۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۵
کد خبر: ۷۳۸۶۰۱
منبر عاشورایی(۲)؛

حادثه عاشورا همه مؤلفه‌های ارزشمند فرهنگی را داراست

حادثه عاشورا همه مؤلفه‌های ارزشمند فرهنگی را داراست
حجت الاسلام لیالی تأکید کرد که در حادثه عاشورا تمام مؤلفه‌های فرهنگ متعالی اسلام مشاهده می‌شود این واقعه به خودی خود فرهنگ ساز است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدعلی لیالی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در دومین جلسه از سلسله مباحث «منبر عاشورایی» به تبیین فرهنگ عاشورا پرداخت که متن کامل آن بدین شرح است:

کربلا از مهم ترین حوادث ماندگار در تاریخ است که روزبه‌روز پرفروغ تر می شود؛ از زوایای ماندگاری حادثه عاشورا نقش فرهنگی و فرهنگ ساز بودن واقعه عاشورا است.

نقش فرهنگ و فرهنگ سازی در حادثه کربلا پررنگ است. بهترین مدل و الگو در فرهنگ جامعه به خصوص جامعه اسلامی و به خصوص جامعه شیعی حادثه عاشورا است.

فرهنگ، توجه به مؤلفه های حیات دنیایی و حیات اخروی دارد و برای تعالی و تکامل بشر و زیست مؤمنانه بشر هست؛ فرهنگ برای رستگاری، زیست مؤمنانه و نجات بشر هست و در نهایت، فرهنگ برای نهادینه شدن ارزش های الهی در یک جامعه است.

وقتی به حادثه عاشورا نگاه می کنیم تمام مؤلفه های متعالی فرهنگ، فرهنگ اسلام و فرهنگ دینی را در آن مشاهده می کنیم؛ اسم فرهنگ دینی را می توان فرهنگ عاشورایی که برخاسته از واقعه کربلا است گذاشت؛ این فرهنگ روزبه‌روز برای تعالی و هدایت بشر کفایت می کند؛ عاشورا به خودی خود فرهنگ ساز است.

اینکه حادثه کربلا و محرم و اربعین هر سال پرشور تکرار می شود برای این است که فرهنگ امام حسین را در جامعه احیا کند.

بشر امروزی محتاج فرهنگ امام حسین است؛ نگاهی به مجالس و محافل بیاندازیم و عزاداری ها و دسته روی ها و نذورات و وقف و هدایا و چیزهایی که در این مکتب مشاهده می شود مانند فرهنگ قناعت، فرهنگ ایثار، فرهنگ گذشت، فرهنگ شهادت، فرهنگ شجاعت و از همه مهم تر فرهنگ حیاء، فرهنگ مجاهدت و رشادت و ده ها مؤلفه ارزشمند فرهنگی است در حادثه عاشورا وجود دارد.

امیدواریم خطبا و عزاداران به مؤلفه های ارزشمند فرهنگی توجه کنند و اول از همه سرلوحه زندگی خود قرار دهند تا این نهضت روز به روز پرفروغ تر و ماندگارتر شود.

جهت شنیدن صوت این منبر حجت الاسلام لیالی اینجا کلیک کنید.

ارسال نظرات