۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۷۱۸۶۰۹
وزیر ارشاد در جمع اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه مازندران:

دولت سیزدهم دولت عدالت فرهنگی است/ تدوین سند مهندسی فرهنگی استان‌ها

دولت سیزدهم دولت عدالت فرهنگی است/ تدوین سند مهندسی فرهنگی استان‌ها
مازندران - وزیر ارشاد با تأکید بر این‌که دولت سیزدهم دولتِ عدالت فرهنگی است، گفت: نگاه تهران محور را قبول ندارم و معتقدم باید به استعدادهای شهرستان‌ها توجه شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر جمعه در جلسه با فعالان فرهنگ، هنر و رسانهه استان با بیان این که نشست با اهالی فرهنگ و هنر را یک جلسه‌ هم‌اندیشی و تعامل برای پیشرفت امور فرهنگی کشور می‌دانم، گفت: در یک سال اخیر که مسؤولیت وزارتخانه را بر عهده دارم بیش از ۵۰ سفر شهرستانی و استانی داشتم. 

وی با بیان این که در دولت سیزدهم سند تحولی با ۳۷ سرفصل داریم که از این تعداد سرفصل، هفت سرفصل در حوزه فرهنگ و هنر و رسانه است، افزود: این سند برش موضوعی دارد و در هر موضوع تکالیف و اقدامات مشخص و دستگاه‌های مجری معلوم شده‌اند.

اسماعیلی به تدوین سند تحول فرهنگ، هنر و رسانه ذیل سند تحول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و افزود: همه این برنامه ها اقدام زمان‌بندی روشن دارد و هر ماه گزارش اجرای آن دریافت می‌شود. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود به اقدامات حمایتی این وزارت خانه از اهالی فرهنگ و رسانه اشاره کرد و گفت: در حوزه مسکن اهالی رسانه ابتدا یک قرارداد ۱۴ هزار واحدی با وزارت راه و شهرسازی امضا کردیم و بعد آن را به ۲۴ هزار واحد افزایش دادیم.

اسماعیلی با بیان این که از 17 هزار خبرنگار سطح کشور، هفت هزار نفر تحت پوشش بیمه ای صندوق اعتباری هنر قرار دارن، بیان داشت: در موضوع اینترنت رایگان خبرنگاری تا کنون ۱۲ هزار نفر مشمول شدند و اعلام کردیم تا آخرین نفری که حق استفاده دارد از این طرح بهره‌مند شود.

وی همچنین اختصاص وام 50 میلیون تومانی قرض الحسنه و همچنین اعطاء 17 هزار کارت خرید کالا به خبرنگاران را از جمله دیگر اقدامات حمایتی از اصحاب رسانه کشور عنوان کرد.

اسماعیلی از تصویب نخستین لایحه جامع روزنامه‌نگاری در کمیسیون فرهنگی دولت خبر داد و اظهار داشت: چهار دهه بود که این امر محقق نشد و در این دولت آن را به سرانجام رساندیم. 

وزیر فرهنگ با تأکید بر این‌که دولت سیزدهم دولتِ عدالت فرهنگی است، تصریح کرد: نگاه تهران محور را قبول ندارم و معتقدم باید به استعدادهای شهرستان‌ها توجه کنیم و ما آمدیم که نگاه متمرکز از تهران را برداریم و به همه نقاط کشور گسترش دهیم.

وی در ادامه سخنان خود از تدوین سند مهندسی فرهنگی برای استان‌ها خبر داد و گفت: برای اجرای سند مهندسی فرهنگی هر استان بودجه مستقلی اختصاص دادیم و تا کنون سند مهندسی ۱۲ استان رونمایی شد و سند مهندسی فرهنگی مازندران هم به زودی رونمایی می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که برای تالار مرکزی ساری از سال 86 تا ابتدای دولت سیزدهم 72 میلیارد تومان هزینه شد، بیان داشت: اما در همین دولت تا به امروز 89 میلیارد تومان برای این مجمع فرهنگی هزینه شده است و همه این اعتبارات در شرایطی تخصیص داده شده که دولت با مشکلات اقتصادی مواجه است، اما سیاست دولت عدالت فرهنگی است.

وی با بیان این که ما معجزه نمی‌کنیم؛ بلکه تصمیم گرفتیم کارها را با دقت و کوشش با اتکا به منابع درون و بدون نیاز به بیرون انجام دهیم، بیان داشت: ما در سنت خودمان اعتقاد به امداد الهی و نصرت داریم و این‌ها جزو فرهنگ ما است و شعار نمی‌دهیم.

اسماعیلی در ادامه سخنان خود به موضوع کاغذ مطبوعات که از سوی یکی از فعالان رسانه ای مطرح شد، گفت: در حال حاضر بیش از چهار هزار و ۴۰۰ تن کاغذ در بندر نوشهر داریم که به دلیل اختلافی که در قیمت گذاری وجود دارد به زودی با رفع این مسأله شاهد ترخیص آن خواهیم بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، هماهنگی و انسجام میان‌بخشی را یکی از امتیازات دولت سیزدهم عنوان کرد و افزود: یک تعامل و ارتباط بسیار  خوبی میان وزارت خانه ها وجود دارد و همین مسأله موجب تسریع کارها و امور می شود.

وی در ادامه به مسأله پیوست فرهنگی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر هیچ طرح و آیین نامه ای بدون پیوست فرهنگی به دولت ارجاع نخواهد شد.

اسماعیلی در بخش پایانی سخنان خود با تأکید براین که ما خودمان را مسؤول حل مسائل مردم می‌دانیم، ادامه داد: جملاتی مانند به ما ربطی ندارد، به ما اختیارات ندادند و نمی‌گذارند کار کنیم را کسی از ما نشنید و انشالله نخواهد شنید./950/

افشین ایمانی
ارسال نظرات