۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۷۱۲۱۴۹

نخستین همایش بین المللی گردشگری فرهنگی و آئینی در مشهد اردهال برگزار شد

نخستین همایش بین المللی گردشگری فرهنگی و آئینی در مشهد اردهال برگزار شد
اصفهان - نخستین همایش بین المللی گردشگری فرهنگی و آئینی در مشهد اردهال کاشان با حضور معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، در مجتمع خورشید مشهد اردهال کاشان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در همایش بین المللی گردشگری فرهنگی و آئینی که همزمان با افتتاح دبیرخانه گردشگری آئینی در مشهد اردهال کاشان برگزار شد، گفت: حوزه گردشگری دینی نیازمند میانداری و پیشگامی کسانی است که دغدغه‌های دینی دارند تا این دغدغه‌ها در تعامل مشترک با وزارتخانه جهت دهی شود.

وی افزود: انسجام در مفاهیم و اتحاد در عمل می‌تواند در حوزه اجرایی گردشگری دینی به وزارت میراث فرهنگی کمک کند همانطور که با دستور مقام عالی وزارت نیز تفاهم نامه‌ای مبنی بر کمک از حوزه‌های علمیه و طلاب و روحانیون تاکید شده است.

به گفته وی استفاده از نظرات حوزه در سند تحول دولت نیز در بسیاری از مفاهیم از جمله خانواده محوری، تقویت گردشگری دینی و توجه به تصویر سازی درست از کشور مورد توجه قرار گرفته است.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گفت: معاونت گردشگری خودش را نیازمند پیاده سازی سند تحول دولت در تعامل مشترک با حوزه و استمداد از ایده‌های خواهران و برادران حوزه ملزم می‌داند.

شالبافیان گفت: برای تبیین گردشگری دینی، زیارت و خدمات درمانی به گفت وگوی بیشتری در وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی نیاز است.

به گفته وی نقطه ثقل بسیاری از ظرفیت‌های گردشگری ما در سفر‌های داخلی مبتنی بر ظرفیت‌های دینی است.

وی افزود: در حوزه سفر‌های داخلی یک بازار بزرگی به نام بازار مسلمانان شیعه با وجود تشابهات زیاد و برخی از تفاوت نظر‌ها نیازمند یک نقطه اعتدالی است تا بتواند نوع مواجهه خود را مشخص کند.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی اظهار داشت: ظرفیت‌های خوب دینی بیش از پیش نیازمند شناسایی و گفتمان چهار رکن گردشگری از جمله نوع رابطه بین ذی نفعان گردشگری، عرضه کنندگان گردشگری شامل مراکز اقامتی و راهنمایان، جامعه محلی که نفع اقتصادی ندارد و دولت است.

شالبافیان گفت: معرفی حقوق گردشگر، اقناع جامعه محلی در توسعه گردشگری با حفظ فرهنگ حفظ محلی و تنظیم مناسبات ضروری است تا فلسفه گردشگری دارای ریشه در فرهنگ و بوم منطقه به خوبی تبیین شود.

لازم به ذکر است، نخستین دوره تخصصی مهارت افزایی عرصه گردشگری آئینی با موضوع «نقش اماکن مذهبی در توسعه گردشگری دینی و ظرفیت‌های گردشگری»، در مجتمع خورشید اردهال کاشان برگزار شد.

شایان ذکر است، رونمایی از مجمع تشکل‌های گردشگری دینی، افتتاح دبیرخانه به طور رسمی و بازدید از مراکز تاریخی، گردشگری و دینی کاشان با حضور تشکل‌های دینی، افراد حقیقی و حقوقی فعال در عرصه گردشگری دینی از جمله برنامه‌های نخستین همایش بین المللی گردشگری فرهنگی و آئینی در مشهد اردهال کاشان بود./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات