مختلف تفسیر نمونه پرداخت و گفت: تنها در موارد انگشت شماری ایشان به اختلاف قرائت پرداخته اند ازجمله می توان آیه هفت سوره مائده را نام برد که دلیل ذکر اختلاف برای اثبات دیدگاه شیعه در نحوه وضو گرفتن است که حتی با در نظر گرفتن موارد اختلافی نحوه وضو گرقتن ما صحیح خواهد بود./928/پ202/ع

ارسال نظرات