۱۵ مرداد ۱۳۸۹ - ۲۱:۲۰
کد خبر: ۸۳۰۸۳
عضو هیأت رییسه مجلس:

دوری از روحانیت سبب ناکارا ماندن حرکت‌های اجتماعی است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: روحانیت به عنوان یک نهاد قدرتمند مدنی در همه دوران‌ها نقش خود را به خوبی ایفا کرده و هر زمان که‌ به حاشیه رانده شده‌ است، نهضت ها و انقلاب ها نیز ناکام مانده است
محمدحسين فرهنگي، عضو هيئت رئيسه مجلس
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، همایش بزرگداشت سالروز صدور فرمان مشروطیت شب گذشته در خانه مشروطه تبریز برگزار شد.

محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در این همایش با اشاره به نقش روحانیت در نهضت مشروطه اظهار داشت: جدایی روحانیت از مشروطه به دلیل بروز انجراف در این نهضت بود.

وی خاطرنشان کرد: روشنفکرنمایان مشروطه که با حمایت استعمارگران به ترویج افکار غلط خود می‌پرداختند، به دلیل آن‌که فاقد پایگاه گسترده اجتماعی و مردمی بودند، به اقبال چندانی دست نیافتند.

فرهنگی دوری از روحانیت را عامل کناره‌گیری اغلب مردم از مشروطه خواهان روشنفکرنما دانست و ادامه داد: نقش های اصلی جریان مشروطیت را سه طیف و گروه روشنفکران، نیروهای مذهبی و سلحشوران ایفا می کردند.

عضو هیأت رییسه مجلس ادامه داد: آن هنگام که روشنفکران با نیروهای مذهبی هم پیمان شدند، توانستند با کمک و یاری مجاهدان و مبارزان این سرزمین حماسه عظیم مشروطیت را به سرانجام برسانند.

وی با تشریح نتایج دوری روشنفکران از قشر روحانیت در تاریخ یکصد سال اخیر اظهار داشت: در زمان نخست وزیری مصدق و صنعت ملی شدن نفت نیز تاریخ بار دیگر تکرار شد و آن‌گاه که جبهه ملی از جبهه مذهبی دوری جست کودتای بیست و هشت مرداد شکل گرفت.

همچنین احمد علیرضا بیگی، استاندار آذربایجان شرقی در سخنانی اظهار داشت: مردم رنج کشیده ایران در طول تاریخ برای حق‌خواهی و تبری جستن از ظلم و ستم، خفقان و استبداد و قیام کرده اند.

وی با بیان این‌که نهضت مشروطیت پس از انقلاب اسلامی بزرگ‌ترین حادثه در سده اخیر ایران زمین است، ادامه داد: در دوران مشروطیت و مبارزه با استبداد هرچند که خسارات فراوانی را مردم آزاده ایران متحمل شدند؛ اما آنان با عشق و حریت، تمام مشکلات را به جان خریدند تا ریشه حاکمان مستبد را از این سرزمین قطع کنند.

بیگی با تأکید بر عبرت‌آموزی از حوادث تلخ مشروطه تصریح کرد: مردم ایران با پشتوانه تجربه مشروطیت و ناکامی آن حادثه نهضت انقلاب اسلامی را آفریدند.

همچنین تراب محمدی، رییس سازمان گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی آذربایجان شرقی در سخنانی با تأکید بر این‌که نقش آذربایجانی‌ها در جریان مشروطیت هیچگاه از یادها فراموش نخواهد شد، اظهار داشت: مشروطه با نام آذربایجان در حافظه تاریخ ماندگار شده است.

محمدی تفاوت مشروطه و انقلاب اسلامی با نهضت های دیگر را وجود روحانیت عنوان کرد و افزود: انقلاب اسلامی در سایه وحدت مردم با روحانیت پیروز شد، بدون شک نقش روحانیت در پیشرفت نهضت مشروطه‌، انکارناپذیر بوده و استبداد نیز به خوبی به این مسأله واقف بود.

وی ادامه داد: روحانیت به عنوان یک نهاد قدرتمند مدنی در همه دوران‌ها نقش خود را به خوبی ایفا کرده و هر زمان که روحانیان اصیل به حاشیه رانده شده‌اند، نهضت ها و انقلاب ها نیز ناکام مانده است./۹۳۵/پ202/س
ارسال نظرات