۱۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۳
کد خبر: ۱۰۰۰۱۷
مدیر گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم:

حوزویان به پژوهش در فلسفه سیاسی نگاه ویژه داشته باشند

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی‏‏‏ گفت: امروز بحث و نظر در مقولات فلسفه سیاسی همچون دخالت نظامی غرب یا ناتو در لیبی و یا تحمیل اصول اخلاقی خودی بر کشور دیگر دارای دامنه‌ای وسیع شده و تاملات فلسفی گوناگونی را به خود اختصاص داده است.
پژوهش


حجت الاسلام محمدرضا یزدانی مقدم، مدیر گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: اسلام دینی است که اجازه تحقیق آزاد را به همه داده و حکمت و دانش را گمشده مومن معرفی کرده است.

وی با اشاره به اینکه پژوهش آزاد نشان دهنده حقانیت و قدرت درونی اسلام است، گفت: اسلام تفکرات دیگر را معارض خود نمی داند و این خصوصیت اندیشه و پژوهش آزاد است که هیچ قیدی برنمی‌دارد و بر اساس برهان، عقل و متعلق به همه انسان ها است.

این پژوهشگر حوزه علمیه قم بیان داشت: فلسفه سیاست موضوعی در دانش سیاست است که پیرامون نهادها و ارزش های سیاسی تاملی عقلانی دارد.

وی گفت: پایان نامه های علوم سیاسی در حوزه علمیه را در یک تحقیق بررسی کردم و به این نتیجه رسیدم که تنها یک سوم این رساله های علمی به موضوع اندیشه سیاسی پرداخته است.

این محقق علوم سیاسی گفت: از میان 139 پایان نامه، تنها پنج مورد به فلسفه سیاسی پرداخته است که این مساله جای تاسف دارد.

وی اظهار داشت: امروز فلسفه سیاسی در جهان دنبال می‌شود و آخرین موضوعات همچون دولت و ملت و مسائل لیبی مورد مطالعه فلسفه سیاسی قرار می‌گیرد.

این پژوهشگر علوم سیاسی ادامه داد: بحث و نظر در مقولات فلسفه سیاسی همچون دخالت نظامی غرب یا ناتو در لیبی و یا تحمیل اصول اخلاقی خودی بر کشور دیگر دارای دامنه‌ای وسیع شده و تاملات فلسفی گوناگونی را به خود اختصاص داده است.

حجت الاسلام یزدانی مقدم گفت: در ایران، در آثار اندیشمندان درجه یک، فلسفه سیاسی و مقولاتی همچون حکومت، مشروعیت، نقش مردم مورد بحث های بنیادین قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه دانش فلسفه سیاسی بسیار پر اهمیت است، گفت: فلسفه سیاسی در سطح بین ذهنیتی بشری دارای نقش است و باید با اقبال بیشتری مواجه شود.

این پژوهشگر فلسفه سیاسی گفت: کارنامه موجود مبانی علم سیاست با انتظاری که از دانش سیاسی وجود دارد همخوانی ندارد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات