۰۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۹۹۲۱۴
شاگرد مرحوم گرجی:

بزرگترین موفقیت استاد گرجی وارد کردن رسمی فقه در دانشگاه‌ها بود

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گفت: مقبولیت علمی، علم سرشار و تواضع مرحوم گرجی موجب شد تا علم حقوق به طور خاص و دانشگاه به طور عام از وجود وی بهره ببرد.
ابوالقاسم گرجي


حسین آقابابایی، پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تجلیل از مقام علمی مرحوم ابوالقاسم گرجی، گفت: استاد گرجی از افرادی بود که به مقام اجتهاد رسیده بود و اگرچه حقوق، رشته خاص وی نبود اما مطالعات گسترده فقهی و اندیشه های ناب، وی را به عنوان یکی  اساتید بزرگ گروه حقوق دانشگاه تهران مطرح کرده بود.

وی با اشاره به نگارش کتاب تاریخ فقه و فقها از سوی استاد گرجی گفت: بزرگترین موفقیت وی، وارد کردن رسمی فقه در دانشگاه ها بود.

این پژوهشگر عرصه حقوق بیان داشت: مقبولیت علمی، علم سرشار و تواضع این استاد بزرگ موجب شد تا علم حقوق به طور خاص و دانشگاه به طور عام از وجود وی بهره ببرد.

وی گفت: استاد گرجی، مبانی تکمله المنهاج را که دارای متن ساده ای است چنان زیبا تدریس می‌کرد که هنوز بیان ایشان در خاطر من مانده است.

این محقق حوزوی ادامه داد: نکته سنجی، بیان ظرائف درس و دقت فوق العاده دکتر گرجی به گونه‌ای بود که دانشجویان جذب وی می‌شدند.

وی در تحلیل ورود حوزویان به دانشگاه گفت: برخی همچون استاد گرجی با بار علمی برگرفته از دانش حوزه وارد دانشگاه می‌شوند و اطلاعات فراوان آنها موجب رغبت دیگران می شود اما برخی که دانش کافی را از حوزه کسب نکرده اند، توفیق زیادی در این راستا پیدا نمی‌کنند.

این استاد حقوق جزا و جرم شناسی گفت: مرحوم گرجی استادی با اخلاق بود و به شدت به دانشجو احترام می گذاشت، در کهولت سن برای دانشجویان وقت می‌گذاشت و به سوالات آنان به خوبی پاسخ می داد.

وی با اشاره به اینکه رحلت وی، خلائی علمی برای دانشگاه‌ها و حوزه علمیه ایجاد کرد، گفت: تالیف مقالات علمی، نوشتن کتاب و تربیت دانشجویان از خدمات مرحوم گرجی است.

آقابابایی بیان داشت: وی شخصیت‌گرا نبود از این رو زمانی که ورقه امتحانی فردی صاحب‌نام را تصحیح می کرد، به او نمره بسیار پایینی داد و گفت من به علم شما کار دارم نه شهرتتان.

وی بیان داشت: مرحوم گرجی اعتقاد داشت امروز طلاب با درجه های تحصیلی متفاوت مخلوط شده اند و افراد نمی‌دانند از چه کسی چه سوالی را بپرسند از این رو خوب است که درجات علمی حوزویان مشخص باشد، همان طور که در نجف از نوع لباس توان حدس زدن این مطلب وجود داشت. /909/ت302/ع

ارسال نظرات