۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۷۴۰۴۰۵
در اولین آیین ملی تکریم فعالان مسجد و پانزدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت مطرح شد؛

از تاکید بر شناخت کارکردهای مختلف مساجد تا لزوم محوریت مساجد در فعالیت‌های اجتماعی

از تاکید بر شناخت کارکردهای مختلف مساجد تا لزوم محوریت مساجد در فعالیت‌های اجتماعی
اولین آیین ملی تکریم فعالان مسجد و پانزدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت با حضور آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، اولین آیین ملی تکریم فعالان مسجد و پانزدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت همراه با انتشار تقریظ حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای بر کتاب‌های سرباز روز نهم و اسم تو مصطفاست صبح امروز با حضور آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان برگزار شد.

در این مراسم آیت الله رئیسی رئیس جمهور، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران و سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین به سخنرانی پرداختند.

روشنفکران واقعی صدرزاده‌ها هستند، نه مروجان فرهنگ غرب

آیت الله رئیسی در این مراسم با اشاره به برگزاری این دو مراسم‌ در مسجد مقدس جمکران اظهار داشت: اعتقاد به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف اعتقاد به قیامت، امامت و عدل است؛ چرا که او خاتم اوصیا است و عدالت را در کام همه جوامع بشری می نشاند.

وی افزود: معتقدان به امام زمان(عج) در جامعه اسلامی سعی و تلاش می‌کنند برای از بین بردن تبعیض‌ها و فسادها، از بین بردن ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی؛ درحالی که امروزه بسیاری در تلاش هستند تا در جوامع بشری آنچه باید از گسترش خوبی‌ها انجام گیرد، انجام نپذیرد؛ ولی معتقدان به امام زمان در مقابل این گونه تفکرات ایستادگی کرده و در برابر استکبار و خودمحوری‌ها مقاومت می‌کنند و این دو جبهه حق و باطل همیشه در مقابل همدیگر بوده و خواهند بود.

رئیس جمهور بیان داشت: دشمنان انقلاب اسلامی و جریان استکباری سعی می‌کنند تا با ایجاد جریان‌های تکفیری خون مردم جهان را ریخته و خانه‌های آنان را بر سرشان خراب کنند و همه تلاش آنان این است که بر جهان، سلطه پیدا کرده و بر مردم جوامع ظلم کنند که برای رسیدن به این اهداف شوم خود نیز از ابزارهای مختلف رسانه‌ای و غیر رسانه‌ای استفاده و بهره برداری می‌کنند.

شهید صدرزاده‌ها روشنفکران واقعی جامعه ما هستند

وی با اشاره به اهانت دشمنان به مقدسات اسلامی افزود: دشمنان انقلاب اسلامی و ملت بزرگ ایران در تلاش هستند تا به وسیله اهانت به مقدسات اسلامی و توهین به قرآن کریم با نظام مقدس ایران اسلامی مقابله کنند و هدف آنان تلاش برای جلوگیری از غلبه صالحین و مومنان بر کفار و مستکبران است.

آیت الله رئیسی با بیان این که اسلام برای مساجد کارکردهای مختلفی قائل است خاطرنشان کرد: کارکرد مسجد علاوه بر اینکه محل عبادت است به عنوان اجتماع مسلمانان و گردهمایی آنان- که دشمن و مسائل مشترک دارند- محل کادرسازی و تربیت انسان‌های مومن و انقلابی است؛ مساجد کارکردهای متنوع اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیز دارند.

وی افزود: پایگاه‌های بسیج مستقر در مساجد، ائمه جماعات و فعالان فرهنگی در مساجد، هسته مقاومت تشکیل داده‌اند که هسته مقاومت فرهنگی است و هسته مقاومت کارکرد هسته مقاومت سیاسی است و اکثر شهدای ما در دفاع مقدس و دفاع از حرم، مسجدی و هیئتی بودند؛ بنابراین هسته مقاومت در مساجد کارکردهای مختلفی دارد و باید مساجد مورد توجه قرار گیرند.

