۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۷۱۷۴۰۲
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

ترس و عقب نشینی در مقابل دشمن به مدیریت بحران ضربه می‌زند

ترس و عقب نشینی در مقابل دشمن به مدیریت بحران ضربه می‌زند
اصفهان ـ استاد حوزه علمیه داشتن شجاعت و قاطعیت در مدیریت بحران را مهم دانست و ادامه داد: ترس و عقب نشینی در مقابل دشمن به مدیریت بحران ضربه می‌زند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی ظهر امروز در جلسه ویژه روز ۲۰ محرم الحرام هیات چهارده معصوم(ع) کاشان که در حسینیه پنجه شاه این شهرستان برگزار شد، گفت: مدیریت بحران حضرت زینب(س) در واقعه کربلا درس آموز است.

وی با اشاره به اینکه حضرت زینب(س) این زن شجاع و غیور بزرگترین مدیریت تاریخی را انجام داد، افزود: مدیریت و اداره یک مجموعه به ویژه در بحران‌ها سخت و طاقت فرسا است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در ادامه به ویژگی‌های پنجگانه حضرت زینب(س) در مدیریت بحران واقعه کربلا و صبر و مقاومت حضرت در برابر مصیبت‌ها و مشکلات اسارت اشاره کرد و گفت: هرکس در زندگی خود دو ویژگی صبار و شکور را داشته باشد موفق است.

وی افزود: خدامحوری در بحران‌ها و مصیبت‌ها و حوادث، صبر و استقامت، عبودیت و بندگی خدا و عفت، عقلانیت و همچنین شجاعت و فصاحت از جمله پنج ویژگی حضرت زینب(س) است که با استفاده از این پنج ویژگی بود که توانست بحران در کربلا را مدیریت کند.

استاد حوزه علمیه گفت: اگر انسان به خدا توکل داشته باشد به آرامش می‌رسد، از این رو حضرت زینب (س) بعد از آن همه مصیبت می‌فرماید خدایا این قربانی را ازما قبول کن که این خود بیانگر این است که در کربلا یاد خدا تجلی دارد و نماز شب ایشان ترک نمی‌شود.

وی عقلانیت را پرهیز از عمل احساسی دانست و افزود: عمل عاقلانه در رفتار حضرت زینب (س) تجلی دارد و با وجود اینکه برای برادر خود عزاداری می‌کند و در گودی قتلگاه روضه می‌خواند، اما در سخنرانی مقابل یزید کاملا عاقلانه رفتار می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی داشتن شجاعت و قاطعیت در مدیریت بحران را مهم دانست و ادامه داد: ترس و عقب نشینی در مقابل دشمن به مدیریت بحران ضربه می‌زند.

وی افزود: اگر رهبر معظم انقلاب در بحران‌ها می‌فرماید من انقلابی هستم به دلیل عقلانیت و شجاعت معظم له است و این همان رفتاری است که در سخنرانی حضرت زینب(س) در مجلس یزید و تحقیر او بروز و ظهور دارد.

به گفته وی مدیر در هیچ شرایطی نباید حقی را ناحق کند، چرا که هدف وسیله را توجیه نمی‌کند و حضرت زینب(س) نیز همواره این اصول را رعایت کرد و توانست بحرانی که پس از واقعه عاشورا با آن روبرو بود را مدیریت کند.

استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه انسان در بحران‌ها نباید خود را ببازد و به خدا باید توکل داشته باشد، افزود: سوره‌های زیادی از قرآن در رابطه با صبر است و آیه ۲۰۰ سوره مبارکه آل عمران، خلاصه تمام سوره مبارکه آل عمران است.

وی عبودیت را ترک گناه و انجام عبادت دانست و اظهار داشت: باید تلاش کرد در زندگی آنچه را وظیفه است انجام داد و مراقب بود احساسات بر عقلانیت غلبه نکند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تأکید کرد: انسان در بحران‌ها و حوادث باید عقلانیت خود را حفظ کند و خود را نبازد و به خدا توکل داشته باشد./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات