۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۷۳۳۵۹۰
آیت الله اعرافی تأکید کرد؛

لزوم پیگیری تفاهم نامه همکاری حوزه و امور زندان ها

لزوم پیگیری تفاهم نامه همکاری حوزه و امور زندان ها
آیت الله اعرافی، با تاکید بر استفاده صحیح از اوقات فراغت زندانیان، بهره گیری از این اوقات را نیازمند طراحی دقیق و هدفمند دانست.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی، در دیدار مدیر کل زندانهای استان قم و اعضای انجمن حمایت از زندانی‌ها، ضمن تقدیر از زحمات، تلاش ها، نگاه ها و رویکردهای ارزشمند انجمن حمایت از زندانیان استان قم، اظهار داشت: همواره باید تلاش نماییم که قم در تمام ابعاد سرآمد و پیشگام و پیشرو باشد و این وظیفه ای همگانی اعم از حوزه های علمیه، نهادها و دستگاه های اداری استان است.

وی بر لزوم پیگیری تفاهم نامه همکاری حوزه های علمیه و امور زندان ها اشاره نمود و یادآور شد: فراغت زندان اگر درست مدیریت شود، می توان به سرمایه همیشگی اصلاح نفس تبدیل گردد، بهره گیری از فرصت ناخواسته دوران فراغت زندان نیازمند طراحی های دقیق و هدفمند است. تنوع فناوری ها فراغت لازم را برای عمق بخشی به تدبر و تامل را از انسان گرفته است. فراغت اگر درست اداره نشود، می تواند به تهدید بزرگی تبدیل گردد.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که قم مستقیم و غیر مستقیم بر همه ایران و جهان اثرگذار است، اظهار داشت: باید تلاش کنیم که قم در خوبی ها از شاخص های بسیار بالایی برخوردار باشد.

وی با اشاره به این که کارهای خوب در قم موج و اثرگذاری بیشتری نسبت به دیگر مناطق کشور برخوردار است، افزود: با توجه به ظرفیت های الگوساز شهر مقدس قم، انجام خوبی ها در این مکان امواج بلند و اثربخشی بالایی به اقدامات و رویکردها می دهد.

آیت الله اعرافی بر اهمیت الگوسازی و طراحی کارویژه های خاص در استان قم تاکید نمود و یادآور شد: باید الگوهای خوب و موفقی را برای بهره برداری دیگر مناطق ترسیم نماییم؛ از سرمایه ارزشمند قم باید برای الگوسازی و تولیدالگوهای خوب بهره مند شویم.

وی ادامه داد: کار خیر در شرایطی که دریافت کنندگان خدمت سختی بیشتری دارند، ارزش کار را ارتقاء می دهد، یادآور شد: این که کار شما برای التیام به مشکلات این عزیزان دنبال می شود، ارزش اقدامات و رویکردهای شما را دوچندان می کند.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که عموم زندانیان گرفتار هیجان های لحظه ای هستند، اظهار داشت: خدمت به اسیر از ارزش بسیار بالایی برخوردار است؛ عنایت به خانواده و فرزندان آنان از جایگاه ارزشمندی برخودار بوده، بخش قابل توجهی از کسانی که اسیر زندان شدند از روح عصیانگری نداشتن د و تنها گرفتار شرایط و هیجانات لحظه ای شدند.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از اقوام موثر و حمایت از خانواده زندانیان در سایه سار پوشش اقوام تبعات روحی و روانشناختی خانواده های زندانیان را کاهش می دهد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: اقدامات مربوط به خانواده‌ها در کنار حمایت های درمانی و معیشتی باید به حمایت های روحی و تربیتی و اجتماعی توجه روز افزونی صورت گیرد؛ حمایت جامع و سنجیده ای که مداوم دنبال می شود قطعا خدمت بزرگی به کل جامعه خواهد بود.

