۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۱۰۳۱۵۶
عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین:

عدالت فرهنگی زیربنای اصلاح تمام عرصه‌هاست

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع) گفت: عدالت اصل محوری در پیوند فرهنگ‌های مختلف است بدین معنا که انسان مصلحی که پرچم عدالت را برافرازد،‌ هدایت‌گر و راهنمای انسان ها در هر فرهنگ و قومی خواهد بود.
همايش الگوي اسلامي ايراني پيشرفت

 

مهدی ناظمی، عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع) گفت: عدالت اصل محوری در پیوند فرهنگ‌های مختلف است. بدین معنا که انسان مصلحی که پرچم عدالت را برافزاد،‌ هدایت‌گر و راهنمای انسان ها در هر فرهنگ و قومی خواهد بود.

وی افزود: عدالت در حوزه های فرهنگی،‌ سیاسی،‌ اقتصادی و اجتماعی اصل حیاتی برای پابرجایی نظام است.

ناظمی با بیان اینکه هر نظامی موظف به تامین نیازهای مردم سرزمینش است، عنوان کرد: اگر دولت نیازهای مادی و معنوی مردم را به صورت جامع و متعادل تامین نکند؛ امکان ثبات، ‌پایداری، آرامش، رشد و تکامل آنها فراهم نمی‌شود.

وی با اشاره به حقوق فرهنگی انسان‌ها بیان کرد: تمام انسانها باید نسبت به فرهنگی که به آنها تعلق دارد، آشنایی داشته باشند تا بتوانند آن را به دیگر جوامع معرفی کنند.

دبیر کارگروه مدیریت دستگاه های کلان فرهنگی ریشه اصلی فرهنگ سازنده انسان را وحی الهی دانست و افزود: فرهنگی که بر پایه وحی شکل بگیرد، می‌تواند جوامع انسانی رشد یابنده را بسازد.

وی فرهنگ را بستر و زمینه ای برای تمام عرصه‌های جامعه اعم از سیاست، ‌اقتصاد و ... برشمرد و تاکید کرد: اگر عدالت فرهنگی در جامعه محقق شود، عدالت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی هم برقرار خواهد شد.

ناظمی با بیان اینکه ایجاد رابطه تعاملی بین فرهنگ های مختلف از مصادیق عدالت فرهنگی است، گفت: در کشور ما فرهنگ‌های قومی و مذهبی بسیاری وجود دارند. برقراری رابطه‌ای عادلانه و دو سویه بین آنها ضامن جامعه‌ای با مبانی و اصولی متقن است.

عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین شکل‌گیری فرهنگ هایی ضعیف، ناقص و ناپایدار را از پیامدهای بی عدالتی در جامعه دانست و افزود: در جمهوری اسلامی زمینه‌های تحقق عدالت فرهنگی کاملا فراهم است. دیدگاه های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری نیز نشانگر آن است که فرهنگ های مختلف، می توانند در تعامل با یکدیگر قرار بگیرند.

وی ادامه داد: صاحبان فرهنگ های مختلف می‌توانند آداب و رسوم و باورهای خود را به همگان معرفی کنند. به این ترتیب مردم امکان انتخاب فرهنگ برتر، غنی و قوی تر را دارند و از آنجا که ما معتقدیم فرهنگ اسلام ناب محمدی (ص)، ‌قوی ترین، جامع ترین و سازگارترین فرهنگ با عقل و فطرت انسانی است، بی شک مورد پذیرش عموم قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به فرصت‌های فرهنگی موجود در ایران خاطر نشان کرد: ما باید با استفاده از فرصتی که جمهوری اسلامی فراهم کرده است، فرهنگ اسلامی – ایرانی را به مردم معرفی کنیم. در راستای این هدف تمام سازمان‌ها و نهادها اعم ‌ از آموزش و پرورش، وزارت ارشاد، صدا وسیما، نشریات و ... باید بسیج شوند.

ناظمی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی مسیری طولانی را در سی و دو سال گذشته پیموده است، اضافه کرد: در این مدت دشمن همواره در پی ضربه زدن به ایران بوده است، اما نتواسته مانع حیات و بالندگی کشور شود. البته همچنان باید حرکت در این مسیر را ادامه دهیم.

وی قیام مسلمانان منطقه علیه حکومت‌های دیکتاتور را نشان دهنده موفقیت ایران در معرفی فرهنگ اسلامی به سایر نقاط جهان دانست و گفت: حرکت های انقلابی کشورهای مسلمان نشانگر موفقیت نظام در معرفی اسلام ناب محمدی (ص) است.

ناظمی با تاکید بر اهمیت عدالت در استفاده از خدمات فرهنگی اظهار داشت: عدم تعادل در تقسیم امکانات فرهنگی بین مناطق مختلف کشور را باید برطرف کرد تا تمام افراد جامعه امکان استفاده از برکات فرهنگی آن را داشته باشند.

وی عدالت فرهنگی و عدالت در تامین خدمات فرهنگی را دو موضوع اساسی در هدفگذاری‌ها و سیاستگذاری‌های کشور برشمرد و گفت: سازمان‌هایی نظیر شورای عالی انقلاب فرهنگی باید با نگاهی فراقوه‌ای، فرادستگاهی و فراحوزه‌ای به این مهم بپردازند.

ناظمی حمایت مالی دولت از نشریات، کتاب، ‌فیلم و ... را از مصادیق عدالت فرهنگی برشمرد و گفت: یکی از برنامه‌های درازمدت شورای عالی انقلاب فرهنگی، تدوین و ترسیم نقشه‌ای برای تامین عدالت فرهنگی است. البته پس از تدوین آن باید به صورت مستمر تاثیرات اجرای آن را بسنجیم و اقدام به تکمیل آن نماییم./916/د102/ع

ارسال نظرات