۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۲
کد خبر: ۷۴۲۴۸۱
در نشست تخصصی حقوق بشر آمریکایی در شیراز مطرح شد؛

تروریسم اعتقادی؛ از اهانت به قرآن کریم تا جنایت در حرم مطهر شاهچراغ

تروریسم اعتقادی؛ از اهانت به قرآن کریم تا جنایت در حرم مطهر شاهچراغ
فارس - پنل تخصصی حقوق بشر آمریکایی با موضوع «تروریسم اعتقادی، از اهانت به قرآن کریم تا جنایت در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، پنل تخصصی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب با موضوع «تروریسم اعتقادی، از اهانت به قرآن کریم تا جنایت در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)» با حضور ماموستا دکتر عبدالسلام کریمی، مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، شیخ لقمان مدیح، رئیس مرکز اسلامی بزرگ فارس و شیخ ناصر صمدی امام جمعه اهل سنت شهر اَهِل، در سالن شهید آیت الله دستغیب حرم مطهر برگزار شد.

ماموستا دکتر عبدالسلام کریمی، در این نشست، تروریسم اعتقادی را به معنای افراط‌گری در مذهب و عقاید و سلیقه دانست و گفت: جهل را منشأ افراط و تفریط و علم را منشأ اعتدال می‌دانیم. جهل باعث عدم شناخت مواضع طرفین و ایجاد اختلاف و نزاع است. اختلافات ظاهری حُسن بوده و باعث ایجاد بقاست.

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی عنوان کرد، "تقابل" عامل فنا و "تنوع" راز بقاست. در کشورهای جهان اسلام گرچه نظریات در بعضی موارد جزئی متفاوت است اما اصل یکی است و منبع واحد است. مسلمانان باید در عین اختلاف نظرها با هم یکی شوند.

وی در خصوص توهین به قرآن کریم گفت: سوزاندن کلام در حقیقت توهین به صاحب کلام است. خداوند یکتا است و دستور او نیز واحد است و همه ادیان و پیامبران الهی هدف واحدی را دنبال می‌کنند، لذا باید از قرآن و ناموس دین دفاع کنیم. سبّ کردن، کشتن و حذف کردن خلاف آئین خداوند است. و این دشمانند که می‌کشند و اسلام‌هراسی می‌کنند. وی در ادامه به اهمیت جایگاه زن در اسلام اشاره کرد و تفاوت زن و مرد را در ظاهر و جسم دانست و گفت ما تفاوتی بین زن و مرد قائل نیستیم.

ماموستا کریمی خاطرنشان کرد: ما نیز باید مانند دشمن برنامه داشته و در مقابل مکر آنان، مکر کرده و نقشه‌هایشان را نقش بر آب کنیم.

شیخ لقمان مدیح، رئیس مرکز اسلامی بزرگ فارس، در این نشست به بیان تفاوت دیدگاه اسلام و طاغوت نسبت به بشر پرداخت و گفت: آنچه اسلام در مورد بشر می‌گوید و توصیه می‌کند، حقوق بشر اسلامی و نگاه استکبار به انسان، حقوق بشر غربی، استکباری و آمریکایی است. یک نگاه، نگاه ملکوتی است که دعوت به مهرورزی و محبت نموده و دیگری نگاه سرمایه‌داری، منفعت‌محوری و همراه با خشونت و حذف وسیع انسانها است.

وی ثمره حقوق بشر آمریکایی را جهل عمیق دانست و گفت: ثمره همین جهل عمیق، ترور کوری است که زن و مرد و کودک نمی‌شناسد. لازم است از حقوق بشر اسلامی دفاع نموده و در صدد برطرف نمودن ضعف ها برآمده و نقاط قوت را برجسته نماییم و قانونی را در قالب تمدن اسلامی به دنیا عرضه کنیم.

شیخ ناصر صمدی امام جمعه اهل سنت شهر اَهِل از توابع شهرستان لامِرد در استان فارس، به بیان تروریسم اعتقادی و راه‌های برون‌رفت از این جریان خطرناک و خطرساز در جامعه پرداخت و گفت: شاخص، عمل به قرآن و سنت رسول الله(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) است.

وی گفت: امروز اگر استکبار توانسته است در جهان اسلام فتنه‌هایی ایجاد کند، به‌دلیل عملکرد ناصحیح خودمان است. قرآن راه را روشن بیان کرده است. آیا قرآن در زندگی عملیاتی شده است یا خیر؟ برای صلح و ثبات لازم است آموزه‌های کتاب الهی را  یاد بگیریم و به توصیه‌های آن عمل کرده و در میان ملل اسلامی منتشر کنیم.

امام جمعه اهل سنت شهر اَهِل ادامه داد: چگونه به نسل‌کشی متهم می‌شویم در حالی‌که اسلام برای ذبح حیوان نیز دستوراتی دارد که اذیت نشود. نسل امروز از بینش‌های عمیق قرآن و فهم آن غافل است. طبق فرموده رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) بایستی از نظر علمی به خودکفایی رسیده و رشد کنیم.

ارسال نظرات