۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۷۳۸۲۷۲
مداح اهل بیت:

نفس برگزاری هیئت، جهاد تبیین است

نفس برگزاری هیئت، جهاد تبیین است
جواد قربانپور با اشاره به اینکه یک مداح تراز اسلامی باید اهل نماز، ذکر، تهجد و متخلق به آداب اسلامی باشد، تصریح کرد: از مداح دینی انتظار است که آراستگی ظاهری و باطنی را رعایت کند.

اشاره: هیئت‌های مذهبی را بدون شک باید یکی از اصلی‌ترین پایه گذاران حرکت‌های اجتماعی مهم در انقلاب اسلامی دانست و شاید بیراهه نباشد که شکل‌گیری هسته‌های اولیه انقلاب اسلامی را نیز باید در بستر همین هیئت‌های مذهبی دانست.

با شکل‌گیری انقلاب اسلامی هیئات‌ روز به روز به اهمیت و جایگاه خود در بین مردم پی برده و توانسته‌اند نقشی کلیدی در معادلات اجتماعی این کشور ایفا کنند، اما آنچه همیشه سوال بوده تعریفی دقیق از هیئت تراز انقلاب اسلامی است و عنوان هیئت تراز انقلاب نیازمند تعریف، واکاوی و حتی آسیب شناسی است.

از همین رو خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، گفت‌وگویی را با حاج جواد قربانپور، مداح حرم مطهر امام رضا (ع) انجام داده است که در ادامه می خوانید:

مداح آراستگی ظاهری و باطنی داشته باشد

رسا ـ جایگاه هیئات مذهبی در منظومه فکری امامین انقلاب چگونه است؟

حضرت امام خمینی رحمه الله علیه نکاتی که در مورد هیئت ها و شیوه عزاداری بیان فرمودند، بسیار روشن و مبین است و ایشان در یکی از سخنرانی های که در اوایل انقلاب داشتند، فرمودند: راهپیمایی ها و تجمعات سیاسی، را با شعار «یا حسین» برگزار کنید و علم و پرچم را به خیابان ها بیاورید؛ از این بیان امام راحل فهمیده می‌شود که راهپیمایی های سیاسی و اجتماعی باید به صورت هیئتی برگزار شود.

فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز در مورد هیئت و عزاداری، مخصوصا در سال های اخیر بر همه روشن و مبرهن است و ایشان چندین بار تاکید داشتند که همه موفقیت های ما در گرو اجتماعات مذهبی مردم بوده است؛ اجتماعات مذهبی، هیمنه و عظمت اسلام را به استکبار و دشمنان نشان می دهد و عزاداری باعث می شود که استکبار از ما بترسد.

عملی که ولایت انجام می‌دهد شاید اهمیت آن از تقریر و سخن ایشان بیشتر باشد و ما مشاهده می‌کنیم که رهبر معظم انقلاب در ماه محرم و ایام فاطمیه اقامه عزا دارند و در حسینیه هیئت برگزار می‌کنند و این عمل نشان دهنده اهمیت برگزاری هیئت و اقامه عزاداری است که به صورت مداوم در 40‌سال گذشته این مراسم عزاداری از طرف رهبر معظم انقلاب شاهد بوده ایم.

رسا ـ مداح تراز انقلاب در هیئت تراز انقلاب اسلامی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

اگر به جای مداح تراز انقلابی از واژه مداح تراز اسلام استفاده کنیم بهتر است؛ زیرا امام خمینی (ره) همیشه تاکید داشتند که ما برای اسلام انقلاب کرده ایم و اگر بگوییم مداح انقلابی این شبهه پیش می آید که مگر مداح غیر انقلابی هم داریم!

در هر صورت، از مداح دینی انتظار است که آراستگی ظاهری و باطنی را رعایت کند و این حداقل ملزوماتی است که یک مداح دینی باید داشته باشد؛ یک مداح تراز اسلامی باید اهل نماز، ذکر، تهجد و متخلق به آداب اسلامی باشد ولی متاسفانه در بین مداحان شاهد هستیم که برخی از آنها پوشش های نامناسبی دارند که واقعا در شان یک مداح نیست.

رسا ـ  به نظر شما وظیفه هیئت ها در قبال جهاد تبیین چیست؟

اگر هیئات در راستای دستورات دینی درست و صحیح و به همان صورتی که بزرگان دینی تعلیم داده اند، عمل کنند، جهاد تبیین صورت گرفته است؛ نفس برگزاری هیئت، جهاد تبیین است و با عملکرد صحیح هیئت‌ها، حقائق و واقعیت ها نشان داده می شود.

قطعا باید در هیئت‌ها استکبار ستیزی داشته باشیم و به مشکلات و مصائب اجتماعی توجه داشته باشیم البته همه اینها در کنار اقامه عزا و ذکر مصیبت اهل بیت علهم السلام می‌باشد و نباید کارهای دیگر، اقامه عزای سیدالشهداء را تحت الشعاع قرار دهد؛ هدف اصلی هیئت، اقامه عزای اباعبدالله الحسین علیه السلام است و در کنار آن باید به مشکلات اخلاقی، اجتماعی و سیاسی بپردازیم.

خوب برگزار کردن هیئت، بزرگترین جهاد تبیین است و در حدیث آمده است که « کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم» بنابراین جهاد تبیین فقط با سخن گفتن و بحث کردن محقق نمی‌شود، در بعضی مواقع جهاد تبیین با درست عمل کردن بهتر اتفاق می افتد.

ارسال نظرات