۱۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۶
کد خبر: ۱۰۰۲۳۵
آیت‌الله سبحانی:

بسیاری از علمای بلاد از خرمن علمی آیت الله مرعشی نجفی بهره گرفتند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی در پیامی به کنگره بین المللی بزرگداشت مرحوم حضرت آیت الله مرعشی نجفی، با تجلیل از شخصیت و خدمات و مجاهدت های بی نظیر این عالم ربانی و فقیه مجاهد، تاکید کرد: بسیاری از علمای بلاد از خرمن علمی مرحوم حضرت آیت الله سبحانی بهره گرفتند.
حضرت آيت‌الله جعفر سبحاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی در پیامی به کنگره بین‌المللی بزرگداشت حضرت آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی که در مجمع جهانی علوم اهل بیت(ع)‌ برگزار شد، تصریح کرد: علما و دانشمندان مشعل‌هایی هستند که راه را برای دیگران روشن می‌سازند و انسان‌ها را از سقوط در پرتگاه هلاکت نجات می‌بخشند. آنان شمع‌های فروزانی هستند که می‌سوزند و اطراف خود را روشن می‌سازند و به جامعه حرارت و گرمی می‌بخشند.

در ادامه این ییام آمده است: اندیشمندان درختان برومند و پرباری هستند که نسل‌ها را با اندیشه‌های شیرین و حایت بخش خود تغذیه نموده و در پرورش آنان می‌کوشند. علما و دانشمندان نگهبانان شریعت و پاسداران راه انسانیتند که با دیدگان نافذ و بینای خود مراقب دزدان دین و سعادتند و با بیداری پیوسته خویش شیاطین را از زندگی انسان دور می‌سازند.

حضرت آیت‌الله سبحانی در این پیام تاکید کرده است:‌ رسول گرامی اسلام(ص) درگذشت و کتاب و عترت را به یادگار نهاد و سعادت مسلمانان را در گرو این دو دانست. کتااب یک مرجع ساکت است که باید او را به سخن درآورد و اهل بیت پیامبر مترجمان قرآن و بیانگران اسرار این کتاب آسمانی هستند. پس از سپری شدن عصر پیشوایان معصوم این مقام و موقعیت به فقهای اسلام و دانشمندان جامع الشرایط واگذار شده که در این رهگذر رسالت ائمه را بر عهده بگیرند و با قرآن و سنت جامعه را به سعادت رهنمون شود.

در ادامه پیام این مرجع تقلید تصریح شده است: در طول غیبت اندیشمندان شیعی و دانشمندان فرزانه این وظیفه را بر دوش کشیده و پیوسته معلمان امت و هادیان سوگل و آگاهی ‌دهندگان جامعه بودند اگر از این ضابطه کلی بگذریم و سخن را به جزئیات و مصادیق بکشیم به حق باید گفت فقیه اهل بیت عصمت و طهارت دانشمند جلیل‌القدر عامل متفنن و خیبر در رشته‌های گوناگون علوم اسلامی آیت‌الله العظمی آقای سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی از طلایه‌داران علم و دانش بودند و در طول عمر با برکت خود رسالت تعلیم و تربیت را به دوش کشیده و از طریق قلم و بیان خدمتگزار صدیقی بودند.

حضرت آیت‌الله سبحانی در بخش دیگری از پیام خود به این کنگره تاکید کرده است: او در محفل مولفان نویسنده‌ای توانا و در انجمن فقیهان و عالمان فقه و اصول، فقیهی ارجمند و اصولی با شخصیت به شمار می‌رفتند و در جرگه علمای نسب و رجال و درایه نسابه‌ای آگاه و رجالی فرزانه و در زمره علمای اخلاق و عرفان، عالمی متخلق به اخلاق اسلامی بودند.

در ادامه پیام حضرت آیت‌الله سبحانی آمده است: او در مدت اقامت خود در قم که قریب به 70 سال به طول انجامید در سنگر تدریس از سطوح متوسط تا سطوح عالی و سپس مراحل خارج را تدریس کرد و هیچگاه از تردیس خسته نمی‌شد و در این ایام که پیری و بیماری بر او هجوم آورده بود حوزه تدریس خود را ترک نکرد و به تدریس فقطه می‌پرداخت. او در ظرف این مدت صدها شاگرد پرورش داد و بسیاری از علمای بلاد از خرمن علمی او بهره گرفتند و با مراجعه به تراجم علمای معاصر که دست پرورده‌های حوزه علمیه قم هستند این حقیقت روشن شد.

این مرجع تقلید تاکید کرد:‌ وی علاقه وافری به احیای آثار علمای گذشته داشت و در این مورد گام‌های بلندی برداشت و آثار زیادی از سوی ایشان منتشر شد. احیای آثار علمی گذشتگان از رنج و زحمت و اثر و فایده احیاناً کمتر از آثار علمی خود انسان نیست و اگر مقدمه‌ای که به قلم آن فقید بزرگ بر این کتابها نوشته شده و به رشته تحریر درآمده در جایی گرد آید خود کتاب قابل ملاحظه‌ای را تشکیل می‌دهد.

در بخش دیگری از پیام حضرت آیت‌الله سبحانی تاکید شده است: فقید راحل آثار قلمی متعددی دارد و اسامی تالیفات ایشان در کتابهای تراجم که جدیداً و قدیماً نگارش یافته منعکس است و مرحوم مدرس تبریزی در ریحانه‌الادب از 34 اثر ایشان نام می‌برد و جناب حاج شیخ محمد رازی در کتاب گنجینه دانشمندان فهرست آثار فقید سعید را آورده است.

حضرت آیت‌الله سبحانی در بخش دیگری از این پیام با اشاره به تعلیقات گرانبهای ایشان در کتاب احقاق‌الحق و کتابخانه شکوهمند مرعشی تاکید کرده است: این تعلیقات که خود چند برابر اصل کتاب است یک دایرة‌المعارف بزرگ برای فضایل و مناقب و مصادر بسیاری از روایات مربوط به اهل بیت عصمت و طهارت به شمار می‌رود. اگر فرزند برومند ایشان این تعلیقات را جدا از احقاق آن هم به صورت موضوعی چاپ و منتشر کنند برای محققان کار آسان کرده و رنج و زحمت را از آنها برمی دارند.

این مرجع تقلید با اشاره به کتابخانه شکوهمند مرعشی یادآور شده است: این اثر به حق یکی از آثار بزرگ و سودمند این فقید است که توانسته است چنین کتابخانه عظیمی با کتاب های نفیس خطی و منحصر به فرد در حوزه علمیه قم تاسیس کند و در طول متجاوز از 50 سال دست سوادگران کتاب را این کتاب ها قطع کرده و آثار دیرینه اسلامی را حفظ کند. این کتابخانه از نظر نفاست نسخ در ایران تقریباً منحصر به فرد است و از نظر کتاب های متبوع و منتشر شده کاملاً غنی به حساب می آید.

در بخش پایانی پیام این مرجع تقلید آمده است: در این کتابخانه حدود 37 هزار جلد نسخه خطی نگهداری می‌شود که بسیاری از آنها کتابهای منحصر به فرد و به خط مولفان بزرگ است و یاآهم اکنون این کتابخانه مرجع علما و دانشمندان و محققانی است و اخیراً به همت والای فقید راحل و کمک های بی دریغ رهبر بزرگ انقلاب و حضرت امام خمینی(ره) ساختمان عظیمی برای حفظ کتاب های نفیس ساخته شده و مورد استفاده قرار گرفته است. امید است این کتابخانه گام های بلندتری در نشر آثار علمای شیعه بردارد. /924/پ02/ص
ارسال نظرات