۱۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۸۲۲۳۹
استاد حوزه علمیه تبریز:

روحانیت نماد حقانیت حرکت‌های سیاسی الهی است

خبرگزاری رسا ـ نماینده سابق ولی فقیه در دانشگاه تبریز گفت: همواره در طول تاریخ روحانیت راستین، نماد حقانیت حرکت‌های اجتماعی و سیاسی جوامع اسلامی بوده است.
شيخ فضل الله نوري
حجت الاسلام مجتبی نظری، رییس سابق نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که در آستانه شهادت شیخ فصل الله نوری ترتیب یافت، اظهار داشت: شیخ فضل الله نوری جزو عالمان روشن‌بین و آینده‌نگر تشیع بود که با توطئه استعمارگران و کج اندیشی عده ای غرب زده به شهادت رسید.

وی با اشاره یه نقش آن عالم نستوه در نهضت مشروطه گفت: شیخ فصل الله نوری با نگاهی عمیق متوجه شد که مشروطیت، مشروعیت خود را از دست داده و دیگر قابل اتکا جهت اجرای قوانین اسلامی نیست.

استاد حوزه علمیه تبریز با بیان این‌که شهادت آیت الله شیخ فضل الله نوری نماد انحراف مشروطیت بود، گفت: همواره در طول تاریخ اسلام روحانیت راستین نماد حقانیت حرکت‌های اجتماعی و سیاسی جوامع اسلامی بوده است.

وی با تأکید بر تفاوت قایل شدن میان روحانی نماها و روحانیان و واقعی تصریح کرد: بایستی روشن‌بینی در میان توده‌ای از مردم باشد که حق را تشخیص می‌دهند.

حجت الاسلام نظری در ادامه با اشاره به درس های نهضت مشروطیت خاطر‌نشان کرد: تا زمانی که روحانیت مجاهد و نستوه در رأس فعالیت‌های بزرگ اجتماعی و سیاسی است این حرکت ها سالم و اسلامی خواهد بود و بایستی از حضور روحانی نماها‌ در حرکت‌های بزرگ خودداری شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح نقش مردم و مجاهدان شهر تبریز در نهضت مشروطه پرداخت و تصریح کرد: مهم ترین نقش سیاسی مردم تبریز فارغ از حضور چشمگیر آنان در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی، در جریان انقلاب مشروطه بود‌.

استاد جریان شناسی دانشگاه تبریز گفت: مردم تبریز درک سیاسی خود را در جریان مشروطیت به نمایش گذاشتند، اما مهم ترین و اصلی ترین وجه این درک سیاسی احترام به جایگاه مذهب و مراجع در جریان اعتراضات مردمی بوده است.

وی اظهار داشت: مردم تبریز در جریان انقلاب خود مشروطه مشروعه را طلب می کردند و به همین علت پس از روی کار آمدن مشروطه خواهان لیبرال و اعدام بزرگانی چون شیخ فضل الله نوری حضور سیاسی مردم تبریز در جریان مشروطیت بسیار کم رنگ شده است./935/پ202/س
ارسال نظرات