۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۱۰۴۲۲۹
گزارشی از سفر استاد هادوی تهرانی به تونس؛

تونس؛ گذشته، اکنون، آینده

خبرگزاری رسا ـ مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه گفت: تونس یکی از مستعمرات فرانسه محسوب می‌شد و اگرچه مردم تونس توانستند استعمار کهن را کنار زنند اما اکنون در دام استعمار نو افتاده‌اند.
حجت الاسلام والمسلمين مهدي هادوي تهراني



به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و‌المسلمین مهدی هادوی تهرانی در جمع طلاب حوزه علمیه قم به تشریح وضعیت فرهنگی، سیاسی، اجتماعی تونس پرداخت و وظایف حوزه‌های علمیه در شرایط فعلی را تشریح کرد.

تونس و شرایط فرهنگی:

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: برخلاف فضاسازی رسانه‌ای که از وضعیت کشور تونس ارائه می‌شود، این کشور در یک فضای پر التهاب و پر آشوب نیست و فقط در پایتخت و یک شهر دیگر تظاهرات برگزار می‌شود.

وی بیان داشت: خیابان مرکزی پایتخت این کشور شاهد اعتراضات است مثلا جمعه گذشته به دلیل سخنرانی وزیر کشور، بعد از نماز جمعه راهپیمایی برگزار شد که البته نیروهای امنیتی آن را سرکوب کردند.


این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم اظهار داشت: اتفاقی که در تونس افتاده است برای مردم این کشور غیر منتظره است زیرا انقلاب آنها خیلی زود به پیروزی رسید و دلیل آن فرار زود هنگام بن علی بود، این موجب شده تا مردم در بهت به سر ببرند و اندیشمندان تونسی در وضعیت حیرت فکری باشند.


وی با اشاره به اینکه دیوار نوشته های کمی در شهرهای تونس وجود دارد، بیان داشت: در اندک شعارهایی که باقی مانده است برکناری بن علی تا سال 2014 یک ایده آل معرفی شده بود.

تونس و شرایط سیاسی:

وی در تبیین شرایط سیاسی کشور تونس اظهار داشت: این کشور دچار یک التهاب سیاسی شدید است و امور در این کشور به دست دولت انتقالی رتق و فتق می شود.

وی با اشاره به اینکه دولت انتقالی به دلیل اینکه برای رفتن آمده است، گفت: این دولت برای ثابت نگاه داشتن وضعیت فعلی تلاش می‌کند.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: در روزهای اخیر تحرکاتی مبنی بر ضرب و جرح خبرنگاران و بستن دفاتر خبرگزاری ها از سوی وزیر کشور انجام شد که موج اعتراض شدید مردم را به همراه داشت و به احتمال زیاد او برکنار خواهد شد.

تونس و جریان‌های فکری:

استاد هادوی تهرانی در ادامه با اشاره به وضعیت فکری و فرهنگی در کشور تونس اظهار داشت: یک گروه تندرو در این کشور قائل است که همه همکاران با دولت سابق باید حذف شوند که این ایده به دلیل تبعات منفی که در حذف نیروها دارد، در مردم ترس ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه جریان های اسلامی در این کشور از قدرت خوبی برخوردار هستند، ادامه داد: این جریان ها از لحاظ سیاسی موقعیت خوبی دارند اما نگرانی اصلی، نفوذ جریان های افراطی است که با کمک نیروهای سعودی در مراکز عمومی و خصوصی فعال شده‌اند.

وی بیان داشت: نیروهای تندروی اسلامی اگرچه از جمعیت کمی برخوردار هستند اما از نظر مادی توسط دولت سعودی حمایت می شوند و امکانات خوبی دارند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: با توجه به اینکه تونس به آزادی رسیده است و خفقان دوره بن‌علی را کنار زده است، ترس از نفوذ جریان های تندروی مذهبی و ایجاد حکومت های بسته ای همچون طالبان وجود دارد.

مدیر موسسه رواق حکمت اظهار داشت: جریان‌های اسلام‌گرای معتدل نیز در این کشور وجود دارند لکن چون ساختار قانونی تونس، حزبی است فقط اشخاص می‌توانند در لیست احزاب در انتخابات شرکت کنند.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: تونس یکی از مستعمرات فرانسه محسوب می‌شد و اگرچه مردم تونس توانستند استعمار کهن را کنار زنند اما اکنون در دام استعمار نو هستند.

وی ادامه داد: امروز استعمار سیاسی به استعمار فرهنگی تبدیل شده و البته استعمار فرهنگی بی شک در سیاست هم تاثیر‌گذار است.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: استعمارگران به ظاهر دست از مردم برداشته‌اند اما هنوز حضور پرنفوذی در این کشور دارند.

وی بیان داشت: زبان اول این کشور، عربی است که البته تا حدود هفتاد درصد آن با کلمات فرانسوی مخلوط شده است و زبان دوم آنها هم فرانسوی است.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: به لحاظ فرهنگی این کشور دارای فرهنگی فرانسوی است و بسیاری از آنچه در پاریس دیده می شود در شهرهای بزرگ این کشور مشهود است.

استاد هادوی تهرانی با اشاره به اینکه جنبش مردمی تونس یک نهضت علیه ظلم و ستم بود، ادامه داد: امروز مردم آزاد شده‌اند و هرکس بر طبق عقیده و سلیقه خود عمل می‌کند و البته گرایش به اسلام رشد یافته است.

وی با اشاره به سفر پنج سال پیش خود به این کشور اظهار داشت: امروز گیت‌های فرودگاهی این کشور شاهد بانوانی است که حجاب اسلامی را برای خود برگزیده‌اند، در حالی که در سفر قبلی این گونه نبود.

