اجتماعات دینی به عنوان یکی از امتیازات جامعه شیعی نسبت به دیگر ادیان و ملتها شناخته می شود که به صورت چهره به چهره و نفس به نفس تشکیل میشود.
نقطه قوتی که به تعبیر مقام معظم رهبری در جاهای دیگر دنیا و ادیان دیگر مانندی ندارد.
این اجتماعات در جامعه شیعی، برگرفته از اراده و خواست ایمانی مردم ،به نام هیئت شناخته میشود .
به تعبیر رهبر معظم انقلاب ارتباط هیئت با ایمان مردم و عشق مردم و جاذبه و گیرایی خود هیئت عامل اصلی گسترش فرهنگ اسلامی در بین مردم و نهادینه کردن آن بوده است.
جایگاه هیئت به عنوان مرکزی گسترده به پهنای جغرافیای شیعی و با اهمیت از لحاظ تولید و تبلیغ محتوای دینی اجتماعی سیاسی مطلوب مورد توجه جامعه دیندار می باشد. مسائلی از قبیل همراهی شعور و شور ،هیئت سکولار ،ماهیت ارکان هیئت، آراء امامین انقلاب در مردمی بودن هیئت، هیئت صنعتی فرهنگی یا سنتی و بسیاری از موارد دیگر خبرگزاری رسا را بر آن داشت تا در راستای اهداف خود در تقویت حوزه انقلابی پرونده ویژه با عنوان هیئت تراز را ایجاد کرده و از نقطه نظرات کارگشای اهالی دین و رسانه و متخصصین تبلیغ و ترویج دین، وعاظ ، پیرغلامان و ستایشگران اهل بیت استفاده نموده و با ارائه محصولات متنوع خبری و نشست و مصاحبه الگوی هیئت تراز انقلاب اسلامی را ترسیم نماید.
حجت الاسلام سیدحسن میرسید با تاکید بر اینکه منظومه فکری امامین انقلاب در خصوص هیئت گفت: این مراسمات باید در جهت اهداف امام حسین علیه السلام باشد و افزایش معرفت دینی در هیئتها باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
یکی از کارکردهای هویتی مجالس عزاداری برای جامعه ایران، حفظ کیان ملت ایران است و امام خمینی (ره) خاطرنشان میکنند که حفظ کیان اسلام در معرکه جهان بینیها و جهان خواریها در گرو تشکیل مجالس عزاداری و تداوم آن است.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: از شاخصه هایی که رهبر معظم انقلاب برای محقق شدن فلسفه هیئت که معرفت افزایی و بصیرت افزایی است به آن اشاره می کنند، سکولار نبودن است.
مجالس عزاداری همواره در پویایی حیات سیاسی شیعه اثرگذار و منشأ تحولات در حیات تاریخی شیعیان بوده است و نمود عینی تأثیرگذاری این مجالس را در پیروزی انقلاب اسلامی ایران بهخوبی میتوان مشاهد کرد.
حجت الاسلام حسینی در عمود ۱۰۸۰ گفت: اگر انسان در جایی از خود بگذرد و به دیگران خدمت کند در حقیقت زرنگی کرده و خود را در معرض لطف و رحمت خدا قرار داده است.
بدون تردید امت اسلامی در برابر قیام سیدالشهدا دارای مسئولیت بودند؛ اما برخی از صحابه در کوفه بودند و ندای حسین بن علی را شنیدند ولی به خاطر عافیت طلبی هیچ توجهی نکردند.
اشک بر سید مظلومان ثواب و اجر اخروی زیادی بر طبق روایات دارد ولی از مجموع روایات برداشت میشود که جنبه سیاسی این مجالس بالاتر از همه جنبههای دیگری است.
حاج محمدرضا بذری با اشاره به اینکه در هیئت باید جهاد تبیین صورت بگیرد، تصریح کرد: برخی از هیئت ها در عاشورای سال شصت و یک جا مانده اند و قائلند که هیئت فقط محل عزاداری و گریه است؛ این تفکر اشتباه است.
سخنران مذهبی برتر مهرواره هوای نو، هیئت را جایگاه مهمی برای جهاد تبیین دانست و تصریح کرد: هیئت در جنگ رسانه ای که دشمن به راه انداخته است با روشنگری و تبیین به خوبی مقابله می کند.
در پاسداشت اربعین بسیاری از ارزش های الهی تجلی میکند که اگر در پایداری آن ارزشها همت لازم باشد، تحولی چشمگیر در نهادینه شدن آن ارزشها در سبک زندگی مشاهده می شود.
