۲۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۱۰۰۵۴۱
رییس ستاد تفسیر قرآن حوزه علمیه:

دفاع فرهنگی باید جدی گرفته شود

خبرگزاری رسا ـ رییس ستاد تفسیر قرآن حوزه علمیه بیان داشت: مسلمانان باید از عقیده و آرمان‌های خود دفاع کنند و البته باید توجه داشته باشند که جهاد فرهنگی بر جهاد نظامی مقدم است.
قلم


حجت الاسلام اکبر دهقان، رییس ستاد تفسیر قرآن در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، از انتشار کتاب صد‌و‌چهارده نکته پیرامون جهاد فرهنگی و نظامی خبر داد.

وی اظهار داشت: اساس و اصل حرکت اسلام به سوی تفکر و فرهنگ است و اسلام می‌خواهد تا فرهنگ انسان ها را تعالی ببخشد.

این محقق علوم اسلامی گفت: بهترین سعادت برای انسان ها این است که در راه خداوند مجاهده کنند تا از هدایت الهی بهره‌مند شوند.

وی اظهار داشت: انبیا برای مبارزه با مردم مبعوث نشده‌اند بلکه برای مبارزه با جهل مردم برانگیخته شده‌اند و تلاش‌های انبیاء برای افزایش آگاهی های مردم به خدا، خود و نظام پیرامون آنها است.

این محقق علوم اسلامی گفت: پیامبران در مرحله اول می کوشند تا مردم را با معارف آشنا کنند و بعد از اتمام حجت اگر دشمنان در صدد جنگ برآمدند، اسلام اجازه مقابله با آنها را می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در اسلام جهاد ابتدایی تشریع نشده است، گفت: تنها در صورتی که دشمنان جنگ را آغاز کنند مسلمانان می‌توانند به دفاع بپردازند و اصطلاح جنگ، مسامحه است.

حجت الاسلام دهقان افزود: مسلمانان باید از عقیده و آرمان‌های خود دفاع کنند و البته باید توجه داشته باشیم که جهاد فرهنگی بر جهاد نظامی مقدم است.

وی بیان داشت: اصل ایده این کتاب از سخنرانی های حضرت آیت الله جوادی آملی مبنی بر اینکه جهاد فرهنگی مقدم است گرفته شده است.

رییس ستاد تفسیر حوزه علمیه بیان داشت: این کتاب در سه بخش امتیاز و تقدم جهاد فرهنگی بر جهاد نظامی، شباهت‌های جهاد فرهنگی و نظامی و اصول جهاد فرهنگی و نظامی تنظیم شده است.

حجت الاسلام دهقان همچنین از انتشار کتاب های نسیم رحمت در ده جلد، هزار و یک نکته از قرآن در سه جلد، صد و پنجاه موضوع از قرآن در سه جلد و راه رستگاری، راه رشد و راه زندگی هر کدام در یک جلد خبر داد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات