۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۷۳۹۵۹۷

بیانیه دبیرخانه شورای مرکزی جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی پیرامون مهارم تورم و رشد تولید

بیانیه دبیرخانه شورای مرکزی جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی پیرامون مهارم تورم و رشد تولید
دبیرخانه شورای مرکزی جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی با صدور بیانیه ای پیرامون مهارم تورم و رشد تولید از طریق دلارزدایی و تثبیت نرخ ارز در اقتصاد کشور توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، دبیرخانه شورای مرکزی جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی پیرامون مهارم تورم و رشد تولید از طریق دلارزدایی و تثبیت نرخ ارز در اقتصاد کشور بیانیه ای صادر کرد.

متن پیام بدین شرح است:

ملت شریف ایران مستحضرند که رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای سال ۱۴۰۲ مکررا خواهان رفع نقاط ضعف نظام مقدس اسلامی با اولویت تحول وضعیت اقتصادی کشور و مهار تورم و رشد تولید شده‌اند.

ایشان ورود به این میدان را تکلیف تمامی مجموعه‌های حاکمیتی و مردمی اعلام فرموده و خواهان در اولویت قرار دادن حل مشکلات معیشتی مردم از سوی تمامی قوای سه گانه هستند.

به نظر می‌رسد بعلت تداوم  برخی سیاست‌های اقتصادی دولت سابق، عمدتا قطار اقتصادی دولت سیزدهم نیز در عرصه توجه به معیشت عموم مردم بر همان ریل گذشته سیر می‌کند، لذا علی‌رغم تلاش‌های مجدانه شخص رئیس جمهور محترم، متاسفانه تیم اقتصادی دولت تاکنون نتوانسته توفیقی قابل توجهی در جهت تحقق مطالبات تحولی رهبر معظم انقلاب و حل مشکلات عموم مردم در عرصه‎های مختلف حاصل نماید و همچنان تورم و گرانی بر دوش مردم سنگینی می کند لذا بعضا برخی مسئولین اقتصادی به ارائه آمار و گفتاردرمانی رو آورده اند.

از آنجا که تداوم وضعیت فعلی موجب ایجاد هزینه‌های سنگین سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای نظام اسلامی و ولایت است، بر خود لازم می‌دانیم تا به استحضار ملت شریف ایران برسانیم که ما این نقطه ضعف را که موجب تنگی معیشت مردم و نارضایتی اقشار ملت گردیده نه از جهت عمل به شیوه‌های اقتصاد اسلامی، بلکه ناشی از غفلت دولت محترم نسبت به اوامر امام خامنه‌ای و عمل به الگوی اقتصاد مقاومتی و حضور نیروهای لیبرال در بدنه کارشناسی و تصمیم گیری اقتصادی می‌دانیم.

به نظر می اید رهبر معظم انقلاب با علم به عدم توجه مدیران اقتصادی کشور به مبانی اقتصادی اسلام و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و عدم اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور مبتنی بر اندیشه انقلاب اسلامی، در سخنرانی مورخ۱۵/ ۱/ ۱۴۰۲ فرمودند:

تجربه‌ها و عناصر مجرب داریم؛ کسانی هستند که کارآزموده‌اند، کار کرده‌اند، می‌شناسند، بلدند؛ از همه‌ی اینها باید استفاده بشود.

طبق نص کلام ایشان واضح است که تیم مجرب و کارآمدی در کشور وجود دارد که زمانی توانسته بحران ارزی و تورمی همراه با رکود را مهار کند، لکن علیرغم مطالبه صریح ایشان در جمع مسئولان نظام، در تمامی جابجایی‌های صورت گرفته تا به  امروز در تیم اقتصادی دولت پس از این فرمایش، حتی یک نفر از این تیم مجرب که افراد شناخته شده ای برای اقتصاددانان هستند تاکنون از سوی دولت به صورت رسمی دعوت به همکاری نشده است!

از آنجا که مطالبه از دولت در عمل به این دستور، بر تمامی امت حزب‌الله فرض و تکلیف شرعی و انقلابی است، جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی با هدف دفاع از حقوق اقتصادی عامه مردم وظیفه دارد تا با معرفی جریان کارآمد اقتصاددانان مورد اشاره رهبر معظم انقلاب، امکان مطالبه‌گری دقیق و مشخص جهت تغییر رویکرد تیم اقتصادی دولت محترم را برای امت حزب الله در موضوع مهار تورم را فراهم نماید.

توضیح بیشتر آنکه در طول دوران استقرار نظام مقدس اسلامی، کشور با ۵ بحران ارزی و تورمی در سال‌های:

۱-جنگ،  ۲-( ۷۱ تا ۷۴)  ۳- (۸۹ تا ۹۲)  ۴-( ۹۷ تا ۹۹)  ۵-( ۱۴۰۲ تا کنون) مواجه بوده و در تمامی موارد، افزایش نرخ ارز با افزایش تورم و کاهش رشد تولید و سرمایه‌گذاری همراه بوده است، غیر از یک مورد و آنهم سال ۷۴ که با تغییر تیم اقتصادی در آخرین مرحله، دولت موقتا توانست شرایط بد اقتصادی و معیشتی مردم را بهبود بخشیده و موج اعتراضات اجتماعی فراگیر سه سال متوالی کشور را  تا حدودی قابل قبولی کنترل نماید.

