۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۷۴۶۸۲۵
اعضای هیات دولت در حاشیه جلسه دولت مطرح کردند؛

از افتتاح مترو پرند پس از ۱۴ سال انتظار تا استرداد ۴۰۰ هزار تبعه غیرقانونی

از افتتاح مترو پرند پس از ۱۴ سال انتظار تا استرداد ۴۰۰ هزار تبعه غیرقانونی
اعضای هیات دولت در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ سوالات خبرنگاران از افتتاح مترو پرند پس از ۱۴ سال انتظار تا استرداد ۴۰۰ هزار تبعه غیرقانونی و تلاش‌ها برای استمرار ادامه آتش‌بس در غزه صحبت کردند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، اعضای هیات دولت امروز چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ در حاشیه جلسه هیات دولت به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

سخنگوی دولت: ایرادات آیین‌نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس اصلاح شد

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران  درباره موضوعات مطرح شده در جلسه امروز اظهار داشت: وزیر راه و شهرسازی گزارشی از پیشرفت طرح‌های حوزه مسکن و ترانزیت یا همان حمل و نقل کالاها را که با افزایش ۲۸ درصدی در ۹ ماهه ابتدایی امسال نسبت به سال گذشته مواجه شده است، ارایه کرد.

وی ادامه داد: همچنین وزیر راه و شهرسازی گزارش خوبی از اقدامات مختلف به ویژه تکمیل متروی تهران به پرند ارائه کرد که با تامین منابع از سوی وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته و آماده افتتاح توسط رئیس جمهور در روز پنجشنبه است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در کنار افتتاح خط متروی پرند، در استمرار طرح نهضت ملی مسکن ۴ هزار و ۳۸۱ واحد واگذار می شود، افزود: علاوه بر اقدامات زیربنایی که در قالب طرح‌هایی در دولت سیزدهم افتتاح می‌شود، سعی شده خدمات روبنایی مثل سرانه‌های فرهنگی، خدماتی، رفاهی و ورزشی در آن دیده شود.

بهادری جهرمی یادآورشد: در کنار بهره برداری از متروی پرند، فردا همزمان با افتتاح این تعداد واحد مسکونی، خدمات روبنایی مثل مرکز درمانی، پارک و مسجد افتتاح می شود.

وی در ادامه به دیگر موضوعات جلسه امروز هیات دولت اشاره کرد و بیان داشت: از آنجا که در ایام سالگرد شهیدان شهریاری و فخری زاده هستیم، رئیس سازمان انرژی اتمی گزارشی از پیشرفت برنامه های صنعت هسته ای و طرح‌هاییکه برای فعال شدن رآکتورهای تولید برق هسته‌ای در کشور آغاز شده - که پیشرفت قابل قبولی هم داشته است - ارایه کرد.

سخنگوی دولت ضمن گرامیداشت سالروز شهادت شهیدان فخری زاده و شهریاری ابراز امیدواری کرد، استفاده از برق هسته‌ای که انرژی پاک است هرچه سریع‌تر در کشور توسعه پیدا کند.

بهادری جهرمی در ادامه درباره مصوبات جلسه هیات وزیران اظهار داشت: در جلسه روز یکشنبه هیات دولت نیز، رئیس کمیته امداد خمینی (ره) گزارشی از اقدامات این کمیته در حوزه توسعه اشتغال و کارآفرینی که با همکاری و حمایت های دولت انجام شد، ارائه کرد.وی افزود: امروز آیین نامه اجرایی انتخابات مجلس شورای اسلامی که ایراداتی از سوی هیات تطبیق گرفته شده بود، مورد بررسی و اصلاح قرار گرفت لذا با همکاری خوبی که دولت و مجلس داشتند این آیین نامه نهایی شد و در حال اجرا است.

سخنگوی دولت گفت: همچنین معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور گزارشی از حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و طرح‌های نوآوری در حوزه های مختلف، ارائه کرد.

