۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۷۰۶۲۳۳

اولین کنگره ناشران دفاع مقدس، خردادماه امسال برگزار می‌شود

اولین کنگره ناشران دفاع مقدس، خردادماه امسال برگزار می‌شود
رئیس هیأت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس از برگزاری اولین کنگره ناشران فعال در این حوزه همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر خبر داد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، رحیم مخدومی، رئیس هیأت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس با اشاره به فعالیت‌های گسترده این مجمع در ماه‌های اخیر اظهار داشت: اقدامات خوبی در راستای حمایت از ناشران دفاع مقدس در سال گذشته انجام شد که کماکان استمرار خواهد داشت و از جمله آن‌ها برنامه نمایش و فروش کتاب در یک استان با عنوان «به یاد من باش» بود که برای اولین بار در استان تهران به صورت نمایشگاه‌های کوچک محلی اجرا شد و جزو برنامه‌های پرطرفدار در حوزه ادبیات دفاع مقدس محسوب می‌شود.

رئیس هیأت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس افزود: در این طرح از ناشران فعال در حوزه دفاع مقدس با کمک موزه ملی و انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کتاب‌هایی را دریافت کردیم و طی یک برنامه جامع مقرر شد از هفته دفاع مقدس تا دهه فجر انقلاب در نقاط مختلف استان تهران مانند بوستان‌ها، مساجد، مترو، مدارس و دانشگاه‌ها نمایشگاه کتاب برگزار کنیم که این حرکت نتایج درخشانی رقم زد.

وی در ادامه با بیان اینکه در این طرح حدود ۸۰ هزار نسخه کتاب از ناشران دریافت شد و با توجه به اینکه فقط یک استان برای اجرای این طرح انتخاب شده بود، کتاب‌ها به طور گسترده در این نمایشگاه‌ها به فروش رسید، اضافه کرد: یکی از اتفاقات مثبت این طرح، توزیع و فروش صرف کتاب نبود، بلکه ارزیابی کتاب هم انجام شد؛ به این صورت که فرم‌هایی در اختیار مخاطبین قرار داده شده و از آنها خواسته شده بود به عنوان داور در مورد کتاب‌ها نظرشان را اعلام کنند.

مخدومی درباره دلیل برگزاری این برنامه به صورت نمایشگاه‌های کوچک محلی بیان داشت: به دلیل شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌های آن، امکان برگزاری یک نمایشگاه بزرگ و جامع که همه افراد بتوانند در آن جمع شوند، نبود؛ بنابراین تصمیم گرفتیم با توجه به ظرفیت جمعیتی و فرهنگی هر منطقه و سازمان تعداد نمایشگاه و حتی محتوای کتب ارائه شده تقسیم‌بندی شد. به عنوان مثال در برخی مناطق با توجه به نیاز و مطالبه مخاطبین کتاب‌های ویژه افراد بزرگسال و دانشجو توزیع شده و در برخی مناطق هم کتب کودک و نوجوان ارائه شد.

وی درباره آثار شوم کرونا بر ناشران حوزه دفاع مقدس هم گفت: از زمان شیوع کرونا و از رونق افتادن کسب و کارها، بسیاری از ناشران با مشکل انباشت کتاب‌ها در انبارها روبرو شده بودند که با اجرای این طرح تا حدودی کمک خوبی به فروش کتاب و ناشران فعال در این حوزه انجام شد و آثار مثبت این طرح انگیزه اجرا در سایر استان‌ها برای سال جدید را در مجمع ناشران دفاع مقدس تقویت کرد.

رئیس هیأت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس درباره طرح دیگری به نام «طرح شمس» هم اظهار داشت: در این طرح سعی کردیم کتابخانه‌ها را از یک ساختمان بزرگ در نقطه خاصی از شهر به کتابخانه‌های کوچک در دسترس تبدیل کنیم و ابتدا با همکاری واحدهای بسیج در وزارت دفاع و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه این دو نهاد نسبت به ایجاد کتابخانه‌های کوچک قابل دسترس این طرح را اجرایی کردیم و در ادامه سایر نهادها، سازمان‌های دولتی و هر مکانی را که محل حضور مردم باشد هم به این کتابخانه‌ها مجهز خواهیم کرد؛ چرا که معتقدیم وقتی کتاب در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد، اشتیاق و انگیزه مطالعه آن بیشتر می‌شود.

وی در ادامه از راه‌اندازی ۵۰۰ کتابخانه در طرح شمس خبر داد و افزود: در این کتابخانه‌ها بسته به نیاز هر سازمان تعدادی از کتب دفاع مقدس در کنار کتاب‌های عمومی دیگر در اختیار علاقه مندان قرار می‌گیرد.

مخدومی از برنامه ویژه این مجمع در خردادماه سال جاری خبر داد و عنوان کرد: برای اولین بار توسط این مجمع «کنگره ناشران دفاع مقدس» با حضور ناشران فعال در حوزه دفاع مقدس همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر برگزار خواهد شد.

وی افزود: این کنگره با هدف هم‌اندیشی ناشران دفاع مقدس و بررسی مسائل مربوط به آنها برگزار می‌شود.

مخدومی یکی از دلایل برگزاری این کنگره را مظلومیت و کم‌توجهی به گروه ناشران و به ویژه ناشران دفاع مقدس عنوان و خاطرنشان کرد: در این کنگره قرار است علاوه بر نشستن پای درد دل ناشران دفاع مقدس، چشم‌اندازهای آتی این مجمع مورد بررسی قرار گرفته و ترسیم شود، همچنین بتوانیم نسبت به تشکیل کمیسیون‌های مورد نیاز و مرتبط اقدام کرده و راهکارهای برون رفت از مشکلات ناشران دفاع مقدس را شناسایی و مورد ارزیابی قرار دهیم.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات