۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۲۲:۵۵
کد خبر: ۱۰۴۷۹۶

برنامه‌های سومین سوگواره لحظه های عاشورایی تشریح شد

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، عاشورا را وجه تمایز هنر شیعی از سایر هنرها دانست و گفت: معارف و فرهنگ والای عاشورا از طریق هنر می تواند به راحتی به مخاطب منتقل شود.
لحظه هاي عاشورايي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سیدمحمد عیسی نژاد، معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، روز گذشته در نشست مطبوعاتی سومین سوگواره لحظه های عاشورایی اظهار داشت: هنر نوعی علم است ولی عین آن نیست چراکه این احساس و عاطفه است که هنر را منتقل کرده و باعث شکل گیری آن می شود.

وی افزود: دفتر تبلیغات اسلامی به ویژه در سال های اخیر برای جلوگیری از آفت موازی کاری ها همواره تلاش کرده است با هنرهای مدرن درگیر شود.

حجت الاسلام عیسی نژاد با بلیان اینکه عاشورا ماندگارترین اندیشه جهان بوده است گفت: با تأمل در واقعه عاشورا می بینیم که تمام تلاش امام این است که با منطق و مهر و محبت با مردم صحبت کند و کار به درگیری و خشونت نرسد. این فرهنگ والا می تواند از طریق هنر خصوصا عکس و فیلم به مردم منتقل شود.

وی با اشاره به غفلت حوزویان در تبیین معارف عاشورایی تصریح کرد: تلقی ما این است که آنچه هنر شیعی را از سایر هنرها متمایز می کند، مسأله عاشوراست که هویت ملی ما را با هویت دینی ما گره زده است.

عکس های عاشورایی نباید به روزهای نهم و دهم محرم منحصر شود

در ادامه این نشست، اسعد نقشبندی، هنرمند عکاس و عضو هیأت مؤسس انجمن عکاسان ایرانشهر گفت: از انجا که در فراخوان، عنوان «عاشورا» ذکر شده، این تصور در مخاطبان ایجاد شده است که حتما باید تصاویر خود را از عاشورا تهیه کنند در حالی که عاشورا به دو روز نهم ودهم محرم منحصر نیست.

وی افزود: لازم است در فراخوان های هنری وفرهنگی که در موضوع عاشورا اعلام می شود با نگاه عمیق تری به این مساله نگاه کنیم

تا دست هنرمندان و شرکت کنندگان جهت ارائه آثار باز باشد. در سنت ها و ارتباطات ما موضوعاتی وجود دارد که به نوعی با حماسه عاشورا مرتبط است باید عکاس را وادار کرد تا این واقعیت ها را کشف کند و با ایده های نو در فراخوان های هنری حضور یابد.

عضو هیئت داوران بخش عکس سومین سوگواره لحظه های عاشورایی در خصوص نحوه سوق دادن عکاسان به سمت عکاسی آیینی خاطرنشان کرد: باید به آیین های متصل به عاشورا متمرکز شد به عنوان نمونه، حتی شناسنامه فردی که نامش حسین است یک سوژه عکاسی آیینی و عاشورایی است چرا که نشانه تعلق خاطر و اعتقاد یک پدر به امام حسین(ع) است. همچنین باید بخش مجموعه عکس(البته با ارائه تعریفی روشن از مجموعه عکس) هم اضافه شود چرا که همیشه نمی شود موضوع را در قالب یک عکس منتقل کرد.

قصد یک عکاس عاشورایی، روایت ظلمی است که واقع شده است

وی گفت: این موضوع فراتر از این ها جای کار دارد، اگر چارچوب ها را تغییر دهیم دیگر آثار تکراری وکلیشه ای را در این عرصه شاهد نخواهیم بود . مهمترین قسمت عکس، اندیشه و فکری است که در آن استفاده می شود.

نقشبندی ابراز داشت: امام حسین(ع) فراتر از واقعه عاشورا، یک اسطوره است لذا نیاز است تأثیر ونقش این اسطوره را بیشتر بشناسیم. دراینکه در سال 61 هجری در حماسه کربلا چه اتفاقاتی رخ داد روایات مختلف وارد شده است اما ما نمی خواهیم آن قضایا را روایت کنیم، قصد ما، روایت ظلمی است که واقع شده نه جزئیات واقعه.

وی با بیان اینکه طلاب مدیران فرهنگی جامعه اسلامی هستند ادامه داد: پرداخت به عاشورا و طرح آن باید به دور از خرافات باشد و تشخیص اینکه کدام رفتار وبرخورد خرافه است یا تشخیص نشان دادن یا ندادن شمایل ائمه اطهار(ع)، کار تخصصی از سوی صاحب نظران این عرصه می خواهد که در صلاحیت عکاسان نیست .

دفتر تبلیغات اسلامی، جایگاهی برای مدیریت وجه دینی تمدن است

در ادامه این نشست خبری، سیدمجتبی خاتمی، عضو هیئت داوران بخش عکس سومین سوگواره لحظه های عاشورایی اظهار داشت: آنچه امروز تحت عنوان هنر و هنرمند مطرح است بیشتر یک سطح و شعار است تا عمق و ریشه و مردم هم به دلیل عدم اگاهی همین شعارها را می بینند و باور دارند.

وی گفت: تمدن از دو مقوله ریشه ای دین وفرهنگ شکل می گیرد و فلسفه سازی و اسطوره سازی ها تعیین کننده ماندگاری تمدن هاست. کشمکش ها در طول تاریخ همواره برای ماندگاری تمدن هابوده است در این میان تمدنی ماندگارتر است که توانمندتر باشد. در تاریخ ما تمدن ایرانی چندین هزار سال ماندگار بوده اما غرب در قرون اخیر با فلسلفه سازی ها و مفهوم سازی هایش توانسته غالب شود.

وی تأکید کرد: ما باید با بهره گیری از ابزار روز جهان همراه با قواعد مربوطه این معادله را به وضع صحیح ان بازگردانیم.

خاتمی ادامه داد: دفتر تبلیغات اسلامی، جایگاهی برای مدیریت وجه معنوی و دینی تمدن است و اگر واقعا در این عرصه دلسوز است باید به صورت تخصصی وارد شود. این مساله در مسوولین به باور، در مردم به آگاهی و در هنرمندان با به روز بودن ممکن است وگرنه بحث از هنر لقلقه زبانی بیش نخواهد بود./930/پ202/ص
ارسال نظرات