بهادری جهرمی اظهار داشت: در ماه‌های اخیر در مجموع ۲۶ قرارداد به مبلغ ۸۶۰ میلیارد تومان، بین زیر مجموعه‌های وزارت صنعت با شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولیدهای بار اول یا نوآوری‌های جدید در این حوزه منعقد شده است.

وی خاطرنشان کرد: در زیر مجموعه وزارت کار نیز ۲۲ قرارداد به مبلغ ۸۰۰ میلیارد تومان در حوزه دانش بنیان ها منعقد شده که نشان دهنده پیشرفت حوزه های حمایت از شرکت های دانش بنیان است  البته این آمار علاوه بر حوزه هایی است که در حوزه های برقی سازی خودروها شاهد آن هستیم. 

سخنگوی دولت یادآورشد: روز گذشته دومین خط تولید اتوبوس برقی با حضور وزیر صنعت افتتاح شد.

معاون اجرایی رئیس جمهور: افتتاح مترو پرند پس از ۱۴ سال

محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس جمهور نیز در حاشیه جلسه امروز هیات دولت از سفر هفته آینده رئیس‌جمهور به استان البرز خبر داد و گفت: حدود ۷ کیلومتر از کمربندی شهید سلیمانی که کمربندی شمالی شهر کرج است به افتتاح و بهره‌برداری می‌رسد.

وی  درباره گشایش متروی پرند گفت: رئیس جمهور فردا پنجشنبه در شهر پرند حاضر خواهد شد. چند سال است که یک پروژه بر زمین مانده خیلی مهم به نام متروی پرند وجود دارد.

معاون اجرایی رئیس‌ جمهور افزود: شهر جدید پرند اگر جمعیت‌پذیری بسیار بالایی دارد ولی دسترسی مشکلی به شهر تهران دارد. از حدود ۱۳-۱۴ سال قبل این پروژه آغاز شد و متاسفانه با سرعت کمی پیش می‌رفت.

منصوری بیان کرد: رئیس‌جمهور در بازدید سال گذشته دستور داد که در اسرع وقت این پروژه تکمیل شود. دولت حدود هزار میلیارد تومان در آنجا هزینه کرد و این پروژه به لطف خدا فردا با حضور رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود.

وی تصریح کرد: در این سفر بیش از ۴ هزار واحد مسکونی تازه تکمیل شده در اختیار مردم شهرستان رباط کریم و شهر پرند قرار می‌گیرد.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور ادامه داد: همچنین هفته آینده سفر رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت به استان البرز را خواهیم داشت. در استان البرز بعد از سفر اول، نزدیک ۱۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات و حدود ۴ هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی وارد شده که تحولات خوبی در استان اتفاق افتاده است.

منصوری خاطرنشان کرد: دیروز هم نشستی با حضور فعالان اقتصادی و عمرانی داشتیم که تصمیماتی هم اتخاذ شد و با حضور رئیس جمهور برخی از طرح‌های عمرانی و اقتصادی به بهره‌برداری می‌رسد. حدود ۷ کیلومتر از کمربندی شهید سلیمانی که کمربندی شمالی شهر کرج است به افتتاح و بهره‌برداری می‌رسد.

وی یادآور شد: پروژه‌های آب، فاضلاب و تصفیه خانه‌های مهمی در استان البرز کار شده است. پروژه‌های مسکن و پروژه‌های اقتصادی هم در دستور کار قرار دارند. رئیس جمهور نشستی نیز با فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران استان البرز خواهند داشت.

معاون اجرایی رئیس‌ جمهور افزود: از پروژه‌های بسیار مهمی که در ادامه نهضت اتمام پروژه‌های نیمه‌کاره و به بهره‌برداری و به سامان رساندن پروژه‌های معطل مانده، پروژه بیمارستان شهید سلیمانی فردیس است.

منصوری بیان کرد: فردیس شهرستانی با ۷۰۰- ۸۰۰ هزار نفر جمعیت فاقد هرگونه تخت بیمارستان است. رئیس جمهور در سفر اول بازدیدی از این مجموعه داشت.