رئیس جمهور جایگاه مساجد را جایگاه امید آفرینی و بسیار مهم عنوان کرد و بیان داشت: مسجد از جایگاه امید آفرینی و روشنگری برخوردار است تا دل‌ها را به همدیگر نزدیک کرده و مسائل مختلف اجتماعی را حل و فصل کند؛ چنانکه جایگاه مسجد در دوران دفاع مقدس جایگاه روشنگری بود و همه فعالیت‌های رزمندگان و مردم در مسجد و به مسجد ختم می شد.

آیت الله رئیسی با اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی برای الگو قرار دادن چهره‌هایی همچون شهید صدرزاده‌ها اظهار داشت: امروزه باید نسل جوان ما با این چهره‌ها آشنا شوند؛ چهره‌ها کسانی نیستند که ما را به غرب و به سمت قدرت‌های سلطه‌گر گرایش می‌دهند؛ بلکه چهره کسی است که انسان را به سمت و سوی خدا دعوت کرده و ایستادگی و مقاومت در مقابل دشمنان را به ما می‌آموزد.

وی افزود: روشنفکران واقعی صدرزاده‌ها هستند؛ نه آنان که مردم را به غرب و فرهنگ غربی تشویق و ترغیب می‌کنند و باید از این افراد و تفکرات آنان دوری کرد و چهره‌هایی همچون شهید صدرزاده‌ها را الگوی خود قرار داد و باید هیئت‌ها و مساجد ما مرکز امید آفرینی در جامعه باشند و لازم است فعالان در این عرصه‌ها تلاش و کوشش لازم را داشته باشند و مساجد و هیئات کشور پشتوانه امنیت ملی کشور هستند.

رئیس جمهور در ادامه این مراسم به جنگ ترکیبی دشمنان با انقلاب اسلامی اشاره و عنوان کرد: دشمنان انقلاب اسلامی در حال جنگ ترکیبی با انقلاب ملت ایران بوده و در صدد ایجاد یاس و ناامیدی در میان جامعه اسلامی هستند و راهبرد ما و ملت ایران اسلامی، راهبردی است که رهبری فرمودند که همان زنده نگه داشتن ایمان و امید در جامعه است و باید همه دولتمردان در مسئولیت‌های خود این راهبرد را در نظر داشته باشند.

آیت الله رئیسی تجلیل از شهدا و خانواده‌های آنان را وظیفه همه مردم ایران اسلامی دانست و اظهار داشت: عمل به وصیت شهدا بهترین تجلیل از آنان و خانواده‌های شهدا است و از جمله پیام‌های شهید صدرزاده ها به ما عبودیت پروردگار، اطاعت از ولایت فقیه، ایستادگی و مقاومت در مقابل استکبار، مقابله با فقر و تبعیض و زیست عففانه است.

م/ روشنفکران واقعی صدرزاده‌ها هستند، نه مروجان فرهنگ غرب تا لزوم معرفی شهدا به جوانان

در ادامه این مراسم تولیت مسجد مقدس جمکران ضمن تقدیر از تلاش‌های دو نهاد مقدس بسیج و سپاه، برگزاری این همایش را اقدام ارزشمندی در ارتباط با احیای مساجد دانست.

وی با تاکید بر اینکه نهضت و انقلاب ما از برکات مسجد بود و از پایگاه مسجد شکل گرفت و به پیروزی رسید، بیش از 97 درصد شهدای کشور را برخواسته از پایگاه مسجد عنوان کرد که با شهادت‌شان این انقلاب با وجود همه توطئه‌ها و دشواری‌ها تا به امروز سرپا مانده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان با بیان اینکه مساجد باید محور تمام فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی قرار گیرند، بخش قابل توجهی از کاستی‌های امروز کشور را ناشی از عدم ارتباط و پیوند مردم با مساجد عنوان و بر لزوم تقویت این اماکن مقدس که شکل دهنده جامعه و فرهنگ اسلامی هستند تاکید کرد.

