۱۴ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۷۴۵۰۳
برگزیده کتاب سال حوزه (3)؛

مکتب اجتهادی آیت الله بروجردی

خبرگزاری رسا ـ کتاب مکتب اجتهادی آیت الله بروجردی نوشته زهرا اخوان صراف از سوی بوستان کتاب منتشر شده و در سال جاری به عنوان اثر برگزیده کتاب سال حوزه شناخته شده است.
مکتب اجتهادي آيت الله بروجردي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، زهرا اخوان صراف در سال 1345 در تهران متولد شد. تحصیلات خود را تامقطع دکتری و سطح خارج حوزه ادامه داد. تخصص و مطالعات وی در زمینه علوم قرآن و حدیث بوده و از کلاس درس اساتیدی همچون سید کاظم حائری، مددی و علی دوست بهره برده است. عالمان شیعه یکی از دیگر از آثار به چاپ رسیده از این نویسنده است.

در کتاب «مکتب اجتهادی آیت الله بروجردی (ره)» شیوه ای از فقاهت که بنیادهای آن از روش اجتهادی آیت الله بروجردی برداشت می شود، مجموعه ای از توانمندی ها را در فرایند استنباط فراهم می آورد که دستیابی به مطلوب قانون گذار حکیم را از راه هایی اطمینان بخش تر ممکن می سازد.
 
کتاب حاضر با تتبع و تحقیق در عناصر موجود در چهار عرصه اصول، حدیث، رجال و فقه، ونیز تعامل آنها با یکدیگر، شاخصه های مکتب اجتهادی این فقیه بلند مرتبه را در مواردی چون بازگشت به اصول متلقات و مبانی قدما، توجه به فضای صدور اخبار و دقت در آرا و احادیث اهل سنت و دقت در اسناد روایات به منظور رفع ابهام های رجالی و راهی به احراز متون آشکار می کند.
 
نویسنده در فصل اول کتاب با بررسی مکتب اصولی آیت الله بروجردی به روش شناسی مباحث اصولی(صوری و محتوایی)، تعامل اصول با سایر علوم، آرای خلاف مشهود و ابتکارات و اختیارات در اصول می پردارد.

در بررسی مکتب حدیثی وی به اثبات اصل اعتبار سنت پیشوایان معصوم، راه دستیابی به سنت قطعی اعتبار، فقه الحدیث و دو اثر حدیثی آیت الله بروجردی توجه شده است.

فصل سوم کتاب به مکتب رجالی این فقیه عالی مقام اختصاص دارد و در آن به بیان مبانی و دیدگاه ها و خدمات و ابتکارات در این مکتب اشاره شده است.
 
فصل پایانی مبانی و دیدگاه ها و خدمات و ابتکارات در این مکتب اشاره شده است. فصل پایانی کتاب، مکتب فقهی وی را مورد بحث قرار داده و به دو موضوع عناصر دخیل در استنباط فقهی و مراحل ترتیب و ویژگی های استنباط پرداخته است.

کتاب مکتب اجتهادی آیت الله برجرودی(ره) نوشته زهرا اخوان صراف در 424 صفحه و برای نخستین بار در سال 1387 منتشر شد. این کتاب امسال به عنوان یکی از کتاب های برگزیده یازدهمین همایش کتاب سال حوزه معرفی شده است. /916/ن601/ع

ارسال نظرات