وی با اشاره به بیمارستان ۲۴۰ تختخوابی در فردیس گفت: با دستور رئیس جمهور بعد از سال‌ها کار این بیمارستان با سرعت انجام شد و به بهره‌برداری رسید و امیدواریم در سفر هفته آینده با حضور رئیس جمهور و اعضای هیات دولت این پروژه‌ هم به بهره‌برداری و افتتاح برسد.

توضیحات وزیر امور خارجه درباره علت تاخیر سفر رئیس جمهور به ترکیه

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه هم در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوالی درباره علت تاخیر سفر رئیس جمهور به ترکیه گفت: قرار بود سفر رسمی آیت الله رئیسی به آنکارا انجام شود اما به دلیل برگزاری نشست شورای امنیت سازمان‌ملل درخصوص وضعیت غزه و دعوت از وزرای خارجه ایران و ترکیه، در تماس تلفنی دو رییس جمهور توافق شد که این سفر چند روز دیگر انجام شود و اولویت اول به نشست شورای امنیت اختصاص پیدا کند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: آمریکا یک بامداد به وقت ایران به هیات ایرانی روادید ارائه کرد و عملا امکان حضور در نشستی که صبح امروز برگزار می شود، فراهم نشد.

امیرعبداللهیان در ادامه درباره علل برگزاری نشست امروز سازمان ملل هم گفت: همه تلاش‌ها برای استمرار آتش‌بس در غزه ادامه دارد و حماس باید درباره ابتکارات تصمیم بگیرد. در حال حاضر تلاش‌ها برای یافتن راه‌حلی است که از طریق آن با آزادی و تبادل همه اسرای فلسطینی در مقابل اسرای رژیم اسرائیل به آتش‌بسی پایدار برسند.

وی همچنین از رایزنی و تماس مستمر با نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر به عنوان واسطه تبادل اسرا خبر داد.

وزیر نفت: زمستان امسال را با کمترین چالش می‌گذرانیم

جواد اوجی، وزیر نفت نیز  در جمع خبرنگاران درباره پروژه‌های نیمه تمام وزارت نفت با اشاره به فرا رسیدن ایام سرد به‌خصوص در استان‌های غرب کشور اظهار داشت: روز گذشته شرکت ملی گاز گزارش داد تقریبا حدود ۴۶۵ میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده مصرف شده است.

وی افزود: مصرف گاز در بخش‌های مختلف تقریبا نسبت به سال گذشته ۶ درصد هم در بخش صنایع و هم در بخش نیروگاهی افزایش پیدا کرده است.

وزیر نفت بیان کرد: امسال وزارت نفت در بحث تامین سوخت نیروگاه‌ها به عنوان سوخت پاک نسبت به سال گذشته، روزی ۳۶ میلیون مترمکعب گاز بیشتر به نیروگاه‌ها و ۶ میلیون مترمکعب گاز بیشتر به صنایع داده‌ و در روز نزدیک به ۲۰ میلیون لیتر سوخت مایع کمتری مصرف شده است.

اوجی با تاکید بر اینکه در رابطه با هوای پاک، وزارت نفت در دولت سیزدهم اقدامات خوبی را آغاز کرده است، گفت: تا امروز ۱۱.۵ میلیون مترمکعب گازهای سمی مشعل جمع‌آوری و در پتروشیمی ها تبدیل به ارزش افزوده شده است و تا پایان سال این عدد به ۱۸ میلیون مترمکعب خواهد رسید.

وی افزود: در بحث دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی، وزارت نفت و شرکت پالایش پخش، تمامی تلاش خود را برای بنزین سوز و گازسوز کردن تاکسی‌ها و وانت‌بارها، انجام می دهد و این موضوع در هوای پاک بسیار کمک می‌کند.

وزیر نفت با اشاره به بحث ذخیره‌سازی گفت: امسال رکورد خوبی در بحث ذخیره‌سازی گاز در مخازن طبیعی ثبت شد و به عدد سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب رسیدیم و تعمیرات اساسی (اورهال) در همه پالایشگاه‌ها و خطوط انتقال و ایستگاه‌های تقویت فشار انجام شد.

