۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۲
کد خبر: ۷۳۹۶۹۰
در نشست از مهلا تا معلی بررسی شد:

از رشد دینداری در جامعه تا تحریف‌های عاشورا به دست سلبریتی‌ها

از رشد دینداری در جامعه تا تحریف‌های عاشورا به دست سلبریتی‌ها
نشست نقد و بررسی برنامه‌های تلویزیونی ویژه ایام محرم با عنوان از «مهلا» تا «معلی» با حضور کارشناسان دینی و رسانه‌ای در خبرگزاری رسا برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست نقد و بررسی برنامه‌های تلویزیونی و اینترنتی دهه اول ماه محرم امسال با عنوان از «مهلا» تا «معلی» با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران دینی و رسانه‌ای حوزه علمیه روز چهارشنبه، 18 مرداد ماه در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد.

این نشست با حضور حجج اسلام واضحی، عبدالهی، رضائی، صفوی، جوکار و آقایان مهدی‌یار و بنی احمدی و با دبیری حجت الاسلام پیشاهنگ برگزار و در آن به بررسی نقاط ضعف و قوت برنامه های دهه اول ماه محرم به خصوص برنامه های مهلا و معلی که توانسته بودند در این ایام مخاطبین زیادی را به خود جذب کنند پرداخته شد.


نشست نقد و بررسی برنامه‌های محرم «مهلا» تا «معلی» برگزار شد

در این نشست حجت الاسلام جعفر واضحی سخنران و کارشناس دینی با اشاره به اینکه در برنامه های نمایش داده شده در ایام محرم مجموعا به نفع دستگاه ابی عبدالله است و پرچم امام حسین علیه السلام را بالا می برد، اظهار داشت: برنامه های مانند مهلا و معلی با اختلافاتی که دارند در نهایت شور حسینی را رونق می دهند و باعث می شوند که کار امام حسین علیه السلام بالا بگیرد.

وی با بیان اینکه بعد از گذشت چهل و چند سال از انقلاب اسلامی نباید به اهداف حداقلی اکتفا کنیم، خاطرنشان کرد: اشکالی که در هیئت ها وجود دارد این است که دهه اول محرم به شعور حسینی در کنار شور توجه نمی کنند و این مسئله را خیلی مورد غفلت قرار می دهند.

نشست نقد و بررسی برنامه‌های محرم «مهلا» تا «معلی» برگزار شد

حجت الاسلام قاسم جوکار معاونت پژوهش مرکز ملی مطالعات و سنجش دینداری با اشاره به اینکه در برخی نظرسنجی ها اعلام می شود میزان دینداری در کشور نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است، ابراز کرد: چرا برنامه های دینی مانند، مهلا و معلی مورد استقبال مردم قرا می گیرد؟ آیا غیر از این است که این استقبال پیامد رشد دینداری در جامعه می باشد!

معاونت پژوهش مرکز ملی مطالعات و سنجش دینداری ضمن تاکید بر اینکه هر برنامه ای که در مورد امام حسین علیه السلام ساخته شود، مردم را به دین جذب می کند، گفت: حادثه عاشورا به تعبیر شهید مطهری بیشترین ظرفیت تحریف پذیری را دارد؛ تحریف از جانب دشمنان برای تخریب و تحریف از جانب دوستان برای اسطوره سازی، که باید جلوی تحریف در جامعه را گرفت.

نشست نقد و بررسی برنامه‌های محرم «مهلا» تا «معلی» برگزار شد

محمدرضا مهدی‌یار مسئول مرکز مطالعات استراتژیک رسانه با اشاره به اینکه بعضی از صحبت هایی که در برنامه مهلا پخش شد خلاف واقعیت بود، گفت: بعضی از حرفهایی که در این برنامه گفته شد در هیچ یک از منابع دینی و تاریخی ما نیامده و نشأت گرفته از مبانی فکری اسلام رحمانی و پلورالسیم دینی است.

مسئول مرکز مطالعات استراتژیک بزرگترین اشکال برنامه های دینی در شبکه های خانگی را نداشتن کارشناس و ناظر دینی دانست و گفت: سلبریتی هایی که در برنامه مهلا شرکت کردند، کوچکترین اطلاعی از وقایع عاشورا نداشتند و خیلی راحت به تحریف این حادثه مهم می پرداختند.

نشست نقد و بررسی برنامه‌های محرم «مهلا» تا «معلی» برگزار شد

حجت الاسلام عبدالله رضایی مدیر مؤسسه نسل سلمان با اشاره به اینکه فرم سازی در تلویزیون یگانه جمهوری اسلامی خیلی سخت است، ابراز کرد: نفس تصویر مستجهن است و باعث خودنمایی و خودستایی می شود به همین خاطر است که سلبریتی ها در فضای رسانه ای و تصویر شکل می گیرند.

