۲۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۳
کد خبر: ۷۳۲۰۲۴
به رسم آیه‌ها؛

تاثیر اختلاف قرائات قرآن کریم

تاثیر اختلاف قرائات قرآن کریم
در این سخن نگاشت به مرور آیات‌ مورد اشاره در بیانات حضرت آیت‌ الله العظمی خامنه‌ای در در محفل انس با قرآن کریم می پردازیم.

به گزارش گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا،حضرت آیت‌ الله ‌العظمی امام خامنه‌ای در محفل انس با قرآن کریم (۱۴۰۲/۰۱/۰۳)، پیرامون چگونگی قرائت قرآن به آیاتی از قرآن اشاره کردند که رسانه KHAMENEI.IR این آیات و بیانات رهبر معظم انقلاب درباره آن را در این سخن نگاشت مرور می‌کند. 

رهبر معظم انقلاب می فرمایند:« بعضی از اختلاف قرائتها خیلی خوب است، امّا یک جاهایی هست که اختلاف قرائت ــ که موجب تکرار میشود ــ هیچ فایده‌ای برای اثرگذاری ندارد؛ هیچ؛ گاهی اوقات حتّی یک مقداری ذهن را دور هم میکند، متوجّه یک چیزهای دیگر میکند؛ امّا یک جاهایی خیلی خوب است... [یکجا] تلاوت عبدالباسط است در سوره‌‌ی یوسف، هَیتَ لَک، که همین طور پشت سر هم تکرار میکند، یعنی منتظر نمیماند که آیه را تمام کند بعد تکرار کند. وَ قالَت هَیتَ لَک، وَ قالَت هِئتَ لَک، وَ قالَت هِئتُ لَک؛‌(۱) همین طور مدام تکرار میکند. او میخواهد اهمّیّت موقعیّت را نشان بدهد... اگر همین طوری بخواند و عبور کند، یک چنین موقعیّت مهمّی مورد توجّه مستمع قرار نمیگیرد. یک جوانی در یک اتاق خلوتی و یک زنِ آن‌چنانی‌ای با این اصرار متوجّه او است و او امتناع میکند. این اهمّیّت این مسئله است؛ یعنی میخواهد موقعیّت را آن‌چنان مشخّص کند در ذهن مخاطب که کأنّه دارد در مقابل چشم او اتّفاق می‌افتد، لذاست که تکرار میکند.»

۱) سوره‌ی یوسف، بخشی از آیه‌ی ۲۳؛ «و گفت: بیا (بسوی آنچه برای تو مهیاست!)»

تاثیرگذاری خواندن اختلاف قرائات در ماجرای حضرت یوسف

 

ارسال نظرات