اوجی با اشاره به اینکه نسبت به ابتدای دولت، ۵۰ میلیون مترمکعب تولید گاز خام بیشتر شده است، تصریح کرد: تامین سوخت نیروگاه‌ها و سوخت مایع در صنایع و نیروگاه‌ها رکورد خوبی بود و بیش از سه میلیارد و ۲۰۰ لیتر سوخت مایع در نیروگاه‌ها ذخیره کرده‌ایم.

وی ادامه داد: با توجه به ناترازی گاز به لحاظ عدم سرمایه‌گذاری در دوره‌های قبل و عدم رشد تولید گازی ، تلاش ما در حوزه وزارت نفت کمک می‌کند که با این ابتکارات و ترفندها، زمستان امسال را با کمترین چالش پشت سر بگذاریم.

وزیر نفت بیان کرد: در بحث تزریق گاز در میادین نفتی، بیشترین موقعیت و زمان را در فصل گرم داریم که مصارف در بخش خانگی کمتر است که تلاش می‌شود گاز بیشتری در میادین نفتی تزریق شود.

اوجی یادآور شد: به ازای هر ۶ تا ۸ هزار فوت مکعب که در یک میدان نفتی تزریق گاز را انجام می‌دهیم یک بشکه نفت بیشتری داشته باشم. این جزو رسالت و کارهای مهمی بوده که در دستور کار است.

وی درباره پنجره خدمات ملی هوشمند هم گفت: تمامی شرکت‌های ما تلاش خود را در این رابطه انجام داده‌اند و اگر برخی از بخش‌ها و شرکت‌هایمان به این پنجره متصل نشده‌اند به لحاظ بحث پدافند غیرعامل بوده است.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: دستگاه‌های حوزه پدافند غیرعامل ملاحظاتی دارند که در حال رایزنی هستیم وگرنه از نظر وزارت نفت هیچ مشکلی وجود ندارد.

وزیر فرهنگ: جشن خودکفایی کاغذ ۱۰ آذرماه در مازندران برگزار می‌شود

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هفته گذشته مراسم انتخاب پایتخت کتاب کشور را در سمنان داشتیم و همچنین هفته فرهنگی ترکمنستان که در اصفهان آغاز شد.

وی بیان کرد: اعزام هنرمندان به غزه ما اهالی فرهنگ و هنر را در چند نوبت به حوزه مقاومت در لبنان و مرزهای عراق و اردن و همچنین بخش‌هایی که امکان داشت اعزام کردیم.

اسماعیلی با اشاره به اینکه همایش بین‌المللی به نام اشک مریم چهارم آذرماه و با حضور بانوان اندیشمند داخلی و خارجی برگزار شد، افزود: بیش از ۲۰ کشور به صورت برخط در این همایش حضور داشتند و نوع نگاه جمهوری اسلامی ایران به نقش موثر زنان در حوزه مقاومت در این اجلاس مورد توجه قرار گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد که موضوع غزه با پیروزی کامل جریان مقاومت به پایان برسد و یادآورشد: همکاران رسانه‌ای، فرهنگی و هنری نقش موثری را در تبیین ابعاد این حماسه بزرگ داشتند که از آنها قدردانی می‌کنم.

اسماعیلی ادامه داد: با دستور رئیس جمهور موضوع معیشت کتابداران و طرح‌های عمرانی حوزه کتابخانه‌های عمومی پیگیری و ابلاغ رسمی شد که اتفاق مهمی بود.

وی درباره مالیات هنرمندان و اتفاقات در رابطه با ارائه اصلاحیه لایحه مالیات‌های مستقیم، توضیح داد: با صنف مرتبط جلسه‌ای برگزار شد و جلسات کارشناسی با هماهنگی‌ها و همکاری وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان امور مالیاتی ادامه پبدا کرد و در نهایت این بخش مطابق پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تصویب مشترک رسید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: نوع نگاه دولت همانند لایحه ۱۴۰۱ است و عواید ناشی از حصول مالیات‌ها، طبق لایحه دولت به صندوق هنر واریز خواهد شد که اتفاق بسیار مهمی در جهت حمایت از حوزه فرهنگ و هنر است.