در آن زمان رئیس لیبرال مسلک دولت وقت تحت فشار سنگین افکار عمومی و با احساس خطر از موقعیت سیاسی خویش اقدام به تغییر تیم لیبرال دولت با برخی افراد اقتصاددان متدین نمود و تیم مذکور بنا به شهادت آمارهای رسمی کشور توانست در مدت کوتاهی نرخ ارز را به نصف کاهش داده و تورم حدود ۵۰ درصدی سال ۷۴ را به ۲۳ درصد در سال ۷۵ تقلیل دهد. همچنین رشد منفی سرمایه گذاری سه سال پیاپی را به ۲۵ درصد و رشد اقتصادی را به ۵/۷ درصد افزایش دهد و بالتبع همین موفقیت موجب ابراز رضایت رهبر معظم انقلاب اسلامی از وضعیت اقتصادی در آن سال گردید. ایشان در دیدار مورخ 8/۶/1374  با رئیس‌جمهور وقت و اعضای هیات دولت با اشاره به موفقیت‌های حاصله فرمودند:

از لحاظ اقتصادی هم موفق بوده‌ایم. بعضی از شاخص‌های مهم اقتصادی نشان‌دهنده این حقیقت است که ‌بحمدالله دولت جمهوری اسلامی در عرصه فعالیت‌های اقتصادی نیز تلاش‌های موفقی داشته است ....  تثبیت نرخ ارز و جلوگیری از قاچاق و مبارزه جدی با قاچاقاچیان - چه قاچاق کالاها و چه قاچاق ارز - نیز تأثیر زیادی در زندگی مردم داشته است. باید این دستاوردهای مثبت را برای مردم گفت و خدمات گوناگون بخش‌های مختلف را مطرح کرد. بحمدالله آنچه که تاکنون برای مردم مطرح شده، فضای خوبی را در اذهان آنها به وجود آورده است.

مشخص است که معظم له از کلیت عملکرد تیم اقتصادی دولت در آن زمان به ویژه در عرصه تثبیت نرخ ارز و مبارزه با قاچاق رضایت داشته و بر اثرگذاری مطلوب این اقدامات بر اذهان عمومی یعنی همان افزایش رضایتمندی مردم تاکید داشته اند، لذا خواهان تبیین بیشتر این مهم هستند،امری که امروز نیز نیاز ضروری و فوری جامعه ماست چرا که افکار عمومی در انتظار یک اقدام راهگشا و انقلابی برای حفظ ارزش پول ملی، کاهش اختلاف طبقاتی و تأمین سفره عموم مردم در شرایط فعلی کشور است.

شایان توجه است که جریان تحریف با طرح ادعای سخت تر بودن شرایط حال حاضر کشور و عدم امکان تکرار آن تجربه موفق، درصدد آدرس غلط دادن به مسئولان است تا نظام و مردم را از برکات عمل به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی محروم نماید، این در حالی است که شرایط فعلی و توان اقتصادی کشور نسبت به سال ۷۴ قابل مقایسه نیست. موفقیت‌های تیم اقتصادی دولت در سال ۷۴ در حالی حاصل گردید که بدهی خارجی قریب به ۴۰ میلیارد دلار و ذخایر ارزی کشور نهایتا حدود ۵۰۰ میلیون دلار بوده و ما در عمده اقلام مورد نیاز کشور وارد کننده بودیم لکن از جهت اقتصاد کلان وضعیت اقتصادی امروز کشور در شرایطی رقم خورده که حجم صادرات کشور در سال ۱۴۰۱ قریب به ۱۰۰ میلیارد دلار و میزان بدهی خارجی حدود ۶ میلیارد دلار و میزان ذخایر ارزی کشور افزایش داشته است اما همچنان تورم و گرانی ناشی از سلطه دلار؛ انحصار گرایی و خلق پول توسط بانک‌ها بر معیشت عموم مردم سنگینی میکند.

این وضعیت به وضوح جهت گیری غلط تیم اقتصادی دولت را به نفع طبقات سرمایه سالار و به ضرر عموم ملت شریف ایران اسلامی  را نشان می دهد و این مهمترین سند بر صحت نگاه و دقت مطالبه رهبر معظم انقلاب بر ضرورت تغییر رویکرد اقتصادی دولت با دعوت و استفاده از افراد کارآمد و مجرب  و معتقد به اقتصاد مقاومتی است.

در این راستا اشعار میدارد همه دلسوزان اسلام و انقلاب اسلامی مسئول هستند تا با معرفی و حمایت از تیم به تعبیر معظم له «مجرب و کارآزموده» در حوزه اقتصادی، بذر امید را نسبت به کارآمدی تفکر انقلابی در حل فوری مشکلات معیشتی مردم در دل اقشار مستضعف بنشانند و استفاده فوری از این تیم را از رئیس جمهور محترم، پیش از وقوع فشار معیشتی مضاعف بر مردم مستضعف و کوچکتر شدن سفره آنان مطالبه کنند که عدم توجه به این موضوع میتواند منجر به کاهش مشارکت عموم مردم در انتخابات سال جاری نیز بشود.

دبیرخانه شورای مرکزی جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی

مردادماه 1402

ارسال نظرات