۲۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۹۰۷۶۵
امام جمعه قم:

پاسداشت غدیر منافاتی با تقریب مذاهب ندارد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه قم، با تأکید بر ضرورت پاسداشت و برگزاری باشکوه مراسم جشن عید غدیر، این امر را در تضاد با تقریب مذاهب ندانست و بیعت با مقام معظم رهبری را مصداق بارز تمسک به ولایت حضرت علی و ائمه اطهار(ع) ارزیابی کرد.
حجت الاسلام و المسلمين سعيدي امام جمعه قم 2/ حجت الاسلام والمسلمين محمد سعيدي امام جمعه قم


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی، امام جمعه قم، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته که در شبستان امام خمینی(ره) حرم کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد، با تبریک عید سعید غدیر، از این عید به عنوان برترین عید امت اسلام یاد و بر پاسداشت شایسته مراسم جشن این روز تاکید کرد.

وی با بیان این‌که حدیث غدیر سند متقن حقانیت شیعه است، ابراز داشت: معنای حدیث غدیر این است که حضرت علی(ع) بعد از پیامبر گرامی اسلام امام است و هر معنای دیگری غیر از این معنا بی معنا و غیر قابل قبول است.

امام جمعه قم، با تاکید بر اینکه پاسداشت غدیر منافاتی با تقریب مذاهب ندارد گفت: پیام تقریب مذاهب این است که شیعه و سنی در برابر دشمن مشترک که اساس اسلام را هدف قرار داده اند، ید واحده باشند و این پیام کاملا دقیق و درست و سیره حضرت امام علی(ع) نیز بوده است.

وی با بیان این‌که مبنای سخن مقام معظم رهبری در این زمینه نیز ناظر به همین مساله است، تصریح کرد: دشمنان اسلام از موج اسلام خواهی و بیداری ملت ها هراسان هستند و از این رو شیعه و سنی باید در برابر دشمنان ید واحده باشند.

امام جمعه قم گفت: تقریب به معنای دست برداشتن از اعتقادات حق نیست، این مساله را هیچ یک از اعاظم نگفته و نمی تواند بگوید، حوزه علمیه قم افتخار دارد که مرحوم آیت الله بروجردی که مبتکر و مؤید تقریب مذاهب بود ولی هیچ گاه دست از عقاید مستحکم شیعه برنداشتند.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی ابراز داشت: ما شیعه هستیم و به آن افتخار می کنیم و پای این پرچم محکم و استوار ایستاده ایم و در عین حال به مساله تقریب مذاهب نیز پایبندیم.

وی با بیان این‌که غدیر اختصاص به یک زمان خاص ندارد و پیام های آن همه زمان ها را دربر می گیرد تصریح کرد: در بزرگداشت این روز نباید فراموش کنیم که بیعت با غدیر اختصاص به یک روز خاص نداشته است و امروز هم همان بیعت باقی است.

خطیب جمعه قم، با بیان اینکه امروز بیعت با حضرت آیت الله خامنه ای که پرچم ولایت علوی را در جهان به اهتزاز درآورده اند از سنخ بیعت با امام علی(ع) در غدیر است گفت: ما در سفر به شهر مقدس قم شاهد بیعت مجدد مردم با رهبری و ولی فقیه بودیم.

استاد حوزه علیمه قم، با بیان اینکه ما باید بدانیم که امروز هم جزو متمسکین به ولایت علی(ع) هستیم یا خیر؟ تاکید کرد: امروز مصداق بارز تمسک به ولایت علی و ائمه اطهار(ع) بیعت با ولی امر مسلمین مقام معظم رهبری است.

امام جمعه قم اظهار داشت: در مساله غدیر عبرت های بسیاری وجود داشت و اگر آن را دریابیم متوجه می شویم که چرا مقام معظم رهبری فتنه گران را نکوهش می کنند.

وی بیان داشت: بیش از یک سال از فتنه می گذرد، برخی ها اصرار می کنند که این مسائل را رها کنید، مقام معظم رهبری مرتب در سخنان خود به شیطنت های فتنه گران اشاره می کنند و این مساله معنا و مفهوم خاصی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی افزود: فتنه گران غدیر را فراموش کرده اند، نتیجه فراموشی غدیر در صدر اسلام این بود که بعد از پنجاه سال از آن واقعه مهم سر حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بالای نیزه رفت.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی با بیان اینکه غدیر فراموش شدنی نیست تصریح کرد: مردم غدیر را نباید فراموش کنند، و الا سر صالحان بر سر نیزه خواهد رفت؛ به همان میزان که تولی به حضرت علی و سایر ائمه(ع) داریم، به همان میزان نیز باید نسبت به دشمنان و معاندان تبری داشته باشیم.

وی تصریح کرد: مکتب ما مکتب اعتدال است و به همه ابعاد زندگی انسان توجه دارد، شادی در غدیر یک شادی مقدس است و مردم باید این جشن را باشکوه برگزار و شهرها را آذین بندی و چراغانی کنند و در شهر قم نیز این مراسم باید به صورت ویژه ای برگزار شود.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی در ادامه سخنان خود به پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به کنگره عظیم حج اشاره کرد و گفت: این پیام همچون همیشه بسیار پرمحتوا و پرمغز بود و ولی امر مسلمین در این پیام به نکات بسیاری کلیدی و مهمی اشاره کردند.

وی با یادآوری بخش هایی از پیام مقام معظم رهبری تصریح کرد: امروز افسانه شکست ناپذیری رژیم غاصب اسرائیل از بین رفته است و ابرقدرت ها و مستکبران جهانی باید بدانند که پرچم شان رو به اضمحلال و پرچم اسلام با شعار لااله الا الله، محمد رسول الله، علی ولی الله در حال اهتزاز است.

امام جمعه قم در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه، با تجلیل از نقش بسیج در عرصه های مختلف، بسیج را شجره طیبه ای خواند که ریشه های بسیاری دوانده و میوه های بسیار زیادی داده است.

وی تصریح کرد: بسیج شجره طیبه ای است که امام راحل بذر آن را نشاندند و اکنون با گذشت بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی آزادگان جهان از آن بهره می گیرند و ما باید این سرمایه را پاس بداریم و قدر آن را بدانیم. /924/پ201/س

ارسال نظرات