۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۷۳۶۷۷۹
آیت‌الله رجبی در گفت‌وگو با رسا:

تبیین اندیشه‌های شهید بهشتی به ضرر جریان‌های انحرافی خواهد بود

تبیین اندیشه‌های شهید بهشتی به ضرر جریان‌های انحرافی خواهد بود
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی تصریح کرد: اگر شخصیت شهید بهشتی آن گونه ای که هست به نسل های کنونی و آینده شناسانده شود، قطعاً به ضرر جریان های مقابل نظام اسلامی خواهد بود.

آیت الله محمود رجبی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا با اشاره به ویژگی های شخصیتی، سیاسی و مبارزاتی شهید بهشتی اظهار داشت: شهید بهشتی یکی از شخصیت های برجسته ما و حوزه های علمیه قبل از انقلاب اسلامی است که دارای فکر روشن، آینده نگر، عالم و دارای توان مدیریتی بی‌نظیر بود.

وی افزود: شهید بهشتی از قبل از انقلاب در تربیت، آشناسازی و روزآمدسازی طلاب و فضلای عصر خویش برنامه‌های بسیار اثرگذار و کارآمد برگزار کرد و در حوزه علمیه، نظام آموزشی نوین دارای انتظام و ساختار ویژه ای ایجاد کرد و در نظام دانشگاهی نیز از کسانی بود که با همکاری شهید باهنر در آموزش و پرورش نقش خوبی ایفا کرده و در معرفی اسلام، کتاب شناخت اسلام را نوشت که در جامعه اثر گذاشت.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شهید بهشتی را در عرصه بین الملل نیز نقش آفرین دانست و عنوان داشت: شهید بهشتی نماینده آیت الله بروجردی در کشور آلمان و کشورهای اروپایی برای ترویج فرهنگ اسلام و مکتب اهل بیت(ع) بود و اثرگذاری خوبی در آنجا داشت.

وی در ادامه افزود: شهید بهشتی در بعد از شروع انقلاب اسلامی نیز از جمله شخصیت هایی بود که در عرصه‌های گوناگون همچون قوه قضاییه نقش آفرینی کرد و مدیریت بی نظیر و تفکر روشن او سبب شد تا در دورانی که ما هیچ سابقه ای برای امور قضایی نداشتیم، خوش درخشیده و توانست به قوه قضاییه نظام بخشیده و در عرصه به کارگیری نیروهای توانمند قضایی خوش درخشد.

جدیت شهید بهشتی در مبارزه با مفسدان

آیت الله رجبی با اشاره به فعالیت های شهید بهشتی و جدیت وی در مبارزه با مفسدان و تدوین قوانین لازم اظهار داشت: شهید بهشتی توانست در آن دوران سخت و در بحبوحه مشکلاتی که بعد از انقلاب اسلامی در اجرای قوانین اسلام برای مبارزه با مفسدان و ایادی رژیم شاهنشاهی در مرحله قضا وجود داشت، توانمند ظاهر شده و در عرصه تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی با مدیریت جمع قانون گذار، توانست کار را به سرانجام برساند.

وی در ادامه افزود: در آن زمان تدوین قانون اساسی کشور که باید سازگار با موازین اسلامی بوده و بنیان‌های اعتقادی در آن گنجانده شود، امری بسیار مهم بود که خط مشی نهادهای انقلاب اسلامی و آینده نظام را ترسیم می کرد و بدون تردید شهید بهشتی بیشترین تاثیر را بر جمع تدوینگر قانون و مدیریت و ساماندهی مباحث برای خروجی درست داشت.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به هدف برخی از جریان های سیاسی از تحریف شخصیت و اندیشه های شهید بهشتی اظهار داشت: ما شاهد بودیم که در آن دوران نیروهای ضد نظام و نفوذی در غالب افراد وفادار نظام در برخی از مناصب نظام اسلامی نفوذ کرده و در صدد براندازی خاموش نظام بودند.

وی افزود: در آن دوران شهید بهشتی و یاران او نقطه مقابل جریان انحرافی بودند و چون نظام در آغاز شکل‌گیری خود بود و درگیری‌های سیاسی سبب تضعیف نظام می‌شد، همواره شهید بهشتی به خاطر مصالح نظام در برابر سخنان باطل و تشنج آفرین افراد، حلم و بردباری نشان می دادند تا نظام بتواند مسیر خود را به خوبی طی کرده و سوژه ای به دست دشمنان ندهد.

صبر به خاطر مصالح نظام، فلسفه مظلومیت شهید بهشتی

آیت الله رجبی با اشاره به فلسفه مظلومیت شهید بهشتی و مظلوم خطاب کردن او توسط امام خمینی(ره) بیان داشت: تحمل انواع تهمت‌ها و رفتارهای نادرست و فتنه‌ انگیزی هایی که باید شهید بهشتی به خاطر مصالح نظام صبر کرده و در مقام مقابله با آن بر نمی‌آمد، سبب شد تا مظلومیتی بر شهید بهشتی رخ دهد که در آن عصر بسیاری از افراد علاقمند به انقلاب نیز چهره ای دیگر از شهید بهشتی در خاطرشان بود و گاهی به سبب عدم آگاهی و بصیرت، حق را به دشمنان نظام می دادند و به همین خاطر بود که امام خمینی(ره) فرمود «شهید بهشتی مظلوم زیست و مظلوم از دنیا رفت» و نام شهید مظلوم بر او گذاشتند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان فلسفه تخریب چهره و شخصیت شهید بهشتی توسط برخی از معاندان و دشمنان انقلاب اسلامی ابراز کرد: این که شخصیت شهید بهشتی تخریب و تحریف می‌شود به این خاطر است که دشمنان با هر چهره‌ای که بتواند الگوی مناسب مردم بوده و آنان را در جهت اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی حرکت دهد، مخالفت می کنند و شخصیت شهید بهشتی را به همین خاطر تخریب می کنند.

وی در ادامه افزود: چون دشمنان در مقابل منطق قوی شهید بهشتی سخنی نداشتند در درجه اول درصدد تخریب او بر آمده بودند تا با تحریف شخصیت او نگاه مردم و حامعه را نسبت به او تغییر دهند؛ اما وقتی نتوانستند آن را تحریف کنند و امیدشان نقش برآب شد به ترور فیزیکی شهید بهشتی روی آوردند.

آیت الله رجبی شهید بهشتی را شخصیتی الگو دانست که در سخنان و موضعگیری خود، جریان های منحرف را نشان داده و تفکرات آنان را برملا می کرد و اگر شخصیت شهید بهشتی آن گونه ای که هست به نسل های کنونی و آینده جامعه اسلامی شناسانده شود، قطعاً به ضرر جریان های مقابل نظام اسلامی و عده ای که به سبب بی‌بصیرتی، مواضع خلاف مصلحت نظام می گیرند، خواهد بود.

وی افزود: جریان های مقابل نظام اسلامی از شخصیت شفاف و الگو شدن شهید بهشتی نگران هستند و در تلاشند تا با تحریف چهره این گونه شخصیت‌ها بتوانند این افراد را همسوی با اندیشه های انحرافی خود معرفی کرده و از این طریق چهره ای برای خود دست و پا کنند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پایان خاطرنشان کرد: ملت بزرگ ایران اسلامی به دلیل رهنمودهای امام خمینی(ره) و بصیرت افزایی رهبر معظم انقلاب اسلامی فریب این گونه توطئه‌ها را نخواهد خورد؛ چنانکه تاکنون نیز این چنین بوده و ان شاءالله در آینده نیز چنین خواهد شد.

سعید چراغی

ارسال نظرات