آیت الله حیدری:
تکریم معلم از آموزه های الهی است
خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به جایگاه رفیع معلم در دین مبین اسلام اظهار داشت: تکریم معلم از آموزه های الهی است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیتالله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته در همایش معلم سپاس در تالار مهتاب اهواز، با اشاره به جایگاه رفیع معلم در دین مبین اسلام اظهار داشت: تکریم معلم نوعی تواضع در مقابل خداوند است، و عملی مطلوب میباشد، زیرا درس تکریم معلم از آموزه های خداوند است.
وی با بیان این که صفت معلمی سومین صفت خداوند است که در اولین سورهای که بر پیامبر اکرم (ص) نازل شده، وجود دارد، ابراز داشت: برخلاف سایر مکاتب که کاری به کسب دانش و حکمت ندارند، اولین کلمهای که بر زبان وحی جاری میشود، «اقرأ» است؛ اما نه هر قرائتی بلکه قرائتی که در راستای اسم «رب» باشد.
آیتالله حیدری ادامه داد: اولین صفت که خداوند برای خود میآورد ربوبیت است و اصل این کلمه ریشه در تربیت دارد، بنابراین خداوند تبارک ابتدا خود را به نام یک مربی معرفی میکند. دومین صفتی که خداوند برای خود از آن یاد میکند، خالقیت و خلاقیت است.
دبیر شورای حوزه علمیه خوزستان با اشاره به آیه شریفه «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ» در سوره «علق» گفت: خداوند همه موجودات را در زمین و آسمان آفریده و در رأس همه این مخلوقات انسان است. لذا فرمود: «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ» سپس میفرماید: «اقْرَأْ وَرَبُّکَ الْأَکْرَمُ» یعنی «بخوان و پروردگار تو کریمترین [کریمان] است.»
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود، خاطر نشان کرد: کلمات «رب»، «خلق»، «انسان» و «تعلیم» در سوره «علق» دو بار تکرار شده است، که همه اینها گویای اسراری است. خداوند خود را به این سه صفت توصیف کرده است.
وی ادامه داد: کسی که کار تعلیم و تربیت را بر عهده میگیرد هم معلم و هم تربیتکننده است، اما این صفات و خلاقیتاش به اذن خداوند صورت میگیرد. فرق این صفات با صفات خداوند در استقلال و عدم استقلال است. خداوند در تربیت و فعلاش استقلال دارد، اما انسان به اذن تکوینی خداوند استقلال دارد.
امامجمعه موقت اهواز، افزود: اما صفت دیگر معلم کرامت است، چرا که خداوند خود را در سوره «علق» به کرامت معرفی کرده است، معلم باید زیرساخت، هدف و روشاش کرامتگونه باشد. برای فهمیدن کرامت باید نقطه مقالبش را دانست. این نقطه مقابل پستی، کوچکی، حقارت و عقبماندگی است
استاد عالی حوزه علمیه خوزستان، افزود: از این رو کرامت به معنی بزرگواری، عزت، پاکی و عفاف است. لذا امیرالمؤمنین (ع) میفرماید: «نفس خود را از هر گونه پستی بزرگ بدار»؛ کرامت یعنی تقوا و کریمانهترین فرد نزد خداوند کسی است که تقوایش بیشتر باشد؛ معلمی شایسته تکریم است که خود کریم باشد و تعلیمش کریمانه و دانشآموزان را با منشی کریمانه بارآورد.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، بیان کرد: معلم کریم کیست؟ شهید مطهری نمونه عینی کرامت است و به تمام معنای کلمه کرامت در روش و سیره این شهید موج میزد. اخلاق بسیار بزرگوارانهای که نسبت به شاگردان و طلابش داشت، گویای این حقیقت بود.
آیت الله حیدری خاطرنشان کرد: باید کتب شهید مطهری به عنوان مجموعه گرانقدر و میراث بسیار قیمتی بنگریم. خود را بینیاز از خواندن کتب این شهید ندانیم. حضرت امام (ره) که استاد این شهید بودند نقل میکردند که همیشه یک جلد از کتب این شهید را همراه داشته و در اوقات فراغت مطالعه میفرمودند. لذا فرمود: «کتب شهید مطهری بدون استثناء خوب است». باید دانشآموزانمان را با فرهنگی که شهید مطهری تدوین کرده بود بارآوریم.
ناصر حویزاوی، رییس اداره آموزش و پرورش ناحیه چهار اهواز، نیز در این همایش، براهمیت تعلیم و تربیت تاکید کرد و اظهار داشت: امید است در سالی که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «جهاد اقتصادی» نامگذاری شده است شاهد اجرای طرحها و برنامههای مطلوبی باشیم.
وی ادامه داد: در این سال فرهنگیان و جامعه آموزش و پرورش میتوانند از اسراف و تبذیر جلوگیری کرده و در ارتقای اقتصاد جامعه گام بردارد؛ معلمان جامعه ما همیشه زیر لوای ولایت فقیه بوده و هستند و از تمام امکانات موجود برای تربیت نیروی انسانی متعهد در مدارس استفاده میکنند./9455/پ203/ع
ارسال نظرات