اسماعیلی بیان کرد: روز جمعه جشن خودکفایی کاغذ در حوزه کاغذ فرهنگی را در مازندران خواهیم داشت و از همکاران رسانه‌ای‌ دعوت شده تا در این جشن همراه ما باشند.

وی درباره اعزام هنرمندان به غزه اظهار کرد: ما اهالی فرهنگ و هنر را در چند نوبت به حوزه مقاومت در لبنان و مرزهای عراق و اردن و همچنین بخش‌هایی که امکان داشت اعزام کردیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: چند همایش بین‌المللی را در روزهای آینده و ماه‌های بعدی در دستور کار خواهیم داشت.

وزیر ارتباطات: تمام خدمات دولت تا پایان برنامه هفتم هوشمند می‌شود

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به میزان پیشرفت هوشمندسازی خدمات دستگاه‌های اجرایی کشور، بیان کرد: درخواست ما این است نهادهایی که مشمول این قانون هستند به تکلیف قانونی خود عمل کنند تا ما شاهد فراهم شدن این امکان برای همه مردم باشیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: البته تکالیف دیگری هم هست که تا سه هفته آینده همه استعلامات بین دستگاهی به صورت برخط انجام شود تا دستگاه‌ها مردم را برای گرفتن یک امضا بین وزارتخانه‌ها سرگردان نکنند.

زارع پور اضافه کرد: بحث مهم دیگر، هوشمندسازی است تا خدماتی که در پنجره ملی ارائه شده، در نهایت باید بدون مراجعه حضوری، بدون دریافت هرگونه مدرک، چه به صورت الکترونیکی و چه به صورت حضوری، بدون مداخله انسانی به هموطنان داده شود.

وی افزود: در حال حاضر کمتر از پنج درصد خدمات الکترونیکی ارائه می‌شود که تا پایان امسال باید به ۲۰ درصد برسد. در برنامه هفتم هم تکلیف شده که هر دستگاهی سالی ۲۰ واحد از خدمات خود را هوشمند کنند. یعنی در پایان برنامه هفتم، هیچ کسی برای هیچ خدمتی مراجعه حضوری نکند؛ این اتفاق گام‌به‌گام می‌افتد و پیگیری رسانه‌ها در این زمینه مؤثر است.

وزیر ارتباطات ادامه داد: ابتدا به دستگاه‌هایی که هنوز به سامانه دولت هوشمند نپیوستند اعلام می‌کنیم و پس از فرصتی که به آنها داده شده و با تاخیر گزارش را تقدیم رئیس جمهور می‌کنیم.

زارع پور خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که دوستان اراده دارند و تا الان هم که ۶۵ درصد از آن انجام شده نشان می‌دهد که کار شدنی است و با همراهی همه بتوانیم طعم شیرین فناوری را در مدیریت اجرایی کشور به همه مردم بچشانیم.

وزیر کشور: ۴۰۰ هزار تبعه غیرقانونی مسترد شدند

احمد وحیدی،  وزیر کشور نیز در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران درباره آخرین آمار از بازگرداندن اتباع خارجی به کشورهایشان، گفت: حدود ۴۰۰ هزار نفر از اتباع خارجی به کشورشان عودت داده شدند ولی به دلیل اینکه بخشی از آنان باز می‌گردند؛ متاسفانه در این زمینه قانون کافی نداریم و باید این قانون تکمیل شود تا مساله حل شود.

