۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۴
کد خبر: ۱۰۲۹۲۶
استاد دانشگاه فردوسی:

هنر اسلامی به جوهره مکتب تشیع نیازمند است

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشکده معماری دانشگاه فردوسی با بیان اینکه هنر اسلامی به جوهره تشیع نیاز دارد، گفت: از این رو ورود طلاب جوان شیعه به عرصه هنر ضروری است.
سومين جشنواره هنر آسماني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، ابوترابی، استاد دانشکده معماری دانشگاه فردوسی، در اختتامیه جشنواره آثار هنری تجسمی طلاب حوزه علمیه خراسان که شب گذشته با حضور جمعی از طلاب در مجتمع فرهنگی هنری امام رضا(ع) مشهد برگزار شد، به تبیین هنر در ذات اندیشه اسلامی پرداخت و اظهار داشت: تندیس سازی از جمله فعالیت‌هایی است که در اسلام حرام است زیرا عینیت بخشی ظاهری ماده است و ما در اسلام به ماده توجهی نداریم.

وی با اشاره به معماری کعبه‌ بیان کرد: حضرت ابراهیم(ع) می‌توانست کعبه را با معماری آن روز عربستان بنا کند؛ اما می بینیم که خانه خدا به شکل مکعب است.

ابوترابی تصریح کرد: نمی‌توان معماری در قالب شکل مکعب ‌را مربوط به دوره و زمان خاصی محدود کرد در واقع حضرت می خواستند خانه خدا از نظر معماری به هیچ عصر و زمانی محدود نشود.

هنری ماندگار است که با اندیشه اسلامی آمیخته باشد

وی با بیان اینکه اگر هنرها با اندیشه اسلامی آمیخته نباشد ماندگار نخواهد بود، بیان داشت: اگر نگاهی به آثاری که در موزه‌های کشورهای مختلف نگه داری می شود بیندازیم، در خواهیم یافت که حدود 90 درصد آثار باقی مانده از گذشته با اندیشه های مذهبی همراه بوده اند.

این استاد دانشگاه به تابلوی معراج حضرت محمد(ص) که در موزه لوور پاریس نگهداری می شود، اشاره کرد و یادآور شد: این تابلو که اثر سلطان محمد است به دلیل برخورداری از اندیشه اسلامی ماندگار شده و توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کرده است.

وی با بیان این‌که هنر اندیشه‌های والا را به مخاطب منتقل می‌کند، اذعان داشت: کسانی که انسان محور یا مادی پرست بودند در طول تاریخ نامی از آن‌ها نمانده است.

وی خطاب به طلاب هنرمند با بیان این‌که شما به دلیل احساسات صادق و پاکتان به خدا نزدیک‌تر هستید، ابراز داشت: این صداقت و پاکی از آن رو است که شما چیزی را خلق می کنید که قبل از آن خداوند به شکل زیبایی آفریده است.

ابوترابی با تأکید بر این‌که هنرمندان و نگارگران ایرانی همواره زنده هستند، تصریح کرد: زنده بودن هنرمندان ایرانی به این دلیل است که آن‌ها کار خود را با نام حق آغاز کرده و در لحظه لحظه آفریدن اثر هنری خود از یاد خدا غافل نیستند؛ از این رو این حس و انرژی در تابلو و اثر هنری ذخیره شده و به مخاطب منتقل می‌شود.

هنر؛ بهترین سلاح در عصر امروز

وی هنر را بهترین سلاح در عصر امروز عنوان کرد و یادآور شد: زمانی کتاب و خطابه حرف اول را برای رسیدن به مقاصد حرف اول را می زد اما در عصر حاضر سینما حرف اول را می زند زیرا تأثیرگذاری زیادی نسبت به کتاب و سخنرانی در مخاطب دارد.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که زبان هنر یک زبان بین‌المللی است، بیان داشت: وقتی یک طلبه به این هنر مجهز باشد بهتر می‌تواند با مخاطب خود ارتباط برقرار کند؛ زیرا جوانان امروز بصری هستند و تصویر یک اثر هنری بیشتر در ذهنشان باقی می ماند.

وی با اشاره به ای‌نکه سبک های مختلف هنری در دل نگارگری ایرانی نهفته است، یادآور شد: برخی از کشورها تنها از داشتن یک سبک در هنر خود به خود می بالیدند و این در حالی است که هنر ایرانی از تمامی سبک‌های هنری برخوردار است.

ابوترابی هنر را ابزاری در دست طلاب عنوان کرد و گفت: جوهره در هنر اسلامی است و هنر اسلامی به جوهره تشیع نیاز دارد؛ از این رو ورود شما طلاب جوان شیعه به عرصه هنر ضروری است./934/پ202/س
ارسال نظرات