جوانان تشنه شناخت سیره شهدا و الگو قرار دادن آنان هستند

سردار غلامرضا سلیمانی پیش از ظهر امروز در «اولین آیین ملی تکریم فعالان مساجد» و «پانزدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت» که با شعار «مثل مصطفی» در مسجد مقدس جمکران درحال برگزاری است، طی سخنانی اظهار کرد: کارکرد مسجد راهبردی و باعظمت است و می‌تواند تاریخ بشریت را متحول کند و سرآغاز دوره تمدن‌سازی و به تعبیر رهبری سرآغاز یک مرحله جدید در شکل‌گیری و تحقق تمدن نوین اسلامی باشد.

وی اضافه کرد: یکی از کارکردهای مساجد در دوران دفاع مقدس تربیت جوانان مؤمن، انقلابی و پای کار بود، جوانانی که از درون مساجد به میدان‌های نبرد عزیمت کرده و به امام خود لبیک گفتند، امام در پیامی که بعد از عملیات طریق‌القدس صادر فرمودند تاکید داشتند که فتح بستان فتح الفتوح نیست بلکه فتح الفتوح تربیت جوانان انقلابی است که این حوادث بزرگ را خلق می‌کنند و شهید مصطفی صدرزاده یکی از پیامدهای توجه مسجد به کارکرد تربیتی بود.

رئیس سازمان بسیج با تاکید بر اینکه شهید روح الله عجمیان، شهید آرمان علی‌وردی و دیگر شهدای اخیر علم و پرچم خود را از شهید مصطفی صدرزاده دریافت کردند، عنوان کرد: مصطفی صدرزاده هم علم شهادت را از شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید حججی، شهید بهنام محمدی و شهید حسین فهمیده دریافت کرده بود.

وی شهدا را گنجینه بزرگ ملت ایران خواند و گفت: شخصیت‌های شهدا باید با روش‌های هنرمندانه و ظریف و جذاب به نسل جوان معرفی شود، نوجوانان و جوانان ایران تشنه شناختن شهدای عزیز ایران اسلامی از جمله شهید مصطفی صدرزاده هستند و این رسالت بر دوش فعالان مساجد است.

سلیمانی ترویج فرهنگ شهدا را اولویتی مهم برای مساجد دانست و خاطرنشان کرد: بیش از 16 هزار مسجد این برنامه را در سال جاری و گذشته در دستور کار خود قرار داده‌اند و راهبری این امر مهم و راهبردی بر عهده علما و امامان مساجد با هدایت نمایندگان مقام معظم رهبری در استان‌ها انجام می‌شود و چه استقبال شایانی ملت ایران به ویژه نوجوانان و جوانان از این برنامه‌ها داشته و دارند.

وی افزود: با سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی، این حجت امروز بر ما تمام است که همه توانایی‌ها و ظرفیت‌های خود را در درون مساجد در کنار هم بسیج کنیم و مساجد را کانون جوشان جذب نوجوانان و جوانان و تربیت آنان برای ساختن جامعه اسلامی و نیل به سوی تمدن اسلامی کنیم.

سلیمانی تربیت جوانان مؤمن و انقلابی را هدفی مهم برای مساجد دانست و تصریح کرد: ما با بسیج ظرفیت‌ها و مسجدمحوری به دنبال تحقق این هدف هستیم و در این راستا اجلاس فعالان مساجد را با رونمایی از تقریظ رهبری بر دو کتاب مرتبط با شهید مصطفی صدرزاده برگزار کرده‌ایم.

م/ روشنفکران واقعی صدرزاده‌ها هستند، نه مروجان فرهنگ غرب تا لزوم معرفی شهدا به جوانان

گفتنی است در پایان این مراسم از تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب‌های «سرباز روز نهم» و «اسم تو مصطفاست» رونمایی و از خانواده شهید صدرزاده و نویسندگان کتاب‌های «سرباز روز نهم» و «اسم تو مصطفاست» تقدیر و تجلیل شد.

ارسال نظرات