۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۷۴۱۱۸۵
یادداشت؛

فرهنگ «اربعین»

فرهنگ «اربعین»
میلیون‌های نفر در راهپیمایی «اربعین» به وسیله مواکب پذیرایی می‌شوند؛ جمعیت کنگره عظیم «حج» چهار میلیون نفر است ولی جمعیت اربعین چهار برابر آن است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، «اربعین» روزی بود که جابر بن عبدالله انصاری صحابی بزرگ رسول الله صل الله علیه و آله به زیارت قبر سیدالشهداء نائل شد و اهل بیت امام حسین علیه السلام نیز در این روز با جابر ملاقات کردند، پیاده روی «اربعین» از همان سال اول برگزار شد و بعد از فراز و فرودهای امروز با جمعیتی میلیونی برگزار می شود.

در زمان صدام پیاده روی اربعین به شدت مورد سرکوب و تهاجم واقع می شد ولی بعد از سقوط صدام زائرین اربعین از سراسر جهان بیش از بیست میلیون در را همایش عظیم شرکت کردند، حرکت عظیم مردمی در یک بازه زمانی خاص سوالات زیادی را برای جامعه شناسان، روان شناسان و دین شناسان به وجود می آورد و هریک علاقمند به بررسی و واکاوی زوایای پیدا و پنهان و همچنی آثار و پیامدهای این پدیده مهم تاریخی هستند.

«اربعین» عامل وحدت اجتماعی

یکی ازنقش های مهم پیاده روی اربعین وحدت و همبستگی میان زائرین و مسلمانان سراسر جهان است،بحث وحدت از آنجا اهمیت پیدا می کند که مخصوص شیعیان یا شیعه با اهل تسنن نیست بلکه منظور وحدت حتی با غیر مسلمانان است.

قرآن کریم در این باره می فرماید: بگو: «ای اهل کتاب! بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است؛ که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزی را همتای او قرار ندهیم؛ و بعضی از ما، بعضی دیگر را به خدایی نپذیرد، هرگاه سرباز زنند، بگویید: «گواه باشید که ما مسلمانیم!»(1)

فرهنگ «اربعین» در زندگی

در این مراسم عظیم اربعین عزادارن و خامان چنان نماد عظیمی از شیعه را نشان داده اند که نمونه آن در هیچ کجای دنیا یافت نمی شود و همه جهانیان با دیدن صحنه های باشکوه راه پیمایی اربعین حیران و مبهوت می شوند و سبکی جدید از زیست اجتماعی در معرض دید همگان قرار می گیرد.

«اربعین» عامل اقتدار اسلامی

جمعیت همیشه به عنوان نماد اقتدار شناخته شده است و پیاده روی «اربعین» نماد اقتدار جهان اسلام شده است و به عنوان بزرگترین اجتماع مسالمت آمیز جهان معرفی می شود و در حالی اکثریت شرکت کنندگان در سایر مراسمات مذهبی مانند حج از افراد سالخورده تشکیل می دهند بیشتر شرکت کنندگان این راهپیمایی جوانان هستند.

میلیون های نفر در راهپیمایی عظیم اربعین در مسیر نجف تا کربلا به وسیله مواکب پذیرایی می شوند و اسکان داده می شوند؛ جمعیتی که در کنگره عظیم حج شرکت می کنند به چهار میلیون نفر می رسد ولی در راهپیمایی اربعین جمعیتی چهار برابری بالغ بر بیست میلیون نفر گرد هم می آیند.

«اربعین» عامل دوری از نزاع و درگیری

اختلاف قومی، زبانی، نژادی و مذهبی از عواملی بوده که همیشه بهانه نزاع و کشمکش بوده و دشمنان از این مسئله برای اختلاف افکنی و تسلط بر کشورهای مسلمان بهره می بردند، هرچند بین مذاهب و اقوام مختلف اختلاف نظر و سلیقه وجود دارد ولی در «اربعین» اختلافات کنار گذاشته می شود و همه در کنار یکدیگر مسیر پیاده روی را می پیمایند.

جنگ یکی از شوم ترین و زیان بار ترین حادثه های بشری است که آثار خسارت باری از خود به جای می گذارد و جنگ ایران و عراق نیز یکی از این حوادث تلخ بود که توسط رژیم بعث به ایران تحمیل شد ولی یکی از عواملی که نزاع بین مسلمانان ایران و عراق را ازبین برد همین پیاده روی اربعین بود که به مسلمانان با شعار «حب الحسین یجمعنا» همدل و همراه شدند.

پی نوشت:

(1) قُل يا أَهلَ الكِتابِ تَعالَوا إِلىٰ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَينَنا وَبَينَكُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِكَ بِهِ شَيئًا وَلا يَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضًا أَربابًا مِن دونِ اللَّهِ ۚ فَإِن تَوَلَّوا فَقولُوا اشهَدوا بِأَنّا مُسلِمونَ(سوره مبارکه آل عمران آیه ۶۴)

ارسال نظرات