۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸
کد خبر: ۷۳۶۶۸۶

کتاب «التمهید» تألیف شیروانی نقد و بررسی شد

کتاب «التمهید» تألیف شیروانی نقد و بررسی شد
در ششمین جلسه از سلسله جلسات نقد و بررسی متون و منابع آموزشی مقطع عمومی به بررسی کتاب التمهید تالیف علی شیروانی پرداخته شد.

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، در ششمین جلسه از سلسله جلسات نقد و بررسی متون و منابع آموزشی مقطع عمومی به بررسی کتاب التمهید تالیف علی شیروانی پرداخته شد.

در این جلسه تعدادی از اساتید فلسفه و مدرسین مقطع عمومی به بیان نقاط ضعف و قوت این کتاب پرداختند.

حجت الاسلام اسفندیاری، مدیر مدرسه علمیه عالی نواب به ویژگی های کتاب آموزشی پرداخت و گفت: دارا بودن طرح درس، مرتبط بودن مسائل پژوهشی با درس، انتخاب مطالب متناسب کتاب جهت آموزش، جذابیت و ظاهر زیبا جهت ایجاد انگیزه، متناسب بودن حجم مطالب با توجه به زمان تدریس و واحد های درسی، پرهیز از مطالب اضافه و حاشیه ای در کتاب، سیر کاربردی مطالب کتاب برای زندگی، از این ویژگی هاست.

وی افزود : مولف نباید در معرفی و مقدمه کتاب خود از منابعی که مطالب از آن استفاده شده غافل شود و نام کتاب جدید را به نام خویش درج و زحمات نویسندگان دیگر را نادیده بگیرد.

وی گفت: کتاب التمهید پاسخگوی شبهات ذهنی مخاطب امروز ما نیست و به سبک درس نامه تدوین نشده است.

همچنین حجت‌الاسلام سجادی در نقد التمهید گفت: کتب سطح یک باید در حد آشنایی باشد و مطالب کتاب باید پاسخگوی سوالات و دغدغه های مخاطب و دارای جنبه اخلاقی باشد، مباحث کتاب نیز مختصر باشد تا مخاطب در حفظ و درک آن با مشکلی مواجه نشود.

همچنین خانم علمی راد، مدرس فلسفه حوزه خواهران به عربی بودن متن التمهید اشاره کرد که اگر استاد مطالب را به درستی بیان و طلبه درست یادداشت کند درک مفاهیم به آسانی صورت می گیرد.

در ادامه اساتید به جایگزینی و ارائه راهکارهای مناسب جهت کامل شدن کتاب پرداختند و در پایان، نظر اساتید فلسفه حوزه علمیه خراسان بر عدم ادامه تدریس این منبع آموزشی در مقطع عمومی جمع بندی شد.

ارسال نظرات