۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۵
کد خبر: ۷۳۵۷۲۸

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «برادران لیلا» برگزار شد + فیلم

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «برادران لیلا» برگزار شد + فیلم
نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «برادران لیلا» از سلسله نشست های نقد و بررسی آثار سینما، با حضور کارشناسان دینی سینما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «برادران لیلا» از سلسله نشست های نقد و بررسی آثار سینما و تلویزیون، با حضور کارشناسان دینی سینما، به همت خبرگزاری رسا در سالن شهید دهقانی این خبرگزاری برگزار شد.

مشروح نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «برادران لیلا»

برادران لیلا فیلمی پرحاشیه و جنجالی در ژانر درام، به نویسندگی و کارگردانی سعید روستایی است که در سال  و ۱۴۰۱ و قبل از دریافت پروانه نمایش از سازمان سینمایی در جشنواره کن به نمایش درآمد.

سعید پورصمیمی، نوید محمدزاده، ترانه علیدوستی، پیمان معادی، فرهاد اصلانی، از بازیگران فیلم هستند، این فیلم داستان زندگی زنی به نام لیلا است که در تلاش برای حل مشکلات اقتصادی خود و خانواده‌اش است و در این راه با موانع زیادی رو به رو می شود.

این فیلم پس از اکران در برخی کشور های اروپایی و جشنواره کن، به صورت قاچاق در فضای مجازی منتشر شد تا حرف و حدیث های این فیلم را بیش از پیش کند.

مشروح نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «برادران لیلا»

در این نشست، حجت الاسلام محمد حسین پیش آهنگ بحث و چالش اصلی «برادران لیلا» را محتوای فیلم دانست و پیرامون تکنیک به کار رفته در فیلم گفت: فیلم از نظر تکنیک، فیلم نسبتا خوبی است و مخاطب را جذب می کند؛ آقای روستایی، یک کارگردان خوش تکنیک است.

وی پیرامون محتوای فیلم گفت: فیلم داستان یک جامعه یا یک سلول از جامعه به عنوان نماینده جامعه را روایت می کند  که  دچار بحران اقتصادی شده و برای برون رفت از این بحران اقتصادی هرچه به آب و آتش می زند به نتیجه نمی رسد، سعید روستایی در این فیلم از مسئولانی عصبانی است که وظیفه دارند اقتصاد را سامان دهند اما توانش را ندارند و این عصبانیت روستایی باعث کلام تند او در روایت فیلم شد.

تعداد بازدید : 7

حجت الاسلام پیش آهنگ پدر در این فیلم را نماد مسئولان اقتصادی دانست و افزود: آنچه که فیلم از مسئولان روایت می کند این است که آنها در تصمیماتشان مردم را در نظر نمی گیرند، مردم از این اقتصاد نا متوازن عصبانی هستند.

وی با اشاره به تزریق نا امیدی به مردم و پایان سیاه فیلم، در رابطه با صحنه ای که دختر به صورت پدر سیلی می زند گفت: در واقع این صحنه، خلاصه فیلم است که چه می شود که یک نسلی به نسل قبل متعرض شود.

مشروح نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «برادران لیلا»

در ادامه حجت الاسلام ارزانی کارشناس سینما، این فیلم را فیلمی سرگرم کننده خواند و یکی از نکات مثبت آن را آغاز خوب و جذاب دانست و افزود: این فیلم در ادامه دچار یک سردرگمی می شود، خصوصا آنجایی که خانواده قصد خرید مغازه می کنند، داستان فیلم ناگهان از موضوع خانواده به موضوع مغازه تغییر پیدا می کند.

وی در ادامه سخنانش به انتقاد از این فیلم پرداخت و این فیلم را یک فیلم شعارزده خواند و اظهار داشت: ما در جامعه ایرانی اسلامی زندگی می کنیم و جامعه ما برای خانواده اهمیت زیادی قائل است خصوصا پدر در خانواده جایگاه ویژه ای دارد.

حجت الاسلام ارزانی گفت: بنظرم بعضی سکانس های فیلم مثل آن سکانسی که دختر به صورت پدر سیلی می زند به جایگاه خانواده آسیب می زند؛ بدتر از این سکانس صحنه ای است که بعد از مرگ پدر، دختر می خندد، جالب است که دختر یک برادر کلاه بردار و خلافکار دارد و برایش به آب و آتش می زند تا گرفتار نشود و به موفقیت برسد اما در مرگ پدرش می خندد و این یک تناقض بزرگ است.

