۳۱ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۱۰۲۵۶۴

دوره آموزشی مرجع‌شناسی در ساری برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ گفتمان دینی آشنایی با مرجعیت امروز با حضور دانش آموزان در ساری برگزار شد.
پاسداشت مرجعيت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حسن مبینی، استاد دانشگاه مازندران، امروز در گفتمان دینی که با موضوع مرجع‌شناسی در ساری برگزار شد، شناخت نسل جوان جامعه با مرجعیت را مهم ارزیابی کرد و گفت: باید با برگزاری دوره های آموزش این شناخت در نسل جوان جامعه تقویت شود.

وی با بیان این که ازدیدگاه فقهی، فقهای شیعه در زمان غیبت امام زمان(عج) نایبان عام و جانشینان وی در امور شرعی و استنباط و تبیین احکام فقهی اسلامی محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: مراجع شیعه در طول تاریخ تشیع، نقش بارزی در امور دینی، فکری و سیاسی و اجتماعی جوامع خود داشته‌اند.
 
استاد دانشگاه پیام نور مازندران تصریح کرد: در فرهنگ اسلامی ما در غیاب امامان مهم ترین وظیفه یعنی تفسیر دین بر دوش عالمان و مجتهدان گذارده شده و آنان معارف اسلامی را بر مبنای اجتهاد از منابع دین استنباط می کنند و در اختیار مردم قرار می دهند.

مبینی ادامه داد: با توجه به اینکه اکثر افراد توان و استعداد تخصص در حتی یک رشته از علوم دین را ندارند و تنها اندکی از آنچه باید بدانند را می دانند در این امور به کارشناسان دین و محققان و عالمان مراجعه می‌کنند و این همان معنای تقلید است.

وی خاطرنشان کرد: در اندیشه سیاسی اسلام، عالمان دین و فقها به نیابت از امام معصوم(ع) آن سمت الهی را تصدی می‌کنند و این تفکر ناب در قرن معاصر از سوی امام خمینی(ره) از حالت تئوری به فعلیت در آمد و به شکل حکومت جمهوری اسلامی و با محوریت ولایت فقیه متبلور شد.

استاد دانشگاه پیام نور مازندران با اشاره به این که مراجع تقلید در طول تاریخ همواره مدافعان اصلی ارزش های دینی و اسلامی بوده و هستند، خاطرنشان کرد: حضور مرجعیت دینی در عرصه های مختلف مانع از تحریف احکام اسلامی در طول تاریخ شد.

مبینی با بیان این که انقلاب شکوهمند اسلامی ایران نیز با رهبری مرجعیت دینی و همراهی مردم به پیروزی رسید، ادامه داد: امروز نیز مراجع تقلید به عنوان حافظان شریعت محمدی نقش بی بدیلی در دفاع از احکام اسلامی برعهده دارند./950/پ202/س
ارسال نظرات