۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۰
کد خبر: ۷۰۲۷۶۹

تحلیل هفته

تحلیل هفته
سخنان رهبری همانند نوری چراغ راه است و سره را از ناسره مشخص می‌کند؛ در نتیجه تنها راه رهایی از مشکلات، پیاده کردن سخنان ایشان است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، رهبر معظم انقلاب در دیدار امروز خود با مردم آذربایجان بار دیگر صراحتا به مسأله مذاکره و عبرت گیری از آن پرداختند و گفتند: «ما در این مسائل مربوط به آینده و بلندمدت، اگر امروز کوتاهی کنیم در آینده مشکل خواهیم داشت. در قضایای برجام در سال ۹۴ و ۹۵ ایرادی که بنده میگرفتم این بود که یک نکاتی باید در برجام رعایت میشد که مشکلات بعدی پیش نیاید. اعتراض من عمدتا به این بود. من میگفتم این نکات را باید در نظر بگیریم. در تذکرات هم آن را مکرر گفتم. خب بعضی از اینها در نظر گرفته نشد، مورد توجه قرار نگرفت این مشکلات بعدی پیش آمد که خب همه مشاهده میکنند. بنابراین نگاه به آینده مهم است».

همچنین در ادامه رهبری با اشاره به هجمه‌های اخیر علیه سپاه که در ادامه به تفصیل به آن خواهیم پرداخت، فرمودند: «به مراکزی که در پیشرفت انقلاب تأثیر دارند تهمت میزنند. یک روز به مجلس شورای اسلامی، یک روز به شورای نگهبان، یک روز به سپاه؛ امروز نوبت سپاه است، به سپاه تهمت بزنند، لجن‌پراکنی کنند و در ضمن به شهید بزرگواری مثل شهید سلیمانی. اگر جرأت میکردند، از خشم مردم و عکس‌العمل مردم نمی‌ترسیدند، به امام هم اهانت میکردند و منتها خب جرأت نمیکنند و میدانند که مردم عکس‌العملشان تند است در مقابل این».

همچنین ایشان به مسائلی همچون انرژی هسته‌ای، مسائل اقتصادی، 22 بهمن و... اشاره کردند ولی خب شاید بتوان گفت مهم ترین نکته‌ای که امروز رهبری فرمودند، شیوه امام خمینی در تداوم انقلاب بود که ایشان تصریح کردند: «استمرار، یکی از امهات حرکت امام خمینی بود؛ امام در همان گامهای پس از پیروزی انقلاب و حتی پس از بیماری جسمی، این مساله قدمهای پی در پی و استمرار هدفهای انقلابی را پی گرفتند و از یاد نبردند و این باعث شد دشمنان به هدف خود نرسند». این تداوم نیز یعنی همه هدف‌های اکنون و آینده انقلاب را مدنظر قرار بدهیم و این نیازها را به هر شکلی میتوانیم تأمین کنیم؛ این معنایش استمرار انقلاب است.

 

تحلیل هفته

 

آزمودن آزموده شده

همانطور که رهبری تصریح فرمودند، عامل ناکامی دولت قبل در مذاکره عدم توجه به توصیه‌های ایشان بود. اکنون نیز مذاکرات وین حداقل در سه موضوع با مشکل مواجه شده یکی اینکه آمریکا حاضر نیست تعهد دهد که دوباره از برجام خارج نشود؛ هیچ مکانیزمی برای راستی آزمایی لغو تحریمها از طرف ایران را قبول نمیکند و آخر اینکه هیچ تعهدی برای اعمال نکردن تحریمهای جدید علیه ایران را هم نمی‌دهد. حال با این وضعیت آیا باید تحت هر شرایطی مذاکره کرد یا باید کنار کشید تا انرژی تیم مذاکره کننده در جایی مهم تر صرف شود؟

همچنین حدود ۲۰۰ نماینده کنگره در نامه‌ به بایدن هشدار دادند که هرگونه توافق هسته‌ای بدون تایید کنگره با سرنوشتی مشابه برجام مواجه و امریکا به آن پایبند نخواهد بود؛ پس برجام اگر باز امضا شود، حتی در مرحله تضمین برای عدم خروج آمریکا از آن مانعی وجود ندارد و اصرار بیش از این برای توافق نیز تحقیر ایران و ایرانی است. نباید دولت و وزارت امور خارجه عوام زده شود و صرفا به خاطر حرف های رسانه ای و عوامانه پای میز مذاکره بنشیند و بخواهد به هر قیمنی توافق کند. آزمودن آزموده خطاست!

 

تحلیل هفته

 

جنگ اوکراین و تأثیر آن در منطقه

بنابر تحلیل یکی از تحلیل گران، از آنجایی که قدرت از غرب به شرق در حال منتقل شدن است، تایوان و اوکراین به عنوان دو منطقه در شرق اروپا که با روسیه هم مرز است و تایوان که در شرق آسیا و نزدیک چین قرار دارد، برای آمریکا نقاطی حیاتی هستند؛ البته فلسطین اشغالی نیز برای آمریکا بسیار مهم است که در غرب آسیا واقع شده است. اما حیات سیاسی رژیم های این سه از سوی ایران، روسیه و چین به چالش کشیده شده و آمریکا در یک معادله چند وجهی قرار گرفته است  که باید اهم و مهم کند و نمی‌تواند هر سه این مناطق را با هم در اختیار داشته باشد.

