۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۷۳۷۶۰۳
مشاور آیت الله اعرافی عنوان کرد:

تبدیل تهدید به فرصت در عرصه هوش مصنوعی با استفاده از منطق اسلامی

تبدیل تهدید به فرصت در عرصه هوش مصنوعی با استفاده از منطق اسلامی
عضو ستاد راهبر فناوری های هوشمند حوزه با اشاره به با استفاده از منطق اسلامی در عرصه هوش مصنوعی از تبدیل تهدید به فرصت در این عرصه سخن گفت.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، دکتر بهروز مینایی مشاور آیت الله اعرافی در امور هوش مصنوعی، در افتتاحیه رویداد تبادل فناوری اطلاعات در حوزه علوم و فرهنگ اسلامی که در سالن همایش های امین مرکز مدیریت برگزار شد، گفت: نشستی با نهادهای مختلف حوزوی برگزار شد و پس از تشکیل یک هیات اندیشه ورز نزدیک به ۵۰۰ نیاز شناسایی شد.

وی با بیان اینکه هوش مصنوعی می تواند کمک های زیادی در دامنه رفع موانع و عیوب آموزش مجازی داشته باشد، اظهار داشت: در کنار آموزش پژوهش نیز یکی از شئون حوزوی است که هوش مصنوعی بسیار در این امر می تواند تأثیرگذار باشد؛ ابزارهای مصورسازی و مشاوره پذیر کردن نیز در این امر کمک کننده هستند.

این استاد دانشگاه از کمک فناوری هوش مصنوعی به عرصه تبلیغی سخن گفت و افزود: یک سامانه تبلیغ هدفمند می تواند رصد و پایش نیازهای مردمی و صنفی را به طور مداوم با استفاده از داشبوردهای مختلف ارائه دهد و در تولید محتوای تبلیغی به جامعه مبلغین کمک کند.

وی با نام بردن از ربات های گفتگومحور هوش مصنوعی مکالمه با ماشین را از عرصه های مهم هوش مصنوعی دانست و اظهار داشت: اگر به اندازه کافی سوال و جواب موجود باشد توسط ابزار هوش مصنوعی می توان یک ربات تولید کرد؛ مرکز ملی پاسخ گویی، مرکز پاسخ گویی آستان قدس و دیگر مراکز مهم کشور میلیون ها پرسش و پاسخ دارند که می توان از آن ها استفاده کرد؛ در حوزه سلامت روان و مسایل اخلاقی و همچنین خودپایشی توسط هوش مصنوعی می توان امکاناتی را تولید کرد.

مینایی در خصوص اهمیت رصد نیازها و خدمت رسانی برای براورده کردن نیازها، اظهار داشت: از آنجا که پدیده های جدید آورده ما نیست احتیاج به شناخت دارد و فلسفه هوش مصنوعی در ابعاد هستی شناسی، معرفت شناسی، ارزش شناسی و روش شناسی اهمیت پیدا می کند.

وی با اشاره به ربات گفتگویی تولید شده در کشور که مشابه chatGPT عمل می کند اظهار داشت: در خصوص انحرافات جنسی از این ربات سؤال شد که حکم حرمت آن را در پاسخ آورد در حالی که در سؤالات و بانک اطلاعاتی اش چنین چیزی به طور صریح نبود اما خودکار بر اساس منطق خود ما توانست پاسخ بدهد و این امر قابل ایجاد است؛ می توان با به کارگیری منطق اسلامی خود در عرصه هوش مصنوعی تهدید را به فرصت تبدیل کرد.

ارسال نظرات