۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۷۴۰۵۷۰

کتاب حق هستی دفتر دوم ویژه نوآوری های آیت الله علیدوست منتشر می شود

کتاب حق هستی دفتر دوم ویژه نوآوری های آیت الله علیدوست منتشر می شود
سلسله کتاب های حق هستی به تبیین اندیشه های آیت الله علیدوست در ابعاد مختلف می پردازد که دفتر دوم این مجموعه به نوآوری های ایشان در حوزه مسائل فلسفه فقه اختصاص دارد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب حق هستی روایتی است از بزنگاه های نوآوری در سه گانه «فقه و عقل» «فقه و عرف» و «فقه و مصلحت» که به قلم سید مرتضی حسینی کمال آبادی به رشته تحریر درآمده است و این دفتر با شماره 2/1 ثبت شده است که نشانگر آن است دفاتری دیگر با عنوان نوآوری در حوزه های دیگر منتشر خواهد شد.

آیت الله ابوالقاسم علیدوست، پژوهش های خود را مبتنی بر ظرفیت شناسی منابع و نهادهای فقهی و اصولی بنیان نهاده است او از پیوند فقه و عقل شروع می کند و با بهره گیری از ظرفیت های عقل ودر استنباط، کاربست مصلحت در فقه را با فقه امامیه مناسب سازی می نماید وی با ارائه نظریه «معقول های عرف نما»، ساده انگاری و عبور بسیط از عرف ها را با مشکل مواجه می کند و بدین سان کارایی استقلالی برای دسته ای از عرف ها قائل می شود و در کشف و بیان کارایی ابزاری عرف نیز پژوهشی نوآورانه دارد.

این رویکرد استاد علیدوست زمینه و ظرفیت وسیعی برای تعامل بر هم افزای فقه و علوم انسانی و اجتماعی فراهم می سازد و البته همین موضوع سبب شد تا وی شایسته دریافت دومین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی تشخیص داده شود. او توانسته با طراحی مسئله پژوهشی دقیق با کاوشی گسترده و با روش صحیح فقه جواهری به پیشبرد دانش کمک شایانی نماید.

کتاب حق هستی دفتر دوم ویژه نوآوری های آیت الله علیدوست در حوزه فلسفه فقه به همت انتشارات پژهشکده ادیب فقه جواهری در قطع پالتویی با جلد سخت منتشر خواهد شد. علاقه مندان برای تهیه به فروشگاه اینترنتی کتابگاه مراجعه بفرمایند.

ارسال نظرات