وی افزود: انجمن حمایت از زندانی‌ها یکی از جاهای خوبی است که باید خیرین در آن حضور داشته باشند، همین حمایت از خانواده زندانیان است، جامعه ای که اقدام به ترمیم مشکلات خود نکند، آن جامعه نه انسانی و نه اسلامی خواهد بود و در این میان تمام آحاد جامعه ناظر به استعداد و ظرفیت ها مسئولیت دارند. قاعده یک جامعه در تراز اسلامی این است که همه اهتمام به حل مشکل آسیب دیدگان داشته و همواره در صحنه اصلاح جامعه حاضر باشند.

آیت الله اعرافی با بیان این که باید تراز جامعه اسلامی و حس انسانی را مورد نظر قرار دهیم بیان کرد: همه باید حس اجتماعی و ضرورت ترمیم آسیب های اجتماعی را داشته باشند و این مهم نیازمند فرهنگ سازی است. اگر مردم دارای تمکن بفهمند در ایجاد حس همدردی همراهی خواهند کرد؛ همراهی و اصلاح تولید این حس در جامعه نیازمند کار اجتماعی، فرهنگ و اطلاع رسانی است، اطلاع رسانی دقیق در زنده نگه داشتن این حس بسیار مهم و راهگشاست.

وی به گستره تاثیرگذاری برخوردار از همت بلند و جرأت بالا در پیگیری امورات اشاره نمود و یادآور شد: انسان با همت و با تدبیر در بسیاری از مواقع نشدنی ها را شدنی می کند، کار شما به همت بلند و تدبیر لازم قطعا نشدنی ها را شدنی خواهد نمود.

وی بر لزوم پیگیری تفاهم نامه همکاری حوزه های علمیه و امور زندان ها اشاره نمود و یادآور شد: فراغت زندان اگر درست مدیریت شود، می توان به سرمایه همیشگی اصلاح نفس تبدیل گردد، بهره گیری از فرصت ناخواسته دوران فراغت زندان نیازمند طراحی های دقیق و هدفمند است. تنوع فناوری ها فراغت لازم را برای عمق بخشی به تدبر و تامل را از انسان گرفته است. فراغت اگر درست اداره نشود، می تواند به تهدید بزرگی تبدیل گردد.

علی اصغر رنجبر مدیر کل زندانهای استان قم نیز در ابتدای این دیدار ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجمن حمایت از زندانی ها، به برگزاری همایش ... و توفیق میزبانی حدود ۶۰۰ نفر از سفرای قرآنی از کارکنان زندان های سراسر کشور در استان قم ارائه نمود و یادآور شد: سفرای قرآنی کشور در امور زندانیان، مشعل فروزانی برای اصلاح و تربیت زندانیان کل کشور بوده، ایده ها و نگاه های استان قم را به بدنه زندان های کل کشور تزریق می‌نمایند.

وی به فعالیت ۶ موسسه کیفری کانون اصلاح و تربیت در استان قم اشاره نمود و اذعان داشت: را هدفگذاری نموده استف ظهار داشت: با تأسیس مدرسه قرآنی نیازمند حضور طلاب هستیم که بیش از ۲۰۰ نفر از زندانیان استان موفق شده اند تا با شرکت در این مدرسه قرآنی از یک جزء تا کل قرآن کریم را حفظ نمایند.

مدیر کل زندانهای استان قم به نقش آفرینی زندانیان در صنایع دستی و راتقاء دانش تولیدی این عزیزان اشاره کرد و ابراز داشت: امیدواریم بتوانیم با به کارگیری طرح های هدفمند اصلاحی، به مقوله حمایت از خانواده های زندانیان توجه روز افزونی داشته باشیم.

وی گفت: در شب های ماه مبارک رمضان بیش از ۳۰ خانواده زندانیان مورد تفقد مسئولان استان قرار گرفتند، اظهار داشت: علی رغم تمام اقدامات صورت گرفته، آنگونه که باید نتوانسته ایم خدمات لازم را ناظر به نیازها انحام دهیم، همواره نیازمند حمایت طلاب و حوزویان و گروه های تبلیغی در پیاده سازی طرح های فاخر فرهنگی هستیم.حضور طلاب در میان زندانیان اغتشاشگر و مهرورزی این عزیزان اثرات مؤثر و پایداری را در میان غفلت ورزان داشته است.

ارسال نظرات