۱۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۱:۲۲
کد خبر: ۱۰۰۱۵۱
پژوهشگر حوزه علمیه:

باید کارگروه های بهداشت روان در کشور ایجاد شود

خبرگزاری رسا ـ یک پژوهشگر حوزوی تأکید کرد: باید با حضور علمای حوزه و اساتید دانشگاه، کارگروه های مختلفی با موضوعات بهداشت روان درحیطه های اعتقادی، جنسی، امنیتی و اقتصادی در کشور ایجاد و فعالیت هایی در این زمینه صورت گیرد.
همايش علمي، نشست علمي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مصطفی احمدی فر، طلبه و پژوهشگر حوزه علمیه خراسان،‌ در اختتامیه دومین جشنواره آثار و مطالعات برتر طلاب در حوزه روانشناسی و مشاوره که 18 اسفند ماه در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار داشت: دنیای علم تشنه معارف قرآنی و اهل بیت(ع) است لذا باید بیش از آنچه که اکنون در مسابقات قرآن به مفاهیم توجه می شود، به معارف الهی پرداخت.

وی قرآن را کتاب سعادت و هدایت برای انسان ها معرفی کرد که راهکارهایی را برای برون رفت از آشفتگی دنیای حاضر در اختیار دارد، خاطر نشان کرد: جهان برای رهایی از این آشفتگی به سلامت و بهداشت روانی نیاز دارد لذا نیاز است تفاسیر قرآن کریم با موضوع تفاسیر روانشناختی به جهان بشری ارائه شود.

حجت الاسلام احمدی فر با بیان اینکه قرآن کتابی است که مبحث بهداشت روان به وفور در آن به چشم می خورد، ابراز داشت: باید کارگروه های متعددی از حوزه و دانشگاه در این زمینه وارد کار شده و تفاسیر روانشناختی را با موضوع بهداشت روان به جهان ارائه کنند.

وی با اشاره به اینکه قواعد و اصولی انسان را از آشفتگی می رهاند و به سوی انسجام شخصیتی سوق می دهد، خاطر نشان کرد: حفظ و ایجاد، تعادل، تقویت و تکامل از جمله این اصول هستند که در قرآن نیز این چهار مرحله مورد توجه قرار گرفته است.

این پژوهشگر حوزوی بر نبود کتاب های دینی در حوزه روانشناسی و مشاوره اشاره کرد و بیان داشت: متاسفانه جایگاه قرآن و آیات آن در چنین موضوعاتی نادیده گرفته شده است به عنوان مثال کتابی در مورد بهداشت روان در اجتماع تدوین نشده و اگر موضوعاتی در برخی کتاب ها به چشم می خورد، همگی سطحی هستند.

وی بر توجه به علوم میان رشته ای اشاره کرد و افزود: بهداشت روان اعتقادی، اخلاقی و جنسی، امنیت و اقتصادی در اجتماع از منظر قرآن و حدیث را از جمله موضوعاتی است که باید از سوی محققان مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

حجت الاسلام احمدی فر با بیان اینکه وقتی ما از کتاب هایی همچون قرآن و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه استفاده نکنیم، این دشمنان کشور هستند که به این حیطه ها وارد شده و موضوعات این منابع غنی را در قالب نظریات خود به جامعه بشری منتقل خواهند کرد، ادامه داد: در حال حاضر جامعه المصطفی العالمیه قم موضوعات میان رشته ای را در رشته های خود جای داده اما این اندازه فعالیت کافی نیست.

وی تأکید کرد: حوزه علمیه خراسان که پژوهشگران خوبی را در اختیار دارد باید شاخه های مختلف را در کارگروه های مختلفی که از اساتید حوزه و دانشگاه تشکیل شده، ایجاد کند تا بتواند در این موضوعات گام موثری را بردارد.

این طلبه خراسانی بدعت و خرافه فکنی را از موضوعاتی که به بخش بهداشت روانی اعتقادی در اجتماع مربوط می شود، عنوان کرد و افزود: این موضوعات در لایه های پنهان جامعه وجود دارد اما اثر خود را جایی می گذارد که قرار است تصمیمات بزرگی اخذ شود.

وی بیماری بدعت، خرافه فکنی، شرک و بیگانگی از توحید را از بیماری های روانی که در قرآن ذکر شده است، بیان کرد و یادآور شد: در این جا وظیفه و نقش علمای اسلام از اهمیت والایی برخوردار است.

حجت الاسلام احمدی فر بیماری نفاق و انحراف جنسی را از موضوعات مبتلا به در بخش بهداشت روانی جنسی و اخلاقی در اجتماع دانست و ابراز داشت: به دلیل دوری از تعالیم اسلام، قرآن و اهل بیت است که افراد به این مشکلات مبتلا می شوند.

وی با بیان اینکه با فضای مجازی و سایبری که ایجاد شده می توانیم در قالب جهاغنی در این زمینه کارهایی را انجام دهیم، بیان داشت: راه اندازی صدای مشاور اقدام خوبی بود ولی باید چنین فضاهایی در اختیار همگان قرار گیرد.

این پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: متاسفانه برخی از اساتید حوزه و دانشگاه مباحثی را بیان می کنند که در 200 سال پیش در غرب مطرح شده و اکنون جزو نظریات باطل و مردود در غرب مطرح می شود.

وی جوسازی و شایعه پراکنی را موضوع مرتبط با بهداشت روانی امنیت در اجتماع عنوان کرد و یادآو رشد: جوسازی کاذبی که در فتنه اخیر در کشور صورت گرفت برگرفته از همین موضوع امنیت بود و این موضوعی است که قرآن در هزار و 400 سال پیش مطرح کرده است.

حجت الاسلام احمدی فر فقر، اسراف و سرقت را از موضوعات مربوط به شاخه بهداشت روانی اقتصادی در اجتماع دانست و ابراز داشت: در تمامی این چهار مورد باید کارگروه های در زمینه بهداشت روانی در ایران شکل گیرد و اساتید و علمای از حوزه که به قرآن مسلطه هستند در این کارگروه ها فعالیت کنند.

وی با تأکید بر ارائه تفاسیر موضوعی برای جوانان، بیان داشت: باید تفاسیر قرآن به صورت موضوعی برای جوانان بیان شود تا آن ها از تفسیر دلسرد نشده و از آن دوری نکنند.

این طلبه حوزه علمیه خراسان بر شکل گیری تفسیر بهداشت و روان و روانشناختی تاکید کرد و گفت: اگر چنین اتفاقی رخ دهد به طور قطع استقبال چشم گیری از تفاسیری صورت خواهد گرفت.

وی یکی از موارد اعجاز قرآن را اعجاز روانشناختی آن بیان کرد و افزود: در این موضوع می توان بیش از 30 جلد کتاب نوشت اما هنوز به این حیطه ها نپرداخته ایم.

حجت الاسلام احمدی فر پیشنهاد کرد: وزارت علوم، نهادهای رهبری در دانشگاه ها و مجموعه های ذی ربط رشته هایی را با گرایش های بهداشت روان در دانشگاه ها شکل دهند.

گفتنی است، مصطفی احمدی فر، پژوهشگر حوزه علمیه خراسان با مقاله تامین بهداشت روان در اجتماعی از منظر قرآن و حدیث حایز رتبه اول در بخش مقالات و در بخش پایان نامه با پایان نامه تامین بهداشت روانی در اجتماع از منظر قرآن و حدیث حایز رتبه دوم در دومین جشنواره آثار و مطالعات برتر طلاب در حوزه روانشناسی و مشاوره شد./934/پ201/ص
ارسال نظرات