۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۷۴۴۹۱۳

گزارشی از بازدید مدیرعامل و مسئولان خبرگزاری رسا از مدرسه علمیه مروی

گزارشی از بازدید مدیرعامل و مسئولان خبرگزاری رسا از مدرسه علمیه مروی
حجت الاسلام محققی مدیرعامل خبرگزاری رسا به همراه جمعی از مدیران این رسانه حوزوی از مدرسه مروی تهران بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محققی مدیر عامل خبرگزاری رسا به همراه جمعی از مدیران و مسئولان این خبرگزاری از مدرسه مروی تهران بازدیدی به عمل آوردند، در این دیدار مدیر خبرگزاری رسا طی بازدید از قسمت های مختلف این مدرسه علیمه با حضور در مسجد مروی که از مکان های تاریخی است به اقامه نماز پرداخت و سپس با حضور در کنار مزار شهدای گمنام دفاع مقدس که همزمان با شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها در سال 1396 تدفین شده اند به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد. 

بازدید مدیرعامل و مسئولان خبرگزاری رسا از مدرسه علمیه مروی/ م

حضور درنمایشگاه دائمی و کتابخانه تخصصی گفتمان علمی انقلاب اسلامی که حاوی برترین آثار فاخر حوزویان در رشته های مختلف علوم اسلامی پس از انقلاب اسلامی است نیز از دیگر برنامه های مدیر عامل خبرگزاری رسا بود.

حجت الاسلام محققی دردیداری که با مدیر مدرسه مروی داشت این مدرسه را دارای سابقه درخشان دانست و گفت: در دهه های پنجاه و شصت طلبه های برجسته و ممتازی در این مدرسه تربیت شدند که نقشی مهم در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی داشتند و ما امیدواریم که روابط رسانه ای بین مدرسه علمیه خان مروی و خبرگزاری رسا تقویت شود.

بازدید مدیرعامل و مسئولان خبرگزاری رسا از مدرسه علمیه مروی/ م

گفتنی است مدرسه علمیه مروی یکی از اولین مدارس علوم دینی شیعه در قرن سیزده هجری قمری است که خاستگاه مکتب فلسفی تهران است، این مدرسه به مساحت 450 متر در منطقه 12 شهر تهران واقع است؛ محمد حسین خان ملقب به "فخرالدوله" والی مرو در زمان سلطنت فتحعلی شاه قاجار مدرسه علیمه  و مسجد خان مروی را بنا کرده است.

صحن مدرسه علمیه مروی مستطیل شکل و شامل سه مدرس، یک کتابخانه، چندین حجره، حوض بزرگ و چند باغچه است، حجره های این مدرسه ظرفیت اقامت دو نفر طلبه شب خواب را دارد و مسجد وسیعی در قسمت جنوبی مدرسه مشتمل برمحرابی بلند و آب انباربزرگی بنا شده است؛ مدرسه علمیه مروی تهران در زمان پهلوی دوم تبدیل به دبستان و دبیرستان شد که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دوباره احیا شد تا طلبه ها در این مکان به تحصیل علوم دینی مشغول شوند.

بازدید مدیرعامل و مسئولان خبرگزاری رسا از مدرسه علمیه مروی/ م

نقل است زمانی که می خواستند مدرسه مروی را بسازند، خان مروی تمام علما و بزرگان را دعوت کرد و گفت: کسی که نمازشب او ترک نشده ولو به قضا، کلنگ این مدرسه را بزند؛ کسی حاضر نشد و جلو نیامد سرانجام خان مروی کلنگ مدرسه را می زند و بیان می کند که من از زمان بلوغ تا کنون نماز شبم قضا نشده است.

کتابخانه واقع در ضلع شمال غربی مدرسه علمیه خان همزمان با ساخت این مدرسه بنا شد و تعداد زیادی کتاب توسط بانی این مدرسه برای کتابخانه خریداری شد و در وقف نامه تصریح شده است که اگر کتابی تلف یا معیوب شود، باید در صورت امکان از شخص معیوب کننده هزینه ای را برای رفع عیب یا خرید همان کتاب گرفته شود.

بازدید مدیرعامل و مسئولان خبرگزاری رسا از مدرسه علمیه مروی/ م

مراسم روضه خوانی در مدرسه مروی از قدیم الایام با شکوه خاصی برگزار می شود؛ اعتماد السلطنه در خاطرات خود اشاره می کند که طبق نظر واقف مدرسه خان، طلاب در ایام محرم نباید به خارج مدرسه بروند و مهمان شوند، همچنین طبق نظر واقف مدرسه مروی باید هرشب محرم در این مدرسه مجلس روضه خوانی باشد و شام داده شود؛ در حال حاضر در دهه اول محرم نزدیک به دوهزار نفر در مدرسه مروی شام داده می شود.

بازدید مدیرعامل و مسئولان خبرگزاری رسا از مدرسه علمیه مروی/ م

همچنین در این دیدار حجت الاسلام مهدی عبدالهی مدیر مدرسه خان مروی ضمن تشکر از حضور مدیر عامل خبرگزاری رسا در مدرسه علیمه مروی، عنوان کرد: رعایت تقوا عامل اساسی موفقیت در کارهای رسانه ای است؛ رساندن نام و فعالیت حوزه های علمیه به جامعه بسیار اهمیت دارد؛ حوزه های علمیه زمانی قطب علمی کشور بوده اند و در زمان قاجار اگر کسی می خواست که عالم شود باید به حوزه علمیه رجوع می کرد.

مدیر مدرسه خان مروی با اشاره به اینکه حوزه های علمیه در طول دوران قبل از پیروزی انقلاب، اپوزیسیون قدرتمندی بودند، افزود: بعد از پیروزی انقلاب باید حوزه علمیه وسط میدان فعالیت باشد در حالیکه  اینگونه نیست و از ظرفیت حوزه علمیه به خوبی استفاده نمی شود؛ متاسفانه در مرکز پژوهش های شورای نگهبان تنها یک طلبه حضور دارد و حوزه از طرف دولت مأموریتی ندارد؛ حوزه علمیه با وجود اینکه دومین نهاد آموزش عالی کشور است ولی بودجه ای دریافت نمی کند.

ارسال نظرات