۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۶
کد خبر: ۷۳۱۰۳۹
آیت الله اراکی:

هدف فقه اجتماعی اداره جامعه اسلامی است

هدف فقه اجتماعی اداره جامعه اسلامی است
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: احکام فردی برای نظم بخشیدن به کیان اجتماعی است، پس بنابراین فقه ما فقهی برای نظم بخشی به نظام جامعه و ایجاد یک جامعه منظم می باشد.

به گزارش خبرنگارگروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا ، آیت الله محسن اراکی در دومین جلسه از سلسله جلسات مکتب شناسی فقهی مقام معظم رهبری که با همکاری دفتر حفظ و نشر آثارمقام معظم رهبری دفتر قم و موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام در محل این موسسه برگزار شد، گفت: اصل اول از چارچوب های نظام فقه اجتماعی مقام معظم رهبری توجه به هدایت و اداره جامعه است یعنی همه ادیان الهی بالاخص دین اسلام برای اداره جامعه آمده اند و مخاطب در ادیان الهی جامعه است.

وی افزود: در همه اعمال عبادی، اجتماعی بودن اسلام رخ نمایان می‌کند، چه در نماز و چه در حج، خمس و همه اعمال عبادی. مسئله نماز جماعت یک مستحب عادی نیست و این نماز جماعتی که بین ما رایج شده در نتیجه حاکمیت طولانی طاغوت ها بر جوامع اسلامی است که فرهنگ را بر مبنای اسلام تنظیم نکرده اند و گرنه اگر فرهنگ اسلامی بود همه مردم باید در نماز جماعت شرکت می کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه مسجد باید شبانه روزی فعال باشد نه فقط نیم ساعت قبل از نماز، تصریح کرد: نگاه فقه اسلامی فردی نیست بلکه برای جامعه است و در روایتی به این مضمون داریم که مساجد پاتوق مومن و جمع گاه مومنین است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه دین ما اجتماعی است، خاطرنشان کرد: فقه فردی هم که در اسلام بیان شده برای نظم دادن به نظام اجتماعی هست و شریعت ما شریعت اجتماعی است و نگاه فقه اسلامی به انسان نگاه فردی نیست بلکه نگاه به جامعه است.

آیت الله اراکی با بیان اینکه فقه یعنی نظام نظم بخشی به جامعه بیان کرد: احکام فردی برای نظم بخشیدن به کیان اجتماعی است پس بنابراین فقه ما فقهی برای نظم بخشی به نظام جامعه و ایجاد یک جامعه منظم می باشد.

وی با ابراز اینکه خدا در نگاه جامعه مومنان با خدا در نگاه جامعه لیبرال متفاوت است، ابراز کرد: ما خدا را در عین داشتن قدرت بی زوال، فرمانروایی عادل می دانیم لذا چون فرمانروای جامعه ما خدا است و فرمانش عین عدل است از هیچکس غیر از او نیز خوف و ترسی نداریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه فقه ما خواه یا ناخواه فقه اجتماعی است یعنی فقه جامعه داری است، افزود: فقه عادل در چارچوب فقه اسلامی و اختیارات فقهی اش آنچه امر کند، عدل است.

رئیس مرکز تحقیقات حکومت اسلامی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه قدرت باید در دست انبیاء الهی باشد، اظهار داشت: فقه برای اداره جامعه آمده است و اداره جامعه نیز بدون قدرت قابل تصور نیست لذا قدرت باید به دست انسان های صالح باشد.

ارسال نظرات