مشروح نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «برادران لیلا»

در این نشست محمدحسین بنی احمدی کارشناس سینما و تلویزیون، این فیلم را به شدت نمادگرا و متعرض به حاکمیت کشور دانست و توضیح داد: پدر نماد حاکمیت و دختر نماد وطن است به طوری که دختر(وطن) چیزی برای خودش نمی خواهد و خوشبختی برادران برایش مهم است.

وی در ادامه اظهار داشت: این دو نماد( وطن و حاکمیت) در فیلم در مقابل یکدیگر قرار می گیرند و به حدی شخصیت حاکمیت در فیلم منزجر کننده است که حتی بیننده مذهبی فیلم هم در صحنه سیلی خوردن پدر دلش خنک می شود و اتفاقا سیلی دختر بسیار مهم و تأثیرگذار است و مخاطب در طول فیلم منتظر چنین واکنشی است.

بنی احمدی « برادران لیلا» را فیلمی خوب و تأثیرگذار و امیدوار کننده خواند و تصریح کرد: فیلم بسیار تأثیرگذار است اما به شدت ضد حاکمیت و دین است و پایان فیلم نه تنها ناامید کننده نیست، بلکه برعکس به شدت امیدوار کننده است به گونه ای که مرگ پدر(حاکمیت) لبخند دختر(وطن) را در پی دارد؛ یعنی فیلم از نگاه یک فرد ضدحاکمیت بسیار پایان خوشی دارد.

این کارشناس سینما و تلوزیون در جواب اینکه چطور می توان به این صراحت گفت که پدر نماد ولی جامعه و حاکمیت است نه دولتمردان و مسئولان، گفت: مسئول در فیلم نماد دارد و اتفاقا  مسئولی که در فیلم می بینیم کارش را بسیار خوب و دلسوزانه انجام می دهد و در قضیه خرید مغازه تسهیلاتی برای خانواده در نظر می گیرد، البته این فیلم همان فیلم کوتاه «مراسم» است که حدود 10 سال پیش ساخته شده اما آنجا بجای پدر بد، مادر بدی در خانواده حضور داشت؛ چرا در برادران لیلا مادر را روایت نکرد و پدر را مطرح کرد؟ قطعا بدون دلیل نیست.

وی سعید روستا را فردی مخالف  احکام دین و حاکمیت عنوان کرد و با توجه به کارنامه کاری او  اظهار داشت: سعید روستایی در گذشته حرف هایش را در لفافه بیان می کرد،  اما اینبار صریحتر صحبت کرده است؛ مثلا در سکانس پایانی فیلم متری شیش و نیم، وقتی شخصیت پلیس بیان می کند که مجرمان زیادی را دستگیر کرده که از طریق اعدام مجازات شده اند اما مواد فروشی کم که نشده زیاد هم شده، یا  در فیلم دیگر، ابد و یک روز، می گوید سمیه  اگر نروی خری، بری و برگردی خرتری؛ اینها نمونه ای از مخالفت ها است.

بنی احمدی با تأکید بر تأثیرگذاری «برادران لیلا» در مورد صحنه ای از فیلم توضیح داد: آن صحنه ای که پسر کارگر، شیشه های کارخانه را می شکند، نقطه تحول این شخصیت است، در کل فیلم این شخصیت مدارا می کند و از درگیر دوری می کند اما وقتی می بیند اینگونه نتیجه نمی دهد و به حق خود نمی رسد، شیشه ها را می شکند و اتفاقا این برخورد و پرخاش او نتیجه می دهد؛ نمایش این صحنه در واقع دعوت مردم به اغتشاش و به نوعی الگو دهی به مردم است.

وی از تلاش سازندگان فیلم برای نشان دادن قرار گرفتن مردم در یک دوراهی پرده برداشت و تبیین کرد: نویسنده می خواهد بگوید با وجود این وضعیت نامناسب کشور، مردم یا باید به وسیله زور و درگیری یا فرار و مهاجرت خودشان را نجات دهند.

ارسال نظرات