اگر بخواهد تمام تمرکز خودش را روی حفظ رژیم صهیونیستی در برابر تهدید بزرگ ایران قرار دهد، آن دو نقطه را از دست می‌دهد و اگر بخواهد با روسیه درگیر شود و روی حفظ اوکراین تمرکز کند، ایران و چین می توانند از این فرصت طلایی استفاده کنند؛ از طرفی اگر بخواهد با چین درگیر شود و روی حفظ تایوان تمرکز کند، ایران و روسیه می‌توانند از این فرصت طلایی برای اهدافشان استفاده کنند. در این شرایط اگر جنگی بین روسیه و آمریکا در اوکراین در بگیرد، فرصتی برای ایران است هرچند که ایران به عنوان یک کشور اسلامی مخالف جنگ و کشتار مردم است.

آمریکا در اوکراین مستقر بوده و هست و از آنجایی که این کشور با روسیه مرز زمینی دارد و ارتش آمریکا زیر گوش روسیه بسیار می‌تواند خطرناک باشد، روسیه خواستار بیرون رفتن ارتش آمریکا از این کشور است و از آنجایی که آمریکا زیر بار نمی‌رود که نیروی نظامی خود را خارج کند، روسیه در حال تصمیم گیری برای حمله است. ضمنا باید گفت اخبار ضد و نقیضی از این حمله به گوش می‌رسد و طبق آخرین آن اخبار قرار بود چهارشنبه درگیری صورت بگیرد و آمریکا و انگلیس شهروندان خود را از آنجا خارج کرده اند؛ اما درگیری صورت نگرفت ولی هنوز احتمال حمله وجود دارد.

 

تحلیل هفته

 

صدای دشمن از حلقوم داخلی ها

احزاب به دنبال اجرای منویات خود هستند و از هر راهی که بشود، خواهند رفت؛ یکی از این احزاب که اتفاقا در سراشیبی سقوط نیز قرار دارد، حزب اصلاحات است. از جمله مهم ترین مخالفان تفکرات این حزب، سپاه پاسداران است و این ادعا نیز با بررسی سیاست‌های دولت‌های اصلاحاتی در مورد سپاه ثابت می‌شود. در نتیجه اصلاح طلبان از هیچ فرصتی برای ضربه زدن و بدنام کردن سپاه فرو گذار نکرده و در وقایع مختلفی همچون هواپیمای اوکراینی، تا توانستند علیه سپاه دست به فعالیت رسانه‌ای زدند؛ همچنین اخیرا نیز پس از بازنشر یک فایل صوتی توسط رسانه‌های خارجی، اصلاح طلبان بسیج شده و یقه سپاه را گرفته اند.

در این فایل صوتی، مخاطب سردار جعفری، فرمانده سابق سپاه گزارشی از سوءاستفاده و فساد مالی در یکی از شرکت‌های پوششی سپاه را می‌دهد؛ این گزارش فساد مالی به فرمانده سپاه نه فقط ناپسند و مذموم نیست، بلکه اقدامی پسندیده و حاکی از مسئولیت‌شناسی طرفین مکالمه نیز هست و سردار جعفری، بعد از گزارش و اطمینان از صحت آن، دستور عزل شریفی که همان مفسد بود را صادر کرده و او را به دستگاه قضایی معرفی می‌کند. تا اینجای قضیه نیز به وضوح از مسئولیت‌پذیری فرمانده سپاه و دغدغه قابل تقدیر وی نسبت به بخش‌های تحت مسئولیت خود حکایت می‌کند. حالا مسأله اینجاست که شریفی، یعنی همان متهم به خارج از کشور فرار کرده و از طرفی وی، معاون قالیباف در زمان شهردار بودن او است.

این مؤسسه که هلدینگ یاس نام دارد، با همکاری سپاه و شهرداری تهران به راه افتاد برای تأمین مالی سپاه زیرا دولت وقت، بودجه سپاه را بسیار کاهش داده بود. در صوت مذکور اسمی هم از حاج قاسم برده شده که قرار بوده سپاه قدس نیز از سود این شرکت برای جهاد در سوریه بهره مند شود ولی سپاه قدس هیچ ارتباطی با این قضیه نداشته است. البته شریفی اکنون در زندان است و به 20 سال حبس و رد 480 میلیارد تومان محکوم شده است. حال نکته این است که این صوت با کیفیت مذبور، وسیله‌ای شده در دست ضد انقلاب که با آن سپاه را تخریب می‌کند و اصلاح طلبان نیز از داخل کشور با آنان هم نوا شدند و البته همانطور که بیان شد، جای تعجب ندارد زیرا اصلاح طلبان مخالفان سر سخت سپاه هستند.

ارسال نظرات