مدیر مؤسسه نسل سلمان ضمن تاکید بر اینکه باید از عوامل سازنده برنامه تلویزیونی معلی برای تولید چنین اثر فاخری تقدیر و تشکر شود، خاطرنشان کرد: با توجه به حساسیت های صدا و سیما در مورد ساخت برنامه های مذهبی این برنامه حرف های مردمی و حاکمیتی را به شیوه ای زیبا بیان کرد و قالبی زیبا را به تصویر کشید.

نشست نقد و بررسی برنامه‌های محرم «مهلا» تا «معلی» برگزار شد

حجت السلام سعید عبدالهی مسئول مؤسسه زمانه ضمن تاکید بر اینکه تلاش می شود که در جامعه روایت واحدی از واقعه عاشورا روایت شود و از سخنان ضعیف جلوگیری شود، ابراز کرد: اگر در جامعه حرف ضعیف گفته نشود، اهمیت و طلای حرف صحیح دانسته نمی شود.

مسئول مؤسسه زمانه با بیان اینکه باید بگذاریم افرادی که محب امام حسین علیه السلام هستند و انقلاب و جمهوری اسلامی را قبول ندارند، حرف هایشان را بگویند، گفت: امام حسین علیه السلام تحریف پذیر نیست و ما با باز کردن میدان برای این افراد مرز خود را با دشمنان اهل بیت علیهم السلام مشخص می کنیم.

نشست نقد و بررسی برنامه‌های محرم «مهلا» تا «معلی» برگزار شد

حجت الاسلام محمدحسین پیشاهنگ فعال رسانه ای با اشاره به اینکه در گذشته صدا و سیما رسانه و نشان دهنده هیئت بود و بخش های از مراسم هیئت را نشان می‌داد، اظهار داشت: اکنونه رسانه ملی با یک نوآوری خلاقانه‌ برنامه دینی تولید و به عنوان رسانه دینی فعالیت می کند.

فعال رسانه ای با بیان اینکه عده ای منتقد نوآوری های صورت گرفته در سازمان صدا و سیما هستند و معتقدند که با انجام این کارها، هیئت ها آسیب می بینند اظهار داشت: باید توجه داشت که می توان از فضای رسانه استفاده صحیح برد و حرف‌های خوبی را به مخاطب منتقل کرد.

نشست نقد و بررسی برنامه‌های محرم «مهلا» تا «معلی» برگزار شد

حجت الاسلام سید قوام صفوی از سخنرانان دینی و فعال رسانه ای ضمن تاکید براینکه لازم نیست کارهای ناپسند را به بهانه افزایش شور حسینی ترویج کرد، اظهار داشت: هر کاری که در مورد عاشورا و دستگاه ابی‌عبدلله ساخته می شود باید ضابطه، قوانین و احکام شرع را رعایت کند و مجوزی نداریم که برای افزایش شور حسینی دست به هر کاری بزنیم.

فعال رسانه ای ضمن تاکید بر اینکه نباید به بهانه وجود هیئت های زیادی که برای امام حسین علیه السلام عزاداری می کنند، فعالیت رسانه ای را تعطیل کنیم، ابراز کرد: در سیره اهل بیت علیهم السلام می بینیم که امام هادی علیه السلام در مجلس متوکل از ابزار شعر رسانه ای استفاده کردند ولی این عمل باعث نشد که فقط از ابزار شعر برای تبلیغ استفاده شود.

نشست نقد و بررسی برنامه‌های محرم «مهلا» تا «معلی» برگزار شد

محمد حسن بنی احمدی فعال رسانه ای با اشاره به اینکه اولین برنامه گفت‌وگو محور درباره حادثه کربلا و امام حسین علیه السلام، برنامه مهلا بود، تصریح کرد: گونه برنامه معلی و گونه برنامه مهلا باهم فرق می کند و حرف هایی که یکی از مداحان برنامه معلی در برنامه مهلا زد متفاوت بود.

فعال رسانه ای ضمن تاکید بر اینکه نباید از پخش برنامه های مانند مهلا جلوگیری شود، گفت: اگر هیاهو ایجاد و برنامه های متعددی درباره امام حسین علیه السلام ساخته شود، آتش عشق امام حسین در دلها شعله ور می شود و حقیقت امام حسین علیه السلام نمایان می شود.

ارسال نظرات