وی با اشاره به دیدارش با رییس دانشگاه الزیتونیه تونس اظهار داشت: حضوز زنان محجبه و برگزاری نماز جماعت در این دانشگاه علائمی آشکار از گرایش به اسلام است.

اندیشه جدایی دین از سیاست در تونس دیده می شود

وی با اشاره به اینکه مسجد الزیتونیه یکی از بزرگترین حوزه‌های علمیه در زمان‌های گذشته بوده است و از نظر زمانی بر دانشگاه الازهر مصر تقدم دارد، ادامه داد: در سفر قبلی، اثری از برگزاری نماز جماعت در این مسجد برزگ نبود اما امروز آن گونه برای اقامه نماز ازدحام می شد که صفوف نماز به بیرون مسجد کشیده می‌شد.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: نماز جمعه در مرکز شهر آن قدر شلوغ بود که مردم ایستاده بودند و در بین خطبه ها مجبور شدند درب‌های مصلی را ببندند.

وی با اشاره به اینکه فکر جدایی دین از سیاست به صورت عملی در این کشور وجود دارد، ادامه داد: در خطبه‌های نماز جمعه این کشور به غیر از آقای عبدالوهاب فتو، فرد دیگری خطبه سیاسی نمی‌خواند و خطیب آن روز جمعه هم با وجود آنکه قرار بر تظاهرات بود، از مسائل سیاسی و اجتماعی دم نزد.

وی ادامه داد: شرایط به گونه ای بود که حتی یک بار هم در درون مسجد شعار داده نشد و جمعیت بعد از فاصله گرفتن از مسجد، شعارهای اعتراضی را شروع کردند.

نیازمند نگاه‌های دقیق‌تر به اوضاع جهانی هستیم

حجت الاسلام و المسلمین هادوی تهرانی به تشریح با‌یسته‌های اثرگذاری جمهوری اسلامی ایران در تحولات تونس پرداخت و بیان داشت: یکی از مشکلاتی که ما به طور عمومی در کشور و به صورت خاص در حوزه علمیه داریم، عدم آشنایی با فضای کشورهای دیگر است و اینکه از زاویه دید خودمان به دنیا نگاه می‌کنیم.

وی ادامه داد: تونس دارای بافتی فرهنگی فرانسوی است و امروز مردم پس از چهل سال آزادی را تجربه می کنند و قطعا در این بین رسانه ها نقش موثری دارند.

انتقال تجربه های ایران اسلامی به تونس راهگشا است

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: متاسفانه جمهوری اسلامی ایران در خارج کشور دیده نمی شود یعنی رسانه های غربی و عربی تقریبا کاری به ایران ندارند مگر یک اتفاقی بیفتد که بزرگ‌نمایی آن به نفع آنها باشد.

وی با اشاره به اینکه، آشنایی فرهیختگان کشورهای غربی با مسائل ایران جزئی است، گفت: در دیداری که با جمعی از فارسی آموزان داشتم، این افراد که دارای مقاطع علمی بالایی بودند و حتی برخی آنها از مسؤولان احزاب بودند، با مسائل مربوط به ایران آشنایی کافی نداشتند.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: یکی از ضرورت های امروز، گسترانیدن زاویه دید است تا بتوانیم با دنیا تعامل داشته باشیم.

وی بیان داشت: امروز وضعیت کلی جامعه تونس همانند اوایل انقلاب اسلامی ایران است و نگرانی ها و التهاب های فراوانی در آن وجود داشت.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: آنچه امروز راهگشای تونس است انتقال تجربیات انقلاب اسلامی به این کشور است.

وی با اشاره به اینکه در مستندسازی موفقیت های انقلاب اسلامی ایران موفق نبوده‌ایم، ادامه داد: لازم است آنچه تا به حال تدوین شده است به زبان عربی ترجمه شود.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: به سفیر جمهوری اسلامی ایران در تونس بارها گفتم که باید قانون اساسی ایران در این کشور پخش شود تا مردم ببینند چگونه ایران بین اسلام و مقتضیات دنیای مدرن جمع کرده است.

وی با تاکید بر اینکه انتقال دستاوردهای ایران اسلامی کمک موثری به کشور تونس می‌کند، گفت: متاسفانه سفیر گفت در تماس با وزارت خارجه به او گفته اند که ترجمه عربی قانون اساسی را در اختیار ندارند؛ در حالی که من ترجمه قاون اساسی ایران را به زبان های عربی و انگلیسی دیده‌ام.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: نباید توقع داشته باشیم که مردم تونس از همان الگوهای ما پیروی کنند زیرا آنها را به شدت از ایران ترسانده‌اند.

سلفی ها در تونس در حال فعالیت هستند

استاد هادوی با اشاره به این که در جامعه تونس مردم دارای طبیعتی معتدل و میان رو هستند، ادامه داد: به شکل معمولی نباید مجالی برای فعالیت های سلفی های تندرو در این کشور وجود داشته باشد اما این گروه از قبل دارای فعالیت هایی بوده است که در این زمان آنها را تشدید کرده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: مردم تونس بسیار علاقه‌مند به اسلام هستند، استقبال از نماز جمعه در کشوری که به سبک کشورهای غربی یکشنبه‌ها تعطیل است، نشان بارز دلبستگی آنها به آموزه‌های اسلامی است.

وی اظهار داشت: تونس دارای شرایط پیچیده‌ای است که اگر مسائل با درایت به پیش نرود، نتایج مثبتی به همراه نخواهد داشت.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در پایان بیان داشت: برای بسط فرهنگ اهلبیت(ع) و انتشار مدل انقلاب اسلامی باید طلاب حوزه های علمیه به زبان عربی مسلط شوند و از اندیشه های بازدارنده غیر عقلانی پرهیز کرد. /909/ز503/ع

ارسال نظرات