وی همچنین  با اشاره به عقیم‌سازی حیوانات خیابانی، گفت: دستورات و چارچوب‌های مقرراتی که برای این قانون است جمع‌آوری شد و کار عقیم‌سازی هم برای آنها انجام شد. البته هزینه زیادی دارد و گاهی هم فشار می‌آورد. اما دستورالعمل‌ها صادر شده و خیلی از جاها بهبود پیدا کرده، اما ممکن است تعداد کمی باقی مانده باشد که آن‌ها هم دنبال می‌شود.

وزیر کشور با اشاره به برنامه‌های دولت برای افزایش مشارکت شهروندان در انتخابات، گفت: نرخ مشارکت وظیفه همگانی است و برای اولین وظیفه این است که در زمینه‌های مختلف امیدآفرینی اتفاق بیفتد.

وحیدی با اشاره به نقش گروه‌های سیاسی در انتخابات تصریح کرد: گروه‌های سیاسی هم باید در جلب مشارکت مردم تلاش و ظرفیت‌های خود استفاده کنند. این یک کار همگانی است تا بتوانیم مشارکت حداکثری داشته باشیم.

وزیر کشور درباره تغییر مدارک هویتی افرادی که در چهره خود عمل زیبایی انجام داده‌اند، گفت: اگر در صورت انجام عمل جراحی، چارچوب چهره افراد تغییر کند، منطقی است که باید عکس‌های جدیدی بیاورند.

وحیدی درباره صدور شناسنامه برای اتباع گفت: صدور شناسنامه یعنی دادن تابعیت که ویژگی‌های خاص خودش را دارد و به این سرعت داده نمی‌شود که کار سختی است.

وزیر کشور همچنین درباره تشکیل استان‌های تهران غربی و شرقی، گفت: این موضوع در دولت در دست بررسی است؛ پس از تصویب در هیات دولت برای تصویب نهایی به مجلس ارسال می‌شود.

وحیدی تأکید کرد: نهایی شدن این موضوع در دست مجلس است و باید تصمیم بگیرد.

وزیر بهداشت: ارز دارو تامین شد

بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به گزارشی که سازمان بهداشت جهانی از چین خواسته تاکید کرد: تاکنون هیچ نوع سندی دال بر اینکه ویروس و بیماری جدید خاصی در چین باشد گزارش نشده، بنابراین تمام مواردی که مطرح می شود به صورت گزارشات غیرموثق است، ولی سازمان بهداشت جهانی در حال بررسی است.

وی درباره تخصیص ارز برای واردات دارو نیز گفت: ما امسال با هماهنگی خیلی خوبی که با سازمان برنامه و بانک مرکزی داشتیم توانستیم ارز مورد نیاز خودمان را به مقدار کافی دریافت کنیم و این باعث شده که امسال وضعیت دارویی ما از سال گذشته خیلی بهتر است.

عین‌اللهی همچنین در مورد وضعیت ویروس آنفلوآنزا و کرونا در کشور اظهار کرد: ما یک سری بیماری‌های فصلی داریم که آنفلوآنزا از جمله این بیماری‌هاست که معمولا در حدود شهریور شروع می‌شود و تا اواخر پاییز و اوایل زمستان ادامه پیدا می‌کند. در سال‌های گذشته کرونا هم این کار را انجام می‌داد. ابتدا فکر می‌کردند که کرونا ویروس فصلی است، ولی بعدا دیدند که در همه فصول ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: در بررسی ما شایع‌ترین ویروسی که افراد به آن مبتلا هستند همان آنفلوآنزاست و از بین بیمارانی که بستری می‌شوند ۵ درصد بیماران بدحال مربوط به کروناست و ۹۵ درصد آنفلوآنزاست. از نظر انتشار در این مدت کرونا، همه تمرین کردند که چگونه از بیماری جلوگیری کنند. اولین و مهم‌ترین مساله این است که کسانی که علائم سرماخوردگی دارند حتما باید ماسک بزنند و رعایت فاصله داشته باشند. چون این کار برای خودشان نیست، بلکه برای سلامتی دیگران است.

