۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۶۹۶۴۴۹
يادداشت؛

وصیتی که روی زمین ماند

وصیتی که روی زمین ماند
کرمانشاه ـ بی تفاوتی برخی مسؤولان نسبت به وصیت نامه مرحوم آیت الله نجومی به هیچ عنوان قابل اغماض نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، آیت الله سید مرتضی نجومی یکی از علماء برجسته، هنرمند چیره دست و مفاخر بزرگ استان کرمانشاه، کشور و جهان اسلام به شمار می رود.

وجود ایشان به تنهایی برای هر جامعه ای باعث مباهات و فخر آن جامعه محسوب می شود.

شخصیت والای مرحوم آیت الله نجومی را، بزرگان و فرهیختگان بهتر و بیشتر می شناسند و قدر این عالم و چهره ماندگار جهان اسلام را دیگران بیش از استان کرمانشاه و مسؤولان آن می شناسند.

آیت الله نجومی حاصل عمر پربرکت خود را با همه تواضع و بدون هیچ چشمداشتی در کرمانشاه صرف کرد و اگر در قم یا نجف اقامت می گزیدند شهرتش بسیار عالمگیرتر و قدرش بسیار افزونتر دانسته می شد اما ایشان سکونت در کرمانشاه را ترجیح و در دیار خود غریبانه تا آخر عمرشان زندگی کردند.

در زمان حیات مبارک آیت الله نجومی از ظرفیت بسیار بالای ایشان آنگونه که باید استفاده نشد.

یادم می آید روزی برای اقامه نماز به امامت حاج آقا نجومی در مسجد نواب بودم و قبل از اقامه نماز چند نفر، نزد ایشان آمدند و آن هنگام نشانه دلخوری را در چهره منورشان دیدم. حاج آقا گفتند هر موقع از منزل بیرون می آیم یا در خانه هستم افراد زیادی بصورت تلفنی و حضوری از من می خواهند برایشان استخاره بگیرم این در حالیست که از من کمتر سؤال علمی و مسائل مهم تر را می پرسند.

اما غربت آیت الله نجومی فقط منحصر به دوران حیات ایشان نمی شود و پس از رحلت هم ادامه داشت.

بعنوان نمونه ایشان در وصیت نامه خود سفارش کردند تا از کتابخانه، تابلوها و آلبوم های بسیار نفیسشان برای مردم مظلوم کرمانشاه استفاده شود.

اما با گذشت ۱۲ سال از وفات حاج آقا نجومی، و برخلاف قول های متعدد مسؤولان مختلف استان در طی این سال ها، مبنی بر تبدیل بیت ایشان به کتابخانه، کوچکترین اقدامی در عمل صورت نگرفت.

استاندار وقت کرمانشاه در سال ۸۸  اداره مسکن و شهرسازی، نهاد کتابخانه های عمومی و شهرداری کرمانشاه را مامور کرد تا طرح این پروژه را آماده و ارائه دهند اما به این خواسته هیچ گاه جامه عمل پوشانده نشد.

خبرهای منتشر شده حاکی از آن است که به دلیل بی تفاوتی مسئولان استان، اخیرا کتابخانه نفیس ایشان به قم منتقل شده است.

باید بر این بی مسؤولیتی، مسئولان استان که برخی از آنان فقط روی کاغذ و برای دریافت مزایا و حقوق مدیریت، مدیر هستند بسیار تاسف خورد که اینگونه به عالمان و مفاخر خود بی تفاوت و بدون دغدغه اند و اصلا هم خود را پاسخگو نمی دانند.

اگر آیت الله نجومی که بزرگان کشور و دنیای اسلامی به طور کم نظیری برای ایشان احترام قائلند بجای کرمانشاه، در یک استان و جامعه ای که مسؤولانش، به معنای واقعی مسئول بودند زندگی می کرد درباره شخصیت و آثار برجسته اش، کتابها منتشر و فیلم ها ساخته می شد و کنگره ها برگزار می شد.

بدیهی است از استانی که به علم، فرهنگ، کتاب و بزرگان خود اهمیت ندهد نباید انتظار توسعه داشت و می بینیم امروز کرمانشاه، در بیشتر زمینه ها، با وجود ظرفیت های بالا، با مشکلات بی شمار و کشنده ای روبروست.

بی تفاوتی مسئولان به وصیت نامه مرحوم آیت الله نجومی به هیچ عنوان قابل اغماض نیست و این رفتار آنان نه بخشیده و نه فراموش می شود.

از این رو انتظار می رود مسؤولان با عذرخواهی از خانواده محترم آیت الله نجومی و مردم استان و با سرعت و دقت، بیت نورانی آیت الله  نجومی را به کتابخانه ای مناسب تبدیل کنند تا کتابها و آثار گرانبهای ایشان دوباره از قم به کرمانشاه منتقل شود./1400/ت300/

رسول مرادی ـ  فعال فرهنگی و کارشناس رسانه

ارسال نظرات