۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۷۱۵۵۷۳
آیت الله جوادی آملی:

مباهله یک دعای فخرآوری است + فیلم

مباهله یک دعای فخرآوری است + فیلم
حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه مباهله یک دعای فخرآوری است، گفت: دعای مباهله بالاصاله از اهل بیت بود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، همزمان با روز عید سعید غدیر برخی از علماء، طلاب، روحانیون و مبلغین با حضور در حسینیه حضرت آیت الله جوادی آملی در روستای احمدآباد دماوند با ایشان دیدار کردند.   

وی در سخنرانی خود در این جلسه، اهمیت روز غدیر و روز مباهله را مورد تاکید قرار داده و بیان کرد: وظیفه ما در ایام پربرکت ولایت عموماً و در دهه پربرکت آخر ذیحجه خصوصاً آن است که هم خودمان بهره فراوان و بیشتری ببریم و هم امت اسلامی را آگاهتر بکنیم که آنها هم فیض بیشتری ببرند.

حضرت آیت الله جوادی آملی اظهار کرد: یک اصل کلی است که به ما گفتند: «إِنَّ لِرَبِّکُمْ فِی أَیَّامِ دَهْرِکُمْ‏ نَفَحَاتٍ‏ أَلَا فَتَعَرَّضُوا لَهَا و لا تعرضوا عنها»[1] یعنی همه ایام شب و روز یکسان نیست برخی از ایام، ایام پرفیض و برکت است که ایام الله است و مانند آن. در فرصتهایی که لطف خدا فراوان است سعی کنید خود را در معرض آن فیض قرار بدهید و هرگز اعراض نکنید

وی با بیان اینکه این دهه ولایت یک حساب خاصی دارد، گفت: یک اصلش همان انگشتر دادن وجود مبارک امیرالمؤمنین است که در دهه آخر ذیحجه است که آیه ﴿إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ‏﴾ همین ایام نازل شده است. آیه سوره مبارکه  «آل عمران» که درباره مباهله است که از بزرگترین مفاخر جهان تشیع است در همین ایام بود سوره مبارکه «الانسان» ﴿وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی‏ حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً﴾[2] در همین دهه مبارکه است.

حضرت آیت الله جوادی آملی ادامه داد: بنابراین این دهه مبارکه از پرفضیلتترین دهه های ایام سال است که «إِنَّ لِرَبِّکُمْ فِی أَیَّامِ دَهْرِکُمْ‏ نَفَحَاتٍ‏ أَلَا فَتَعَرَّضُوا لَهَا و لا تعرضوا عنها». 

وی ابراز داشت: در جریان مباهله، مباهله یعنی دعا کردن و ناله کردن، ابتهال یک نوع زاری است ابتهال داشتن و تضرع و ناله کردن برای غضب خدا. یک وقت انسان ابتهال دارد ناله میکند دلش میشکند گریه میکند برای اینکه خدا رحمت داشته باشد یک وقت است که دلش میشکند ناله میکند برای اینکه خدا غضب بکند هم آن غضب و هم این رحمت هر دو برای حفظ دین است. یک وقت است که انسان ابتهال دارد ناله دارد تضرع و زاری دارد به عنوان نماز استسقاء که خدا رحمت کند و باران بیاورد. یک وقتی ابتهال دارد تضرع دارد ناله دارد از خدا درخواست میکند که غضب بکند که دشمنان اسلام از بین برود: ﴿ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبینَ﴾[3]گاهی انسان غضب خدا را با ناله میخواهد از خدا با گریه و تضرع و زاری میخواهد که خدایا غضب بکن! ﴿لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبینَ﴾. در مباهله با تضرع و زاری و ناله از خدا درخواست میکنیم که غضب بکن و دشمنان را از بین ببر.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه مباهله یک دعای فخرآوری است، بیان کرد: مباهله یک دعای فخرآوری است این مستقیماً برای خود اهل بیت(ع) است بعد کسانی که واقعاً شیعه خالصاند و اهل بیتیاند دعای اینها مستجاب میشود اینها میشوند «خلیفة الله». یک وقت است که میگوییم خدایا! باران بیاید! این با علل و عوامل دیگری میآید یک وقتی میگوییم به دست ما این فیض نازل بشود! تو که دین خودت را یاری میکنی به دست ما این دین را یاری کن. ما در این دعای مباهله میگوییم خدایا! تو که دین خود را حفظ میکنی، جامعه را حفظ میکنی، به دست ما حفظ کن؛ نه اینکه ما ناظربیگانه باشیم. دعا یک وقت است مستجاب است یک وقت است که نه، به برکت شما مستجاب است. این مباهله این است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: روز بیست و چهارم یا هر فرصتی شد انسان میتواند جانشین، خلیفه، شاگرد، دستپرورده اهل بیت باشد و مباهله کند در یک مسئلهای که ولایت حق است این وهابیت یا دیگران که خدایی ناکرده درباره ولایت حضرت امیر اختلاف دارند آدم میتواند مباهله کند که بعد از اینکه حق برای او روشن شد و خودش طیّب و طاهر بود و چند روز روزه گرفت و آماده شد بیاید در میدان مباهله، کاری که اهل بیت کردند او بکند. این مباهله مثل نماز استسقاء الیوم هم هست «الیوم» یعنی «الیوم» نه اینکه  مباهله برای عهد پیغمبر بود و گذشت! مباهله الیوم هم هست یک کسی بخواهد با این داعشیها مباهله بکند  با صدای بلند و رسا بیایید مباهله بکنیم،  نجعل   نه اینکه «اللهم اجعل»! ﴿ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبینَ﴾، این بالاصالة برای خود اهل بیت بود اما بالتبع برای شاگردان آنهاست. پس این مقام هست. همانطوری که نماز استسقاء برای همه است برای شیعیان خالص است مباهله هم هست.

وی با بیان اینکه این دعای مباهله بالاصاله برای اهل بیت بود بالتبع برای پیروان و علما و شاگردان اینهاست، اذعان داشتند: این دعای مباهله برای این است منتها ما باید بفهمیم که حرفهای آنها را انجام بدهیم و از طرف آنها بگوییم شاگرد آنها هستیم نائب آنها هستیم این باورمان بشود مقدماتش را هم باید حل کنیم؛ لذا گفتند قبلاً باید روزه بگیری قبلاً باید خودت را اصلاح کنی اگر مشکلی هست توبه کنید این راه باز است کم نیست که آدم بجایی برسد که مستجاب الدعوه باشد مستقیماً با خدا تماس بگیرد بگوید خدایا! این ریشه فلان کس را بردار! این خیلی است. ریشه استکبار را بردار! خیلی است. این را به ما اجازه دادند پس این راه باز است این برای دهه ولایت است این برای آخر ذیحجه است. بنابراین ما دو تا کار داریم یکی اینکه دعا میکنیم دعا مستجاب بشود این با همه است یکی اینکه به ما اجازه دادند که جانشین اهل بیت شویم. خلیفه خلیفة الله بشویم.

[1]. بحارالانوار، ج68, ص221؛ منهاج البرائة فی شرح نهج البلاغة (خوئی)، ج19، ص320.

[2] . سوره انسان، آیه8.

[3] . سوره آل عمران، آیه61.

تعداد بازدید : 6
ارسال نظرات