وزیر بهداشت همچنین گفت: کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند که ما آن را به عنوان نقص ایمنی تلقی می‌کنیم، حتما واکسن کرونا و آنفولانزا را در سال حداقل یک بار بزنند و اگر در تجمعات شرکت می‌کنند حتما از ماسک استفاده کنند، چون نقص ایمنی دارند و زودتر از بقیه به بیماری دچار می‌شوند.

وی در پاسخ به سوالی درباره داروهای جانبازان شیمیایی که در گمرک رسوب کرده‌اند، اظهار کرد: سازمان غذا و دارو باید همه داروهایی را که در کشور تولید یا از خارج وارد می‌شود، تایید کند و اینها اگر تاییدیه بگیرند می‌توانند به کشور وارد و توزیع شوند. در این مورد اگر داروی خاص مورد نظرتان است بگویید که ما پیگیری کنیم.ضمن اینکه اگر توان تولید دارویی در داخل باشد وارد نمی‌کنیم و از تولید داخلی استفاده خواهد شد.

عین‌اللهی در مورد یارانه شیر که قرار است به مادران شیرده داده شود و کمبودها در زمینه شیر خشک نیز خاطرنشان کرد: اولا خواهشم از همه رسانه‌ها این است که این موضوع را فرهنگ‌سازی کنند که بهترین تغذیه برای بچه‌ها، شیر مادر است، چون هیچ شیر خشکی آنچه در شیر مادر موجود است را ندارد. حتی در شیر مادر المان‌های دفاعی وجود دارد و می‌تواند بچه را در مقابل بسیاری از میکروب‌ها مقاوم کند.

وی با اشاره به اینکه تا ماه گذشته بخشی از شیر خشک را با ارز ترجیحی تامین می‌کردیم، گفت: مشکلی که داشتیم این بود که به خاطر اختلاف قیمت خیلی زیادی که وجود داشت مقدار زیادی از آن قاچاق می‌شد. میزان تولید شیر خشک امسال از سال پیش بیشتر است، ولی به دلیل قاچاق و مصارف غیرمعمول در قنادی‌ها و صنعت، امسال با کمبود مواجه شدیم. به همین دلیل قرار شد شیر خشک فقط به مصرف‌کننده واقعی داده شود.

وزیر بهداشت همچنین اضافه کرد: مصرف‌کننده واقعی هم کاملا مشخص است چرا که کد ملی نوزادانی که متولد می‌شوند از سازمان ثبت به واحد غذا و دارو داده و در تی‌تک ثبت می‌شود که مشخص است که با آن کد ملی می‌توانند شیر خشک بگیرند، بنابراین درباره مصرف‌کننده واقعی هیچ تغییری ایجاد نشده و به همان قیمت قبلی به فروش می‌رسد، اما به غیر از آن با قیمتی که جدید عنوان شده فروخته خواهد شد. وی درباره فروش شیرخشک به اتباعی که کد ملی ندارند، بیان کرد: آنهایی را که از وزارت کشور شناسه می‌گیرند قبول می‌کنیم، ولی هیچ خدمتی به کسانی که شناسه ندارند ارائه نمی‌شود.

عین‌اللهی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره طرح دارویار و اختصاص نیافتن بودجه مورد نظر به آن اظهار کرد: ما سال پیش این مشکل را داشتیم، ولی امسال با هماهنگی که با بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه انجام گرفته، طرح دارویار به خوبی پیش می‌رود و بیمه‌ها هم به تعهدات خودشان نسبت به سال گذشته بهتر عمل کرده‌اند.

وزیر بهداشت در پایان یادآور شد: دارویار اگر انجام نمی‌شد همین اتفاقی که برای شیرخشک افتاد برایش می‌افتاد، چون اختلاف قیمت داروهای ما با کشورهای دیگر خیلی زیاد بود و باز همان قاچاق انجام می‌شد و طرح دارویار توانست جلوی این کار را به خوبی بگیرد و به همین صورت ادامه پیدا خواهد کرد.

