۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۷۰۲۵۲۷
مدیر عامل خبرگزاری رسا مطرح کرد؛

لزوم هم‌افزایی اندیشمندان حوزوی در عرصه «جنگ روایت‌ها»

لزوم هم‌افزایی اندیشمندان حوزوی در عرصه «جنگ روایت‌ها»
حجت الاسلام محققی از عدم استفاده از ظرفیت ها و مشورت با رسانه های حوزوی در فرایند تدوین اسناد راهبردی رسانه ای خصوصا نظام جامع رسانه و فضای مجازی حوزه گلایه کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا،حجت الاسلام محمدمهدی محققی مدیرعامل خبرگزاری رسا در بازدید از مرکز تولید و نشر محتوای فضای مجازی و تبلیغ اینترنتی حوزه علمیه گفت: این مرکز از طلاب با نشاط و انقلابی برخوردار بوده و نعمت بزرگی برای حوزه علمیه قم است. جای خوشحالی دارد که این مرکز به تبلیغ نوین وارد شده و به خوبی پیش رفته است.

وی با ابراز گلایه نسبت به عدم استفاده از ظرفیت ها و مشورت با رسانه های حوزوی در فرایند تدوین اسناد راهبردی رسانه ای خصوصا نظام جامع رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه گفت: اگر نهاد رسمی امر رسانه در حوزه نتواند نگاه جامع، فرابخشی و همراه با سعه صدر به رسانه های درون حوزوی داشته باشد و نتواند از ظرفیت های موسسات رسانه ای مانند خبرگزاری رسا استفاده کند، چگونه می تواند در سطح بین المللی و ملی همگرایی ایجاد کند و نیازهای تقریب مذاهبی و نهادهای علمی جهانی را پاسخ دهد.

مدیرعامل خبرگزاری رسا با اشاره به الزام خط مشی های رسانه ای و خطوط کلی ترسیم شده در اسناد بالادستی نهاد رسمی رسانه حوزه مبنی بر استفاده از ظرفیت رسانه های درون حوزوی بیان کرد: در سطح اجرا، با وجود زحمات زیادی که کشیده شده، اما سعه صدری که از نهاد رسانه رسمی حوزه انتظار می رود تا نگاه همگرایانه و مشفقانه ای را به رسانه های رقیب داشته باشد ندیدیم؛ اما به جای حضور شایسته در راهبری کلان و حمایت پدرانه از رسانه های درون حوزوی، به دنبال مطرح کردن اسم خود و انحصارطلبی خبری است.

وی با اشاره به جنگ روایت ها به تلاش رسانه های محور وهابیت، اسلام آمریکایی و تشیع لندنی در بازنمایی تحریف آمیز واقعیت های تاریخی صدر اسلام، خواستار استفاده بیشتر از اندیشمندان حوزوی و همکاری مضاعف رسانه ملی از ظرفیت های درون حوزوی در نبرد روایت ها شد.

مدیرعامل خبرگزاری رسا با اشاره به کاستی ها و موانع موجود در عرصه رسانه های حوزوی ادامه داد: بخش هایی از رسانه های حوزوی با روزمرگی روبرو هستند و اقداماتی انجام می دهند که گاه با اتلاف منابع همراه است.

وی افزود: اولین مشکل، خلأ راهبری نظری است. با وجود تدوین اسناد راهبردی، هنوز نظریه رسانه حوزه تهیه نشده است. مشکل دوم، ضعف در راهبری نهادی است؛ کارهای متکثری در رسانه های درون حوزوی می شود و با کمبود بودجه ای که در حوزه است، آن گونه که باید برداشت نمی شود؛ طرح ها، برنامه ها و اقدامات رسانه ای به جای هم افزایی، گرفتار تعارض منافع می شوند و اختلافاتی را پدید می آورند که دامن رسانه های حوزوی را می گیرد.

حجت الاسلام محققی با اشاره به کادرسازی و تربیت طلاب انقلابی خبره رسانه ای در مرکز تولید و نشر محتوای فضای مجازی حوزه علمیه گفت: الگوی آتش به اختیار به عنوان کار فرهنگی تمیز و خودجوش در چرخه رسانه ای این مرکز به خوبی طراحی و اجرا شده است که البته باید نسبت به فرسایش انگیزشی مواظبت کرد و نیز مسئله محوری و نگاه راهبردی تقویت شود.

سید قوام صفوی

ارسال نظرات