دبیر اجتماعی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اصلیترین امتیاز این دو برنامه را بها دادن به اختلافهای سلیقهای دانست که قابل مسامحه و قابل جمع است؛ برخلاف اختلاف های مبنایی.
امام خمینی (ره) با آنکه درمصائب شـکیبا بـود و حتی برای شهادت فرزند ارشدش حاج آقا مصطفی اشک نمیریخت ولی در محافل ذکر اهل بیت علیهم السـلام چـون عـبارت «السلام علیک یا اباعبدالله» را میشنید قطرات اشک از دیدگانش فرو میچکید.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه کربلا یک فرهنگ و جریان مستمر است، گفت: کربلا پر از درس و عبرت برای زندگی امروز ما است که مبادا از خیمه ولی خدا فاصله بگیریم.
مداح اهل بیت علیهم السلام با اشاره به اینکه بعضی از هیئتها فقط به عزادری اکتفا میکنند ابراز کرد: هیئات در کنار شور حسینی وظیفه دارند که شعور حسینی را ترویج دهند.
بنی احمدی دهه اول محرم را زمان عزاداری برای ابی عبدالله دانست و ابراز کرد: مباحث اختلافی در این ایام جایز نیست و باید اختلاف نظرها به بعد از این ایام موکول شود.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه گریه بر عزای امام حسین علیه السلام اجر و ثواب زیادی دارد، ابراز کرد: گریه به تنهایی برای رسیدن به آرمان های عاشوار کافی نیست و باید در هیئت ها جهاد تبیین صورت بگیرد.
حجت الاسلام محققی گفت: دشمنان انقلاب با طراحی جنگ ادراکی - شناختی به گونهای مخاطبان را آماج حملات خود قرار میدهند که الگوهای ارزشی آنان تغییر پیدا کرده و جابجا میشوند.
حجت الاسلام جوکار با اشاره به اینکه برنامههای رسانهای قابلیت تحریف پذیری را دارند، ابراز کرد: وجود کارشناس دینی در این برنامهها نقش مهمی در جلوگیری از تحریف دارد.
حجت الاسلام عبدالله رضایی مدیر مؤسسه نسل سلمان گفت: نفس تصویر مستجهن است و باعث خودنمایی و خودستایی می شود به همین خاطر است که سلبریتی ها در فضای رسانه ای و تصویر شکل می گیرند.
حجت الاسلام سید قوام صفوی از سخنرانان دینی و فعال رسانه ای گفت: هر کاری که در مورد عاشورا و دستگاه ابی عبد الله ساخته می شود باید ضابطه، قوانین و احکام شرع را رعایت کند.
محمدرضا مهدییار مسئول مرکز مطالعات استراتژیک رسانه گفت: بعضی از حرفهایی که در این برنامه گفته شد در هیچ یک از منابع دینی و تاریخی نیامده و نشأت گرفته از مبانی فکری اسلام رحمانی و پلورالسیم دینی است.
خانم جلالی ضمن تأکید بر نقش کلیدی روحانیت در ارائه محتوای هیئات، خودسازی و نظم را دو عامل اصلی اثرگذاری هیئت خواند و به به بیان برخی از آسیب های پیش روی هیئت ها پرداخت.
نشست نقد و بررسی برنامههای تلویزیونی و اینترنتی دهه اول ماه محرم امسال با عنوان از «مهلا» تا «معلی» با حضور کارشناسان و صاحبنظران دینی و رسانهای حوزه علمیه روز چهارشنبه، ۱۸ مرداد ماه در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد.
عضو مجلس خبرگان رهبری ترویج کتابخوانی در هیئت های مذهبی را نوعی جهاد تبیین برشمرد و خواستار معرفی کتاب هایی که در مسیر سیره امامین انقلاب است به جامعه هیئات شد.
استاد حوزه علمیه عاشورا را جریانی زنده در طول تاریخ دانست و با قدردانی از شکوه عزاداران حسینی، این مساله را تبلور زنده بودن اهداف قیام اباعبدالله الحسین در آنان دانست.
در اشعار و مداحیهای حاج مهدی رسولی، افزون بر شور و احساس و عاطفه، شعور و بصیرت و معرفت نیز موج میزند. و این همان چیزی است که از حسینیان این دوران و بلکه همه دورانها انتظار میرفته و میرود. در این نوحهسرایی مختصر چقدر زیبا و دقیق تقابل معنایی «تمدن دنیازده لیبرالی» و «تمدن معناگرا و حیاتبخش حسینی» را بیان میکند.