تشریح آخرین وضعیت پیگیری ها برای آزاد شدن اموال بلوکه شده ایران از سوی معاون حقوقی رئیس جمهور

محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس جمهور نیز  در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت پیگیری ها برای آزاد شدن اموال بلوکه شده ایران توسط آمریکا، اظهار کرد: ما چند بار به صورت کتبی نامه نوشتیم تا تیمی تشکیل شود برای تفاهم بر سر مبلغی که آمریکایی ها بپردازند، ولی آنها هنور اقدامی نکرده اند و گفته اند باید با مقامات بالاتر خود هماهنگ کنند، اما اتفاقی هنوز رخ نداده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: صندوق ملی محیط زیست برای اسقاط تاکسی‌های فرسوده تسهیلات می‌دهد

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم در حاشیه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بیشتر آلایندگی تهران مربوط به وسایل نقلیه شخصی است و دولت یک گام اساسی را در این زمینه برداشته است، اظهار داشت: روز گذشته وزارت صمت خط تولید اتوبوس برقی در ایران خودرو دیزل را افتتاح کرد.

وی ادامه داد: با راه اندازی این خط، ۱۰۰۰ اتوبوس برقی وارد تهران می شود که ظرفیت بزرگی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اجرای این طرح در کلان شهرها هم دنبال می شود و در اصفهان هم توسط استاندار کارهای خوبی انجام شده است.

وی تاکید کرد: صندوق ملی محیط زیست تسهیلات خوبی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به ویژه به تاکسی‌های فرسوده اعطا می کند.

سلاجقه درباره راهکارهای کاهش آلایندگی ها هم ابراز امیدواری کرد، شاهد روند بهبود شرایط جوی با توجه به بارش ها باشیم.

وی یادآورشد: از جنبه دیگر اگر بخواهیم شرایط جوی در مدت زمان کوتاهی به یک ثباتی در کاهش آلایندگی ها برسد، به اعتبارات ویژه نیاز دارد که امید است دستگاه ها اکنون که فصل بررسی لایحه بودجه است به این موضوع توجه کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی: آژانس به تهدیدات اتمی رژیم صهیونیستی ورود کند

محمد اسلامی،  رئیس سازمان انرژی اتمی هم در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: مسئولیت هر گونه اتفاق برعهده آژانس انرژی اتمی است، زیرا رژیم صهیونیستی ان پی تی و پادمان را امضا نکرده است و امروز این رژیم در حال تهدید جهان با بمب اتمی است.

وی افزود: قبل از جلسه شورای حکام طی نامه‌ای به مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وی گفتم که وزیر رژیم صهیونیستی به صراحت، فلسطینی‌ها را تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: همچنین نخست وزیر رژیم صهیونیستی مهرماه در سازمان ملل و در جلسه اجلاس مجمع عمومی گفت که باید ایران را با تهدیدات هسته‌ای مواجه کنیم و مطرح کرد که باید از سلاح هسته‌ای علیه ایران استفاده کنیم.

اسلامی بیان داشت: ما به مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این موضوع را تاکید کردیم که شما برای عدم اشاعه، مسئولیت دارید و وقتی که شما در برابر طرفی که نه «ان پی تی» را امضا کرده و نه متعهد به پادمان است و هیچ گونه اجازه دسترسی به آژانس هم نمی‌دهد و به صراحت هم اعلام می‌کند که از سلاح هسته‌ای استفاده می‌کند، موضع‌گیری ندارید، این نقض قوانین بین‌المللی است و وظیفه مدیر کل است که به شورای امنیت گزارش دهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: با این آگاهی که امروز مردم در سراسر جهان پیدا کرده و از مظلومیت فلسطین حمایت کردند، موجبات رسوایی هرچه بیشتر رژیم صهیونیستی فراهم شد.

اسلامی با تاکید بر اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری ماهیت این رژیم در حال افشا شدن است، ابراز امیدواری کرد روزی برسد که سازمان‌های بین‌المللی کارایی خود را داشته باشند و به معنای واقعی کلمه صلح و امنیت بین‌المللی را تامین کنند.

میثم صدیقیان
ارسال نظرات