۱۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۸۲۶۰۸
آیت الله شبستری:

علمای دوران مشروطه خواستار حکومت ولایی بودند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه تبریز گفت: روحانیان و علمای دوران مشروطیت در اصل خواستار حکومتی بر اساس ولایت فقیه بودند.
آيت الله شبستري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری امروز در اختتامیه پنجمین همایش مشروطه پژوهی در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز اظهار داشت: علمای دوران مشروطه با این‌که دخالتی در اداره امور حکومتی نداشتند؛ اما بر این امر واقف بودند که حکومت باید بر اساس ولایت فقیه باشد.

وی خاطر نشان کرد: در آن دوران به علت ممکن نبودن حکومت مبتنی بر ولایت فقیه، علما می‌خواستند تا حد امکان حکومت بر اساس احکام اسلام باشد که متأسفانه با توطئه انگلیسی به انحراف کشیده شد.

امام جمعه تبریز ادامه داد: البته با پیروزی انقلاب اسلامی و احیای ارزش‌های دینی و اصل ولی فقیه‌، آرزوی مردم و روحانیت که جزء ضروریات فقه شیعه بود، محقق شد.

آیت الله شبستری ولایت فقیه را ضامن تداوم انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام و شهدا دانست و گفت: ولایت فقیه سدی برابر زیاده‌خواهی غرب است، چراکه رهبر فرزانه انقلاب همواره با افشاگری اجازه تحقق توطئه‌های شوم غرب در کشور را نداده‌اند.

وی در ادامه با تحلیل تاریخ مشروطیت اظهار داشت: رفتار ظالمانه پادشاهان قاجار، مداخله بی حد و حصر روس و انگلیس، ضعف مدیریت پادشاهان آن زمان، نارضایتی مردم از حاکمان و برخی عوامل دیگر باعث شکل گیری مشروطه شد.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی با بیان این‌که خواست اصلی مردم و علما مشروطه مشروعه بود، افزود: بعد از شکل‌گیری مشروطه، برخی از روشنفکران غرب‌گرا با حمایت انگلیس و برخی دول استعمارگر سبب انحراف مشروطیت از محور اصلی خود شدند.

آیت الله شبستری در ادامه خواستار تبیین حوادث و عبرت های نهضت مشروطه به نسل دانشگاهی کشور شد و خاطر‌نشان کرد: رؤسای گزینش دانشگاه ها نیز باید با دقت در گزینش اساتید، از ترویج افکار التقاطی لیبرالیستی و سکولاریستی در دانشگاه ها جلوگیری کنند.

گفتنی است، پنجمین همایش مشروطه پژوهی، سیزدهم و چهاردهم مرداد در سالن شهریار دانشگاه آزاد اسلامی تبریز برگزار شد./۹۳۵/پ203/س
ارسال نظرات